telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi






Vrouw en Relatie 
Reportages 
Uw mening 
Reageer 
WWW de Ware 
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Autopagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo  
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 

     

Uw reacties op: Anders maar toch gelijk

Deze pagina wordt de komende week dagelijks bijgewerkt.

Aparte opvattingen

In ons land komt géén aparte school voor homoseksuele tieners. Tenminste, niet als het aan u ligt. Want de algemene mening van onze lezers was deze week heel duidelijk. "Ik heb het niet zo op segregatie. Dogma's en extremisme worden zo alleen nog meer in de hand gewerkt", schreef bijvoorbeeld M. Nador. Veel mensen die reageerden op onze reportage over de middelbare school die onlangs in New York is geopend, gebruikten dat woord: segregatie. En we zijn daar met zijn allen huiverig voor.


Illustratie:Dilys de Jong


"In chaos creëert de mens nog meer chaos", schreef een anonieme inzender. "We hebben al Arabische scholen, joodse scholen, r.k. scholen, protestantse scholen, we moeten het niet erger maken dan het al is. Een mens mag tegenwoordig (door onze grondwettelijke rechten) keuzes genoeg maken wat betreft geloof, kleding, uitgaansleven, levensovertuiging en schoolkeuze. Straks kunnen of willen we door het bos de bomen niet meer zien. Echt waar, het moet niet gekker gaan worden, hoor mensen." En Heidi Nijhof-Mühlemann: "Minderheden die voor zichzelf aparte scholen en andere inrichtingen claimen anders dan de gangbare verenigingen, stichtingen etc., bevorderen alleen maar segregatie en moeten niet zeuren als ze gepest worden tot discriminatie aan toe. Straks moeten er scholen komen voor alleen lesbische meisjes, homoseksuele jongens, biseksuelen; dan willen de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse mensen van genoemde geaardheid eigen scholen. Het eind is dan zoek en de schatkist is toch al leeg.'

Cesar ging nog een stapje verder: "Prachtig hoor, doe ook mij maar een school voor linkshandigen of een school voor punk-rockliefhebbers. Prachtig! Een grote bonte verzameling. Zo krijgen we nooit eenheid. Ieder zijn/haar eigen hutje. Alsjeblieft geen versplintering meer, niet nog meer individualisering van deze wereld."

Maar misschien hebben zij makkelijk praten. Als je een homoseksuele jongen in de puberteit bent of een lesbisch meisje in een klas vol heteroseksuele huppeltrutjes praat je misschien wel anders. De moeder van zo'n jongen vertelde ons hoe blij ze was dat haar zoon tegenwoordig op een school zit waar iedereen zijn 'anders zijn' accepteert en hoe gelukkig hij daar is. "Op de lagere school was het wel een probleem (hij was 9 jaar toen hij het wist), daar deed de leerkracht wel moeilijk. Hij moest bijvoorbeeld alleen zitten omdat het besmettelijk was en ze dat gedrag van elkaar zo overnamen, volgens de leerkracht." En dat brengt ons dan bij de wijze woorden van Detty Verbon: "Het wordt tijd dat een pester leert dat de medemens die 'anders' is ook de ruimte mag hebben." Wij sluiten ons daarbij aan. In dat geval immers, zou er voor niemand een aparte school nodig zijn.

Uw reacties:

EENHEID

Prachtig hoor, doe ook mij maar een school voor linkshandigen of een school voor punk-rockliefhebbers. Prachtig! Is de maatschappij al niet rooskleurig (ei-landerig)genoeg? Een grote bonte verzameling. Zo krijgen we nooit eenheid. Ieder zijn, haar eigen hutje. Aub geen segregatie meer, geen versplintering, niet nog meer individualisering van deze wereld.

CESAR

CHAOS

Persoonlijk heb ik helemaal niks tegen lesbo's en homo's, maar we moeten hier in Nederland al enorm rekening houden met nieuwkomers, asielzoekers, gastarbeiders (leve onze zogenaamde multiculturele maatschappij). Maar om hier ook nog een aparte lesbo/homo/nicht-school te openen, daar zou mijn broek alleen maar van afzakken. In chaos creeert de mens nog meer chaos. We hebben al arabische scholen, joodse scholen, rk scholen, protestantse scholen, we moeten het niet erger maken dan het al is. Een mens mag tegenwoordig (door onze grondwettelijke rechten) keuzes genoeg maken wat betreft geloof, kleding, uitgaansleven, levensovertuiging en schoolkeuze. Straks de bomen niet meer kunnen of willen zien door het bos. Of de aap die denkt dat-ie een olifant is en zich als een marmot gedraagt. Echt waar, het moet niet gekker gaan worden hoor mensen!

ANONIEM

SEGREGATIE

Monkey see, monkey do. Zijn we geen geestelijk-gedementeerde trendvolgers geworden? Dolle schapen die maar achter Amerika lopen te bleren? Hebben we niets origineels meer van ons zelf? En dan heb ik het nog niet over die doldwaze 'leve de vrijheid'losgeslagen mentaliteit, die door de Nederlandse samenleving waart. Of je nou Les-gay-nicht-ombouw-rebuilt-straight-hetero bent, nou interessant hoor, maar we moeten het met zijn allen doen in deze maatschappij. Ik heb het niet zo op segregatie. Dogma's en extremisme worden zo alleen nog meer in de hand gewerkt.

M. NADOR

ANDERS

Pesten is helemaal niet leuk en moet door ouders thuis al aangepakt worden, op scholen door schoolleraren, directeuren en of door afdelingshoofden. Maar dat het euvel steeds de kop zal opsteken is en blijft een gegeven. De mensen moeten maar eens flink worden en niet steeds zich zo bloot geven. Zoals nudisten op het strand die lopen te zeuren als ze bespied worden 10 meter vanaf de grenslijn- naaktstrand en strand. Ben je anders (of wil je per se anders zijn dan anderen, want het is toch vet cool tegenwoordig om anders te zijn dan de gewone ordinaire, alledaagse huistuin-man-vrouw?) dan moet je met veel meer dingen die op je pad zullenkomen rekening houden.

JEFF VAN MCKOOY

TOLERANTIE

De Harvey Milk Highschool. Het zou zo leuk lijken, als het niet tegelijkertijd heel triest was. Natuurlijk is het prettig om onder 'soortgenoten' te zijn, maar dan uit vrije wil en niet omdat je ergens anders weggetreiterd wordt. Ik moest ineens denken aan het vroegere Amerikaanse 'separate but equal'. Wat volgt? Een eigen plekje in de bus, eigen stoelen in de bioscoop? Met scholen als de Harvey Milk los je het tolerantieprobleem niet op. Je bevestigt de mening van diegenen die zo bekrompen zijn dat ze niet in dezelfde ruimte willen verkeren als iemand met een andere seksuele voorkeur. Alsof het besmettelijk is! Alsof je wilt zeggen: 'Doe deze mensen maar in quarantaine ter bescherming van zichzelf en anderen!' Zoals je ziet maak ik me er nogal boos over, maar ik weet ook dat een mentaliteitsverandering jaren en jaren kost. Het heeft een groot deel van blank Amerika tenslotte ook haast een eeuw gekost om Afro-Amerikanen als gelijke te gaan zien.

ELLA

TRIEST

Als je lesbo of homo, bent, ben je verkocht. Letterlijk en figuurlijk aan de 'kwaadwilligheid, kleingeestigheid' van vele mede-leerlingen. En, het ligt er uiteraard aan waar in Nederland je op school gaat. Je zou denken dat scholen in de grote steden flink geëmancipeerd zijn, helaas het blijkt niet zo te zijn. Wat de balans van pesterijen, handtastelijkheden, bedreigingen en in het ergste geval mishandeling uit zijn evenwicht gebracht heeft en houdt, is o.a.de instroom van vele leerlingen met een totaal culturele achtergrond, godsdienst, opvoeding thuis, die dit maatschappelijk, werelds fenomeen niet begrijpen, niet willen begrijpen en kunnen begrijpen. Met alle gevolgen vandien. Dagelijkse pesterijen houden echt niet op bij lesbiennes, nichten, gehandicapten, zwakzinnigen, watjes, boboos, doven en slechthorenden. Echt een kwalijke,vreselijke trieste ontwikkeling. Echter aparte scholen voor bovengenoemde luitjes gaat me iets te ver.

D. VAN DER AA

PESTER

Uw vraag om te reageren, betreft studenten die gepest worden om hun seksuele geaardheid. Waarom, vraag ik u, zo specifiek? Mij lijkt het dat dit onder het hoofdsutk pesten (en anti-semitisme valt). Blijkbaar zijn wij niet bij machte om onze medemens met rust te laten zodra die medemens 'anders' is dan wijzelf. Wat het nog erger maakt, is dat die medemens die 'anders' is, helemaal geen bedreiging is voor onze eigen veiligheid. Waar haalt de Pester het vandaan om in de aanval te gaan? Het is mijns inziens verstandig dat de Gepeste afstand neemt van een Pester, waardoor hij zijn energie aan andere zaken kan besteden. Jammer dat het zover moet komen dat er aparte scholen door ontstaan, zelfs voor andere groepen Gepesten zou dat handig zijn, maar wel JAMMER. Wat zou er gebeuren als we scholen krijgen met Gepesten en scholen met Pesters? Wat gebeurt er als na de studietijd de Pester en mensen die 'anders' zijn, elkaar weer tegenkomen? Het wordt tijd dat een Pester gaat begrijpen dat hij een pester is. Het wordt tijd dat die Pester zegt: 'Ik wil veranderen, want ik zou mijn energie beter ergens anders aan kunnen besteden'. Het wordt tijd dat een Pester leert, dat de medemens die 'anders' is, ook de ruimte mag hebben; tenslotte gunt een Gepeste iedereen de ruimte. Blijkbaar heeft pesten een zo'n grote omvang aangenomen dat wij in de gewone sociale samenleving er individueel niet meer tegenop kunnen. Hoeveel mensen weten eigenlijk wel of ze wel of niet pesten? In hoeverre is het pesten voor hen een normale levensstijl? In hoeverre is de opvoeding in gebreke gebleven? En in hoeverre zal de volgende generatie ouders... Immers, zij hebben het niet geleerd.

DETTY VERBON

ZOON

Mijn zoon is 15 jaar en homosexueel. Hij zit op de Bergerscholengemeenschap in Bergen en de hele school weet het, niemand heeft er moeite mee. Ik heb wel overwogen deze school met hem uitgezocht wij weten waar de potenrammers vandaan komen dus we wilden een school met zo min mogelijk allochtone kids. Waarschijnlijk omdat deze school iets duurder is dan andere scholen zitten er hier niet zo veel op. Toen hij zich een aantal jaren geleden aanmeldde hebben we het gelijk verteld en gevraagd hoe de school daar tegen over stond. We kregen een prima antwoord en hij heeft er verder nooit een geheim van gemaakt. Er is twee keer een probleempje geweest, van een jongen die er wel moeite mee had, deze gooide hem van de trap (onder het mom, flikker op). De school heeft toen buitensporrig hard opgetreden tegen die knul. Hij heeft ook al voor oudere klassen een aantal keer een spreekbeurt over homofilie gehouden en krijgt nooit iets naars daarover te horen. Ook thuis is het geen bezwaar, opa en oma's weten het ook. Ik denk dat als je openheid en eerlijkheid uitstraald dat je dat ook terug krijgt. Wel wil hij niet met naam e.d genoemd worden omdat hij het op zijn werk niet heeft verteld ( dat kan nog niet). Op de lagere school was het wel een probleem (hij was 9 jaar toen hij het wist), daar deed de leerkracht wel moeilijk. Hij moest b.v alleen zitten omdat het besmettelijk was en ze dat gedrag van elkaar zo overnamen volgens de leerkracht. Nee, deze school is geweldig voor hem echt geen centje pijn hij mag zijn wie hij is.

ANONIEM

PESTERIJEN

Via www.gay-and-school.nl hebben we de afgelopen jaren honderden voorbeelden van pesterijen van homo/lesbische leerlingen en docenten ontvangen. De Onderwijsinspectie heeft de brochure 'Iedereen is anders' naar alle scholen gestuurd om de komende jaren na te gaan wat scholen hieraan gaan doen.

ROB TIELMAN

HOKJES

Het is niet te geloven. Uitgerekend in de Verenigde Staten van Amerika, gesticht en bevochten door in de handelbelemmerde, ten dele verlichte, kolonisten en vervolgde en uitgebuite sloebers uit het oude Europadat toen de verlichting voor een goed deel eerst maar eens exporteerde, moet een aparte school voor kinderen en jeugdigen opgericht worden, alleen omdat ze hun seksuele geaardheid niet (langer) kunnen en/of willen verbergen. In- en intriest is het, dat ze ook nog anno 2003 zowel geestelijk als ook fysiek worden mishandeld door leraren (!), ander personeel, medescholieren en - last but not least politici. Inderdaad, een 'land van onbegrensde mogelijkheden'; was 'make love, not war' niet ook in de V.S. begonnen?

Maar laten we hier in het oude Europa nu niet weer allerlei aparte hokjes creëren voor alle aparte bevolkingsgroepen van welke aard dan ook. Toch op de ingeslagen weg doorgaan met voorlichting, acceptatie met als doel integratie. Wie zich te buiten gaat aan vernederingen tegenover minderheden van welke aard dan ook dient gestraft te worden wegens discriminatie tot gevangenisstraf aan toe. Het kostte Pim Fortuyn zijn lijsttrekkerschap van LN en uiteindelijk het leven, toen hij had geopperd, dat men artikel een van de grondwet wel helemaal kon afschaffen, als men voor ieder groepje aparte regels wil handhaven, en daaruit ontstane misstanden jarenlang stelselmatig negeert. Die minderheden die daar dan weer hinder van ondervinden en waarniet naar wordt geluisterd worden alsmaar ontevredener, in hun gelederen gaat het gisten totdat de explosie erop volgt. Minderheden die voor zichzelf aparte scholen en andere inrichtingen claimen anders dan de gangbare verenigingen, stichtingen, etc., bevorderen alleen maar segregatie en moeten niet zeuren als ze gepest worden tot discriminatie aan toe, in principe ben ik het dus met de voorzitter van het COC eens, en vind ik dat hij op het punt van separate scholen voor scholieren met een seksuele geaardheid, anders dan hetero, gelijk heeft. Straks moeten er scholen komen voor alleen lesbische meisjes, homoseksuele jongens, biseksuelen; dan willen de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse mensen van genoemde geaardheid eigen scholen met hetzelfde recht eist iedere Surinaamse (op z'n minst elf) en Antilliaanse (grofweg 4) minderheid eigen scholen, niet te spreken van Koerdische Turken, Iraanse Koerden, noem maar op. Het eind is dan zoek, en de schatkist is toch al leeg.

Toen ik op de middelbare school zat hadden ik en mijn medescholieren nauwelijks enig benul van homoseksualiteit. Hoogst waarschijnlijk was een van de twee leraressen, handwerkjuffen niet meegerekend, lesbisch, maar wel de enige leerkracht aan onze school met een academische graad, zelfs gepromoveerd. Ze werd door haar mannelijke collega's op handen gedragen, en wie Fräulein Doktorom haar ietwat nuffige voorkomen plaagde, werd door haar collega's op z'n minst daarover onderhouden.

Een dezer dagen moest ik twee keer kijken: de tweede van vijf zonen van onze buren kwam in een Schotse rok en zwarte kniekousen aanfietsen. Mogelijk is hij bij een vereniging waar Schotse folklore beoefend wordt, of had hij een verkleedpartij op school, mogelijk doet hij mee met een toneelstuk en heeft zich na de repetitie niet omgekleed. Maar als ik mij die jongen zo voor de geest haal: misschien hebben ze in dat gezin toch nog een 'meisje' gekregen, waar ze zo vurig naar verlangd hebben (de laatste poging leverde een mannelijke tweeling op).

H. NIJHOF-MÜHLEMANN

SCHANDE

Ik vind het schande dat deze dingen gebeuren, lijkt wel of we terug naar de Middeleeuwen gaan. Hetzelfde gebeurt er met homoseksuele leraren en er moet hard tegen worden opgetreden.

BELLE

THERAPIE

Het zou leuk zijn als er echt iets veranderde aan pesten op school. Zoals zoveel volwassenen die als kind gepest zijn ondervind ik er nog steeds de gevolgen van, met name een niet al te stabiel zelfvetrouwen en angst voor het onbekende en nieuwe situaties. Niet echt bevorderlijk voor wie wat dan ook in zijn of haar leven wil bereiken. De gevolgen van pesten draag je een leven lang met je mee, en zelfs als je ervoor knokt om je onzekerheid te overwinnen kom je soms situaties tegen die je aan 'vroeger' doen denken en hop, je voelt je weer dat bange konijn dat je zo haat. Want je haat jezelf omdat je denkt dat je niet sterk genoeg bent. Ik heb zelf maar al te vaak meegemaakt hoe gepeste kinderen tieners worden die de meest idiote dingen doen om zich toch maar 'sterk' te voelen. Terwijl dat het probleem bepaald niet oplost.

Helaas komen ze daar in veel gevallen pas veel te laat achter, als zijzelf en vaak ook hun ouders al een hoop miserie achter de rug hebben. Ik zou daarom willen voorstellen om met gepeste kinderen naar een therapeut te gaan (voorzie ook sessies voor de pesters! Dat zijn toch ook maar zielepoten). Daar leren ze waarschijnlijk meer dan in jaren van domme dingen doen tijdens hun puberteit.

HANNEKE HOOIJMANS


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.