Amerikaanse
wetenschappers verklaren ergerlijk gedrag
Hersens zitten puber dwars
door
Daphne van Dijk
Als
ze niet naar school moeten, blijven ze makkelijk tot
drie uur 's middags in bed liggen. Ze gaan door het
lint als hun gevraagd wordt de vuilnis buiten te zetten,
slaan met deuren. En soms doen ze ontzettend domme
dingen: pubers. Waarom gedragen ze zich zo? Niet door
de ouder-kindrelatie, maar door enorme veranderingen
in de hersenen, zo stelt een groep Amerikaanse onderzoekers.
Wetenschapsjournaliste Barbara Strauch tekende hun
bevindingen op.
Illustratie:Dilys de Jong
Wilt u reageren op dit artikel, klik dan hier
Wie het boek 'Waarom doet mijn puber zo vreemd? Het
brein van de tiener' leest, vraagt zich af hoe hij
zelf ooit ongeschonden door de puberteit is gekomen.
Want volgens auteur en wetenschapsjournaliste Barbara
Strauch kan er een hoop misgaan. Dat komt doordat
de hersenen in die periode een grote herstructurering
doormaken. En probeer dan maar eens de veranderingen
van de frontale hersenkwabben, de cortex, het limbisch
systeem, het cingulum of het amygdalum te weerstaan.
Rhona
wist dat haar dochter Susannah een puber was, simpelweg
omdat ze zich begon te schamen voor de muziek die
ze in de auto draaide. Bill wist dat de adolescentie
was aangebroken toen een van zijn dochters een week
lang geen woord tegen hem zei. En Ron, vader van vier
pubers, als ze uren in de badkamer begonnen door te
brengen. Een gemiddelde puber mag dan 22 kilo zwaarder
worden, dertig centimeter groeien in vier tot vijf
jaar en aan het einde van die groeispurt volwassen
lijken, maar dat is hij of zij zeker niet.
Eigenlijk
zijn puberhersenen kortstondig 'gek', zo meent Barbare
Strauch, werkzaam bij The New York Times en zelf moeder
van twee puberdochters. Ze schrijft in haar boek 'Waarom
doet mijn puber zo vreemd' (uitgeverij Forum): "Miljoenen
van schakelingen worden gerealiseerd, nog eens miljoenen
worden er weggevaagd. Neuronchemicaliën overspoelen
het puberbrein en zetten het opnieuw in de verf. Puberhersenen
zijn daardoor kwetsbaar en nog steeds bezig om te
worden wat ze gaan zijn." De kennis over de veranderingen
in de hersenen als verklaring voor pubergedrag staat
overigens nog in de kinderschoenen.
Op
een middag heeft ene Jamie ontzettende zin 'iets geks
te doen' en haalt een vrachtwagen in met 160 kilometer
per uur (let wel: dit is Amerika waar men op 16-jarige
leeftijd al mag autorijden, red.). Ze rijdt zichzelf
bijna dood. Een ander meisje belandt ook in een lastig
parket. Ze is 17 en maakt een afspraakje met een man
die ze via haar bijbaantje heeft ontmoet. Ze heeft
gezegd al ver in de twintig te zijn; hij is 41. En
Jack besluit op een late wintermiddag met vrienden
een winkelwagentje te stelen en op een helling in
een nabijgelegen park van de bult af te racen. Hij
loopt een hersenschudding op.
De
hersenen reorganiseren de basisstructuur op gebieden
die van invloed zijn op alles, van logica en taal
tot impulsen en intuïtie. En dat pubers soms
onweerstaanbare drang hebben om impulsieve dingen
te doen, komt volgens Barbara Strauch door een enorme
groei in de frontale kwabben, de directeur in onze
hersenen die helpt te plannen en impulsen te weerstaan.
Het is het gedeelte waar men redeneert, beoordeelt
en motiveert. En omdat het remmechanisme van die prefrontale
cortex, het morele kompas, nog niet helemaal afgesteld
is, kunnen we niet verwachten dat pubers hun impulsen
weerstaan, emotioneel op de rem staan en logisch nadenken
en dus geen dingen doen waar vaders en moeders goedbedoeld
over roepen dat ze er later spijt van krijgen.
Afvalbak
Toen
een vader in de kofferbak van de auto van zijn 16-jarige
zoon drie lege bierblikjes vond en zijn vrouw en hij
hem daarop aanspraken, vertelde de jongen vlot een
kanjer van een leugen. Hij zei dat de moeder van een
vriend hem had gevraagd de blikjes in een afvalbak
te gooien en dat hij ze per ongeluk in de kofferbak
had gedaan. "Eerst geloofde ik hem nog",
zegt de vader in het boek. "Maar toen nam mijn
vrouw - en die is openbaar aanklager - me apart en
zei: 'Ben je helemaal gek?'"
|
Barbara
Strauch:
'We moeten minder streng zijn voor pubers en
voor onszelf.'
|
Nog
een voorbeeld van de invloed van de veranderende hersenen
op het gedrag van pubers: slapen. "De ene dag
staan je kinderen met wijdopen ogen nog voor zonsopgang
op je hoofd te slaan, de volgende dag heb je al ontbeten,
geluncht en het gras gemaaid, voordat ze hun donkere
hol uitkruipen", vertelt Barbara Strauch. Het
is geen plotselinge luiheid, ook hier zijn de hersenen
verantwoordelijk. Pubers gaan twee uur later dan toen
ze jong waren melatonine afscheiden, een van de slaapstoffen
van de hersenen. Daardoor blijven ze ook langer in
bed liggen. En hun slaapbehoefte is groter. Barbara
Strauch pleit ervoor dat middelbare scholen later
gaan beginnen. Het zou de gezondheid - en het humeur
- van adolescenten ten goede komen.
"Ik
herinner me dat ik een gebouw voorbijliep en naar
het bordje 'Te huur' keek. Voor de eerste keer had
ik allerlei vreemde gedachten", vertelt een 16-jarig
meisje in het boek. "Ik zag het niet als alleen
maar een gebouw, maar ik dacht: 'Goh, iemand heeft
dat bordje moeten schilderen en iemand heeft dat pand
moeten bouwen; waarschijnlijk hadden tientallen mensen
gewerkt om ervoor te zorgen dat het gebouw er kwam'.
Voor mij was het de eerste keer dat ik echt besefte
hoe groot de wereld was en dat er zoveel mensen zijn
en ik begon me af te vragen: Wat is mijn plaats in
dit alles?"
Door
de veranderingen in de hersenen kunnen er ineens verbanden
tussen dingen gelegd worden, flauwe grapjes worden
begrepen, begint de wereld betekenis te krijgen, begrijpen
pubers dingen als rechtvaardigheid en eerlijkheid.
En er razen hormonen door het lijf. Een ware hormonenhel,
verantwoordelijk voor haargroei, puistjes, verliefdheid,
neerslachtigheid. Of de eerste zaadlozing rond zijn
veertiende of vijftiende en de eerste menstruatie
van meisjes rond hun dertiende: het officiële
begin van de puberteit, voor meisje dus gemiddeld
twee jaar eerder dan jongens.
De
meeste pubers, ongeveer tachtig procent, gaan zelfverzekerd
de puberjaren door. En dat succes is volgens Barbara
Strauch niet gebaseerd op rijkdom of ras, maar eerder
op alledaagse dingen zoals de aanwezigheid van op
zijn minst één ouder die voor hen zorgt
en het hebben van een band met school. Niet alles
kan door het veranderende puberhoofd worden verklaard.
Pubers
moeten gewaagde dingen doen om te ontdekken wie ze
zijn. En ouders moeten volgens Barbara Strauch zien
te bepalen wanneer het risico binnen de grenzen van
het normale valt en wanneer daar ver overheen is gegaan.
En weten dat er verklaringen zijn voor het gedrag.
Ze schrijft: "Ik zou er voor zijn dat ouders
eens met zijn allen diep ademhalen en gewapend met
de kennis over hoe adolescente hersenen zich ontwikkelen
misschien wat minder streng zijn voor pubers en zichzelf
."
En
wie met de handen in het haar zit vanwege onhandelbare
pubers, moet maar denken dat het met een paar jaar
voorbij is. Barbara Strauch: "Op een zeker moment
tijdens de adolescentie, nadat de hersenen hun piek
hebben bereikt, beginnen ze in te dammen, zich te
specialiseren, te kalmeren. Ze vormen een meer gespecialiseerde,
beter hanteerbare, beter verzorgde tuin - van het
oerwoud op Borneo naar bonsai." De puberhersenen
komen eindelijk tot rust. Anders uitgedrukt: de discomuziek
wordt zachter gezet.
|