Zoen
symboliseert liefde, vertrouwen en intimiteit
DE KUS,
THERMOMETER VAN DE LIEFDE
door Daphne van Dijk
Uit onderzoek dat de veerdienst
SeaFrance onlangs liet uitvoeren, blijkt dat bijna
drie op de vier Britten in verlegenheid worden gebracht
als twee mensen elkaar publiekelijk zoenen. Cijfers
voor Nederland zijn er niet, maar getuige De Kus van
Máxima en Willem-Alexan- der afgelopen zaterdag, kregen
maar weinig mensen het schaamrood op de kaken. Hoe
mensen reageren op kussen, is namelijk voor een groot
deel cultureel en historisch bepaald.
AMSTERDAM/LEUVEN - Justin Webb, de
correspondent van de BCC, roemde in het Britse avondnieuws
ons koninklijk stel dat verliefd en gepassioneerd
durfde te kussen. Dit in schril contrast met het plichtmatige
kusje destijds tussen prins Charles en Lady Di.
Ook onze Belgische zuiderburen waren
ondersteboven van de gepassioneerde zoen op het balkon.
Hun kroonpaar Mathilde en Filip trouwden twee jaar
eerder en gaven elkaar na het jawoord een kus. Op
de wang welteverstaan. Het zal wel aan het protocol
gelegen hebben, want volgens de Belgische professor
Piet Nijs, hoogleraar medische seksuologie, psychiater
en kusdeskundige van de universiteit van Leuven, geldt
hoe zuidelijker in Europa, hoe warmbloediger en vuriger
er wordt gezoend.
De kus vormt veelvuldig het hoogtepunt
in bouquetromans, wordt geroemd en geëerd door dichters,
beschilderd door kunstenaars, besproken in legenden
en geprezen door schrijvers. Lees de mythe van Cupido
en Psyche, klassiekers als Tristan en Isolde, Romeo
en Julia of Dantes Hel er maar eens op na. En ook
in sprookjes neemt de kus een belangrijke plaats in.
Doornroosje wordt door haar prins uit haar slaap wakker
gekust. En in de Kikkerprins verandert de kikker door
de kus van de prinses in een prins.
Maar wat is de kus eigenlijk? Een
boek uit 1996, De kus, een cultuurgeschiedenis van
Adrianne Blue biedt uitkomst. Zij schrijft: Het zuigen
en likken dat te pas komt bij de borstvoeding en,
in enigszins gewijzigde vorm, bij flesvoeding is in
essentie de handeling waaruit het kussen bestaat.
Erotisch kussen is quasi-zogen. Het kussen is ook
het quasi-zogen van de ander: het is het aanbieden
van de zachte, kwetsbare delen van jezelf - lippen,
tong - tussen de tanden van de ander en weten dat
ze veilig zijn.
Onze behoefte aan zoenen wordt dus
gelegd aan de moederborst. We houden van kussen, omdat
het ons herinnert aan de eerste, heerlijke, liefdevolle
en vertrouwde verhouding met de borst van mama. „Het
is het eerste contact met iemand", vertelt seksuoloog
Piet Nijs, die ooit het boekje De kus, de afstand
tussen twee harten schreef. „Baby's beroeren de borst
met de mond dat wordt beloond met melk. Dit is een
intiem, diep contact. Als een kind niet voluit de
orale zintuigen in die periode kan ontwikkelen, loopt
het kans op latere leeftijd dat gemis te compenseren
met roken of alcoholisme." Hoe we met zoenen omgaan,
is cultureel bepaald. Piet Nijs legt meteen een link
naar de maatschappij. „Hoe technischer die is, hoe
minder men vurig zoent in het openbaar." Misschien
is het daarom dat men in Japan op straat niet zoent
en Amerikanen elkaar geen begroetingskus geven, maar
een hug. Oost-Europeanen drukken de wangen tegen elkaar.
Een paar eeuwen geleden werd de
openbare kus in onze contreien niet zo gemakkelijk
toegestaan. In de middeleeuwen nog verhinderde de
kerk dichters over de kus te rijmen. En men geloofde
dat de ziel van een heks door middel van kussen ingewijd
werd in de rituelen van de duivel. De liturgische
kus van de mis was wel toegestaan. Als twee mensen
met elkaar zoenen, gebeurt er een heleboel in het
lichaam. Het boekje over de kus spreekt van een 'zintuiglijke
oase'. Endorfinen, natuurlijke opiaten, worden aangemaakt
en alle 34 aangezichtspieren worden gespannen. Tijdens
hartstochtelijk zoenen gaat het hart sneller slaan,
worden per minuut 6,4 calorieën verbrand en produceren
de speekselklieren in de hoogste versnelling. Dat
is weer goed tegen gaatjes. Kortom: kussen is gezond.
De kus vergezeld een mens van de
wieg tot het graf. Van de eerste knuffels bij de geboorte
tot de afscheidskus bij de dood. En daartussen zit
wat Piet Nijs noemt „een waaier aan kussen": van het
elkaar gedag kussen, kinderen een nachtzoen geven
tot hartstochtelijk en gepassioneerd zoenen als onderdeel
van het liefdesspel. Maar welke kus het ook is, het
impliceert altijd een stukje kwetsbaarheid, sensualiteit,
vertrouwen. Iets dat tussen twee mensen wordt beleefd.
Het is wederkerig, zoals Piet Nijs dat noemt. „Zoenen
zijn bijvoorbeeld niet te koop in de prostitutie.
Sommigen vinden het intiemer dan met elkaar naar bed
gaan. Bij coïtus kan men liegen en doen alsof, maar
bij zoenen gaat dat niet op."
Zoenen symboliseert liefde, vertrouwen
en intimiteit. Met een kus kun je verzoenen, een ruzie
weer bijleggen, je onderdanigheid tonen. De Paus wordt
als hogere gezien als zijn volgelingen zijn ring kussen.
En als hij zelf de grond kust nadat hij de eerste
stap op nieuwe bodem zet, toont hij op zijn beurt
de eerbied voor God de Schepper.
Maar van het symbool van de kus
kun je ook misbruik maken. Neem de beroemdste kus
uit onze geschiedenis, die van Judas. Na het Laatste
Avondmaal ging Jezus met zijn twaalf apostelen naar
het hof van Gethsemane. Een van zijn discipelen, Judas,
werkte voor de vijand. Middels een kus aan Jezus maakte
Judas de Romeinen duidelijk wie zij moesten lynchen.
Het werd de kus van het verraad, waarvoor de joden
nog eeuwenlang moesten boeten. Judas' bondgenoten
waren de joden, het volk van Judas. Of neem de kus
des doods.De kus van
een lid van de maffia of die van een vampier staat
lijnrecht tegenover het beeld van de kus die twee
zielen met elkaar verbindt. De maffiakus is een soort
Judaskus. Wie hem ontvangt, weet dat hij niet meer
lang te leven heeft. De vampier daarentegen zuigt
met zijn kus juist de ziel uit het menselijk lichaam
waardoor hij sterft of in het rijk der zombies belandt.
Binnen de wetenschap is zoenen een
ondergeschoven kindje. En dat vindt Piet Nijs jammer,
want we kunnen veel leren van de betekenis van de
zoen in verschillende culturen en tussen mensen. „Kussen
is een thermometer van de relatie", stelt hij. „Doordat
de lippen fijn bezenuwd zijn, beroert een kus je.
Je proeft en ruikt de ander, er is sprake van intimiteit.
Het is een bijzondere, intense sensatie, waarnaar
nog te weinig onderzoek is gedaan."