telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi






Vrouw en Relatie 
Reportages 
Uw mening 
Reageer 
WWW de Ware 
---
Uit de krant 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Autopagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo  
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
 

     

Satirisch boekje steekt de draak met bestuurders

Auto´s maken de man
door Denise Hoogland



BRIAN BROERSEN (28)
(uit Grootebroek

Rijdt in een geleaste Renault Laguna. Hij is vertegenwoordiger voor een internationale agenturenfirma. "Heerlijke auto. Als ik er geld voor had, zou ik zoiets privé best kiezen. Hoewel ik ook bij een Golf zou kunnen uitkomen. Brian rijdt zo'n 75.000 kilometer per jaar en kent dus zijn medeweggebruikers: "Aso's zie je bij alle merken, echt niet alleen bij BMW of zo. Natuurlijk, Alfa-rijders zijn vaak sportieve jongens die hard rijden, maar zij zijn niet de enigen." De vertegenwoordiger ontkracht het betoog van Sluymer en Hemminga: "Als ik een keer de 140 haal, is dat echt hard. Ik duw nooit iemand van de weg en ga voor iedereen aan de kant, tenzij dat geen zin heeft. Voor Brian liever geen Skoda. "Ook geen overdreven Amerikaanse slee. Ik heb eigenlijk altijd Frans gereden."

Het is eigenlijk een heel fout boekje. Ongenuanceerd, generaliserend, sterk gechargeerd en provocerend. Clichébevestigend ook, voorspelbaar en weinig wetenschappelijk. 'Auto's maken de man en vrouwen geven tegengas' is dan ook met een behoorlijk vette knipoog geschreven. En zolang je jezelf maar niet herkent in de psychoanalyse van automerken en bestuurders van auteurs Ted Sluymer en Gerda Hemminga, is het grappig om te lezen. Maar wat vindt autorijdend Nederland?

ZAANDAM - "Een Smart is speelgoed waar je een rijbewijs voor nodig hebt om voor paal te staan. Renault-rijders zijn allang niet meer de trouwe aanhangers van Franse wagens, maar grotendeels vervangen door pratende pakken in een Laguna. Een Porsche is goed betaalbaar als je in verdovende middelen handelt en tweedehands altijd interessant voor een beginnende pooier. Dodge is het merk voor onbehouwen geesten die met moeite hun eigen naam kunnen spellen. De gemiddelde Ford-rijder is een kleurloze Opel-hater en de meeste Ferrari-rijders deugen niet, uitzonderingen zijn meestal dood."



JOOST DE GROOT (22)
uit Aerdenhout

Rijdt in een knalgele, geleaste Mini Cooper. "Niet mijn eigen keuze, maar ik promoot een on line bestelsysteem voor slijtagegevoelige auto-onderdelen. Joost heeft met zijn 22 jaar, met een beetje hulp van papa, al de nodige leuke sportkarretjes mogen bezitten: een MG, Austin Healey Sprite en oude Mini. "Ik ben dus wel een fan. Mini heeft een superwegligging, je kunt plankgas door de bocht, remmen hoeft nauwelijks." Hij lacht: "Ik houd van doorrijden, maar ben niet asociaal. Hoewel ik moet toegeven dat ik van mijn acht collega's als eerste aan nieuwe voorbanden toe was. Ik ben niet erg merkvast, maar ik zou nooit een Nissan Micra of zo kopen. Maar ook geen Opel. De meest vervelende weggebruikers zijn de wat kleinere auto's, de zondagsrijders of de Volvo 440's met kussentjes achterin."

Auteurs Ted Sluymer (in autoland niet bepaald bekend om zijn genuanceerde schrijfstijl) en partner Gerda Hemminga trekken flink van leer in 'Auto's maken de man en vrouwen geven tegengas'. Nadat het duo eerst al losjes alle automerken onderbrengt in de categorieën leasebak, seniorenkar, Sjonnieblik, hoerensloep, truttenschudder en SUV-kop, dan kort stilstaat bij de band tussen mannen, vrouwen en hun bolide, moeten vervolgens alle merken het op alfabetische volgorde flink ontgelden.

Over de Audi bijvoorbeeld: "Duitse degelijkheid is altijd Audi's kenmerk geweest, maar de aantrekkingskracht op omhooggevallen balletjes en kwalletjes is ontzettend groot en daarmee is degelijkheid nu gekoppeld aan irritant en onbehoorlijk rijgedrag. Het merk wordt bereden door Boss-figuren die de uitverkoop in de PC op het vaste programma hebben."

Veel akeliger wordt het bij Lada: "De Lada Niva was in de jaren zeventig gewild vanwege het Mini-effect en werd daardoor ingezet bij de Bloemenhovekliniek in Heemstede. Vijfhonderd meter rijden in dit orgel leverde namelijk een gegarandeerde abortus op. Dat deze auto nu via Daewoo-dealers wordt verkocht, is niet vreemd. Het koperspubliek van Lada was een collectie stoethaspels in Zeeman-textiel en Bristol-schoenen zonder werkende herseninhoud.



PETER ROOS (33)
uit Purmerend

Rijdt in een Opel Xaviera. "Lekker groot, kan ik veel spullen in meenemen", zegt de vrolijke barkeeper die regelmatig met duikspullen op pad gaat en verder een motor bezit (Yamaha R1) en een oude Dodge Royal Lancer. "Ik ben niet zo merkvast, maar een auto moet wel body hebben. Had hiervoor een Ford Galaxy en Mercedes 190. "Ach ik ken de grapjes. Wie in een Opel rijdt, rijdt in een familieauto, toch? Ik hou me daar niet mee bezig. Het ding moet me gewoon van A naar B rijden. Ik rij met de auto vrij rustig. Heb een gloeiende hekel aan agressievelingen. Vrouwen op de weg? Die zijn allemaal gek", lacht hij. "Altijd haast, altijd duwen. Vooral die blonde types in een Fiat cinquecento."

Dezelfde doelgroep als van Daewoo dus."

En wie rijdt er in een Opel? "Jan Doorsnee in een Astra, Jan de Rouwdouwer in een Vectra, Truus Zeeman in een foutgekleurde Agila en Ronald Rammer in een Omega", vatten Sluymer en Hemminga samen. "Opel is een volumemerk en mikt dus op hoge productiecijfers. Dat laat weinig over voor karakter, dus die eigenschap kun je het merk niet verwijten."

We lezen verder: "Opgekocht door Opel, is Saab niets anders meer dan een luxe Vectra. Neemt niet weg dat het imago uit de jaren veertig altijd is gebleven. Een Saab is voor de bal in ribcord met hangkont en hete aardappel in zijn keel. En natuurlijk de uitgelezen wagen voor het pratende pak. Saab is per definitie een saaie auto voor doorgaans saaie mensen, stoïcijnse eikels met een scheiding in het haar en enge witte onderbroeken. Een uitzondering: de Saab Cabrio. Daar zit karakter in."



HARRO DIKKEBOOM (39)
uit Amsterdam

Geleaste BMW 318. "Ik vond dit in deze prijscategorie gewoon een leuke, degelijke wagen. Ik geef eigenlijk niet zo om auto's, ga niet prat op cilinders en kleppen. Als je heel slim bent, rijd je een zuinige Lada of zo." Toch zou de accountant dat niet snel kiezen. "Maar ik praat natuurlijk vanuit een luxe positie. Als beginnend student was ik namelijk ongelooflijk blij met die Lada." In de categorie asociaal en hinderlijk? "De zwarte Golfjes, en oude mensen die plotseling naar links komen met 60 kilometer per uur." Harro vindt het makkelijk een auto te hebben, "maar het is natuurlijk een slechte investering. Mijn koffiezetapparaat is echt veel belangrijker."

Bent u er nog? Want we hebben de BMW-rijders nog niet gehad. Die zijn er in vier categorieën stelt het boekje: de echte, het tuig, de blaaskaken en de rotzakken. "De eerste bestaat gewoon uit liefhebbers. Helaas is dit een minderheid. De BMW-blaaskaak is de IT-er in zijn geleaste BMW. Het type dat nog snel even het rode verkeerslicht pakt, maar bovenop de rem staat bij een flitspaal. Waar de blaaskaak op een bumper kleeft, deelt het tuig (de Boss- of Armanipakken, drugsdealers en pooiers) tikjes met de bumper uit en komt middelvingers tekort. De rotzakken vormen de zielenpoten die nét de goedkoopste versie van de 3-serie kunnen betalen."

Juist ja. Het mag dan een boek met een flinke knipoog zijn, maar wat vindt autorijdend Nederland van de analyses? Klopt het? Zes portretjes, genomen langs de A8 bij een benzinepomp. Oordeel zelf.

 

ROB GALJEE (45)

Rijdt in een Karmann Gia uit '65. "Voor de zomermaanden. Autorijden is voor mij lekker ontspannen. Ze mogen mij ook allemaal inhalen. Daar stoor ik me niet aan. Ik kon deze auto voor een goede prijs kopen, heb er wel jaren aan geklust. Het is gewoon een hobby. Voor de winter heb ik mijn Alfa Romeo 33. Als die stuk is, zou ik liever helemaal geen andere kopen. Maar dat is verzekeringstechnisch niet handig. Ik hang niet aan Alfa, het mag ook een Peugeot of Golf zijn. Liever geen BMW, dat vind ik te patserig. En ook geen Fiat Panda of Smart. Een Mini Cooper daarentegen vind ik wel leuk."


DESIREE BRUINTJES ( 56)

Rijdt in een 11 jaar oude Subaru Vivio. "Omdat het een goede, zuinige auto is in een leuke kleur. Het is een praktisch autootje, dat ik ook overal kwijt kan. Als ik meer geld zou hebben, zou ik wel iets groters willen rijden, maar liefst ook Subaru. Aan deze auto is nog geen schroevendraaier te pas gekomen. Skoda of Fiat zou ik nooit kopen." Desiree rijdt veel als koerier. "Ik hou ervan lekker door te rijden. Maar vrouwen rijden over het algemeen wel wat truttiger dan mannen."

Wilt u reageren op dit artikel, klik dan hier


© 1996-2004 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.