Hip
en oergezellig
BREIEN, HAKEN
EN BORDUREN
door Fiona Hering
AMSTERDAM - Handwerken is hip.
In New York zouden na 11 september vriendinnen massaal
gezamenlijk aan het quilten zijn geslagen. Want handwerken
geeft zo'n warm, huiselijk gevoel. Of het die warmte
is, die herinnering-met-een-glimlach aan die vreselijk
gebreide trui uit je jeugd waarin je je doodongelukkig
voelde, omdat iedereen zag dat je moeder hem had gemaakt,
of het idee een stukje 'thuis' mee te nemen waar je
ook naartoe gaat, blijft onduidelijk, maar feit is
dat handwerken momenteel door veel jongeren weer wordt
omarmd, ook in de Nederlandse mode- en kunstscene.
Wilt
u reageren op dit artikel, klik dan hier
Zo was te zien in Fanshop, galerie
en expositieruimte aan de Amsterdamse Nieuwezijds
Voorburgwal, waar hip Amsterdam zich gezellig mengde
met twee pannenlappen breiende oma's. Mo Veld van
Fanshop: "We zijn de afgelopen weken echt gek gebeld
door mensen die mee wilden doen. Het lijkt wel of
de hele wereld ineens weer zit te borduren. Die hele
doe-het-zelf-cultuur is zo'n twee jaar geleden begonnen
met customizen, je kleren zelf vermaken, borduren
en opleuken. Een soort middelvinger opsteken, ook
naar fabrikanten die dure geborduurde spijkerbroeken
op de markt brengen, terwijl je die glittersteentjes
gemakkelijk voor weinig zelf kunt kopen en erop naaien.
Een rare exponent van deze tijd is het wel dat handwerken,
want eigenlijk heeft niemand meer tijd om gezellig
thuis op de bank een truitje te gaan zitten breien."
'Frau Willhelm'
De tentoonstelling 'Frau Willhelm',
was opgedragen aan de moeder van de Duitse ontwerper
Bernard Willhelm - heel hip in internationale modekringen
- die accessoires voor haar zoons collecties haakt
en borduurt. Helaas ontbrak het werk van Frau Willhelm
zelf op de tentoonstelling, want door het grote succes
van haar naaldkunst - Japanners bestellen meteen honderd
stuks - heeft deze handige wondermoeder nu een tennisarm.
Maar er was nog genoeg interessants te zien. Zoals
de kubistische borduurpanelen van visagist Dirk Jensma,
de 'White Shirts' van de Braziliaan Célio Braga; overhemden
van vrienden die door een moeilijke tijd zijn gegaan,
waarop Braga zo lang geborduurd heeft dat er een compacte
sculptuur is overgebleven waarmee hij liefde, compassie
en angst letterlijk een vorm wil geven. Indrukwekkend
waren ook de minimalistische zwart-witte wolschilderijen
van Roel Endendijk. Portretten van onder andere Jacques
Cousteau en Kees Schilperoort. Over de techniek wil
hij niets kwijt. "Die is geheim." Voor het procédé
heeft hij een nieuw werkwoord uitgevonden: wollen.
Margret Gudmundsdottir, onlangs
afgestudeerd aan de Amsterdamse Rietveld-academie,
had een kangoeroe-jurk bedacht: rode gebreide strapless
top en rok met een beertje in de buidel. En gebreide
jasjes voor de hond met gezellige appliqués.
"Ik heb inspiratie gezocht in mijn
roots. Ik kom uit IJsland en mijn moeder breide
altijd truien voor mijn vader. Ook voor mij, maar
die wilde ik toen natuurlijk nooit aan. Voor mij is
het idee belangrijk. Het idee dat ik iets warms en
vertrouwds meeneem, waar ik ook naartoe reis."
Over het waarom en het verslavende
ervan zijn de meeste makers het eens. Er is geen mooiere
vorm van ontspanning en meditatie dan breien, haken,
knopen en borduren. Handwerken is creatief en productief,
terwijl de geoefende handwerker altijd nog één hersenhelft
vrij heeft voor de vrije gedachte of een goed gesprek.
Monica Lewinsky, ook een naaldkunstbeoefenaar, op
haar website: "Breien was het beste wapen tegen de
zorgen en moeilijkheden die ik had."
Opvoeding
Mevrouw Kattenberg (80) en haar
zus Tante Jos (76) zaten tijdens de expositieopening
in Fanshop 'live' pannenlappen te breien. "We breien
allebei, maar ik haak ze om met een piketrandje,"
verduidelijkte mevrouw Kattenberg de taakverdeling.
De opbrengst (10 euro per set) gaat naar Orange Babies,
de stichting die zwangere vrouwen en baby's met HIV
in Zuid-Afrika helpt, opgericht door Baba Sylla en
John Kattenberg, de bekendste visagist van Nederland
en zoon van de fanatieke pannenlappenbreister. "Vroeger
hoorde het gewoon bij de opvoeding, dat je als meisje
leerde handwerken. Jammer dat dat is verwaterd," vindt
mevrouw Kattenberg. "Maar mijn schoondochter breit
gelukkig nog, en mijn dochter is heel handig met de
naaimachine," zegt tante Jos. Martien Mulder maakte
een film over de bejaarde breiende zussen. Vanuit
één camerastandpunt is te zien hoe de dames op de
bank zitten te breien. Stef Bakker: "Gewoon een gezellige
videoband die dient als een rustgevend behang, net
als het bekende knapperende haardvuur."
Borduurkaarten
Mode-illustrator
Piet Paris had het druk met het opnemen van de bestellingen.
Borduren wilde bij hem nooit zo lukken, dus ging hij
terug naar de basis en maakte vijf borduurkaarten
met gaatjes erin, kaarten waarmee hij tijdens de handwerkles
op de lagere school moest leren borduren, tekende
er een hoofd op en maakte met wol kunstige kapsels.
Stilisten, fotografen en kappers, allen wilden ze
voor vijftien euro wel een Piet Paris-borduurkaart
aan de muur.
Organisator
Stef Bakker stond er breed lachend bij. "Kijk maar,
je krijgt meteen zo'n gezellige situatie met handwerken.
Het is geen kunst om te breien of te haken, maar om
er iets goeds mee te doen, is natuurlijk wel een kunst.
Voor deze tentoonstelling heb ik een zeer diverse
groep mensen bij elkaar gehaald. Alles is vertegenwoordigd.
Van pannenlappen tot conceptuele kunst en op http://hello.to/frauwillhelm
is een lettertype te downloaden, speciaal ontworpen
door Roosje Klap. Alles bij elkaar gebracht zonder
pretenties. Het moet echt een feelgood-gebeuren zijn.
Het moet de relatie tussen handwerk, thuis, gezelligheid,
familie, buren en geborgenheid illustreren: de poppenkleertjes
van Martine van 't Hul, de vriendenkring van Braga,
het portret dat Kasia Gatkowska van haar moeder breide
en het macramé dat bij de buurvrouw, Bar BEP, hangt."
|