DEN HAAG - De eerste i-mode store van Europa mag absoluut geen winkel heten. De prioriteit ligt volgens Cees van den Heijkant, topman van KPN Mobile, immers niet bij de verkoop, maar bij "het ondergaan van de i-mode ervaring". Muren van beltonen en tulpen met toestellen in het hart moeten Nederland klaarstomen voor de 'nieuwe manier van mobiele communicatie'.
|
In de nieuwe i-mode winkel voel je je als Alice in Wonderland.
|
Van den Heijkant opende gisteren aan de Lange Poten in Den Haag het eerste en voorlopig enige filiaal waar intensieve kennismaking met i-mode mogelijk is. Mobiele telefoons met internet, kleurenscherm en goede geluidskwaliteit zijn in Japan een doorslaand succes. KPN Mobile wil nu de Nederland laten warmlopen voor het nieuwste technische snufje. Een virtuele wandeling door het futuristische pand moet de aanwezigen overtuigen.
De ruimte heeft een i-vorm en vormt volgens Van den Heijkant een "organisch geheel". Bij binnenkomst verwelkomen tientallen telefoons aan de muur de bezoeker. Een druk op de halve plastic bol die eroverheen zit, laat een beltoon horen, variërend van blaffende hond tot ouderwetse deurbel.
Even verderop is het 'content forest'. Veertien smalle ijzeren zuilen met beeldschermen laten de toekomstige gebruiker zien welke sites hij kan bezoeken en wat mogelijk is. "Je voelt je net Alice in Wonderland", beweert een medewerker die enthousiast wijst op de speelse kleurrijke vormgeving.
Achterin staan enkele felgekleurde plastic sofa's. De zitgaten op de meest onverwachte plaatsen roepen de vraag op of ze comfortabel zijn. "In deze community-ruimte kunnen workshops plaatsvinden over het bouwen van eigen websites voor i-mode, of overleg tussen de bedrijven die diensten per i-mode beschikbaar stellen plaatshebben", aldus Van den Heijkant.
De locatie van de i-mode winkel, tussen het winkelend publiek en de horecagelegenheden, moet een breed publiek trekken. Evenals de openingstijden, die tot acht uur 's avonds en ook in het weekend liggen.
Nederlanders tussen de 20 en 35 jaar moeten als eersten de i-mode in de armen sluiten. De 11.000 verkochte exemplaren in de eerste maanden moeten er volgens verwachting van het bedrijf aan het eind van het jaar 100.000 zijn.
Inwoners buiten de regio Den Haag blijven verstoken van de nieuwe service, want de i-mode store krijgt geen navolging in de rest van het land. Tenzij personen van buiten er een dagje uit van maken.