De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 21 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  De band en bal zijn rond
   
 

NÜRBURGRING - Het is omdat het sturen hem beter afgaat dan schieten, anders had Michael Schumacher zeker professioneel voetballer willen worden. Als de gelegenheid zich dan ook voordoet - en soms is dat in de aanloop naar een Grand Prix het geval voor een goed doel - trekt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 altijd gretig zijn kicksen aan. In tegenstelling tot cabaretier Freek de Jonge, die de voetbalsport pas op latere leeftijd enigszins onder de knie kreeg, laat Schumi evenwel een zekere aanleg voor het balspel zien.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 27kb)
Michael Schumacher wordt belaagd door een horde journalisten. (Foto: REUTERS)
Het zint de Duitser dan ook niks dat hij vanmiddag op de Nürburgring met zijn Ferrari moet aantreden op het moment dat zijn Mannschaft tegen de Verenigde Staten staat te spelen. Terwijl zijn broer Ralf zich plagerig afvroeg wat er dan aan de hand is (oh, is er een wedstrijd...?), volgt Michael het WK in Japan en Korea immers op de voet. "Ik hoop natuurlijk dat Duitsland wint, maar we hebben met dit WK al zo veel verrassende uitslagen gezien, dat ik me niet aan voorspellingen waag. Als de training is afgelopen, ga ik onmiddellijk kijken", bekende de meest betrokkene van het tweetal.

Tijdens de Grand Prix van Europa in het Eifelgebergte wordt trouwens op dat WK geïnteresseerd ingespeeld. Niet alleen is iedereen binnen het Formule 1-wereldje in het motorhome van het BAR-team uitgenodigd om vandaag en morgen de wedstrijden uit de kwartfinales te volgen, maar ook het tijdschema van de kwalificatie op zaterdag is erop aangepast. Normaal is het bepalende uur voor de startposities van 13.00 tot 14.00 uur, maar dat is nu vervroegd naar het begintijdstip 12.15 uur.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x519, 73kb)

Zo onvermoed als de strijd om de World Cup verloopt, zo'n opgelegd pandoer lijkt het Formule 1-kampioenschap te worden door de suprematie van Ferrari c.q. Michael Schumacher, die al zes van de acht races won en nota bene alle keren op het podium verscheen. Statistisch gezien neemt de kans dus toe dat het racefenomeen een keer een steek laat vallen, maar wat is wijsheid? De vorige race in Canada immers bestempelde Schumi zich allerminst als favoriet en toch wist hij gemakkelijk te winnen, dankzij motorpech van Montoya. Aan de vooravond van zijn thuisrace op de Nürburgring, niet ver van zijn geboorteplaats Hürth-Hermülheim, ziet de favoriet zich opnieuw niet als uitgesproken kanshebber voor de zege. Hij dicht het Williams/BMW-team van zijn broer Ralf betere mogelijkheden toe. Valse bescheidenheid of realisme?

Het antwoord wordt zondag gegeven in wat zowel nostalgisch als gedramatiseerd 'de groene hel' van de Eifel wordt genoemd. Die duivelse benaming stamt nog uit de tijd dat op de levensgevaarlijke Nordschleife van 22,8 kilometer lengte werd geracet. Later verrees voor 84 miljoen DM een korter circuit op de zuidelijke lus, dit jaar met de aanleg van de Mercedes Arena (kosten 7,5 miljoen euro) 590 meter langer geworden, naar om precies te zijn 5,14585 kilometer. De insteek was vooral om meer tribuneplaatsen te creëren (nu 151.000) maar ook om het publiek op die twee 'grand stands' meer kijkplezier te geven.

Het gevolg van die reconstructie was dat de beruchte Castrol S-bocht, die na de start altijd voor problemen zorgde, tot een haarspeldbocht is vervormd. Kom daar maar eens na de startexplosie met 22 door adrenaline opgejaagde coureurs ongeschonden doorheen! Die uitkomst is even onvoorspelbaar als Beckham contra Ronaldo en Die Mannschaft versus O'Brien & co.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 21 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.