Satirisch
boekje steekt de draak met bestuurders
Auto´s
maken de man
door
Denise Hoogland
BRIAN
BROERSEN (28)
(uit Grootebroek
Rijdt
in een geleaste Renault Laguna. Hij is
vertegenwoordiger voor een internationale
agenturenfirma. "Heerlijke auto.
Als ik er geld voor had, zou ik zoiets
privé best kiezen. Hoewel ik ook
bij een Golf zou kunnen uitkomen. Brian
rijdt zo'n 75.000 kilometer per jaar en
kent dus zijn medeweggebruikers: "Aso's
zie je bij alle merken, echt niet alleen
bij BMW of zo. Natuurlijk, Alfa-rijders
zijn vaak sportieve jongens die hard rijden,
maar zij zijn niet de enigen." De
vertegenwoordiger ontkracht het betoog
van Sluymer en Hemminga: "Als ik
een keer de 140 haal, is dat echt hard.
Ik duw nooit iemand van de weg en ga voor
iedereen aan de kant, tenzij dat geen
zin heeft. Voor Brian liever geen Skoda.
"Ook geen overdreven Amerikaanse
slee. Ik heb eigenlijk altijd Frans gereden."
|
|
Het
is eigenlijk een heel fout boekje. Ongenuanceerd,
generaliserend, sterk gechargeerd en provocerend.
Clichébevestigend ook, voorspelbaar en weinig
wetenschappelijk. 'Auto's maken de man en vrouwen
geven tegengas' is dan ook met een behoorlijk vette
knipoog geschreven. En zolang je jezelf maar niet
herkent in de psychoanalyse van automerken en bestuurders
van auteurs Ted Sluymer en Gerda Hemminga, is het
grappig om te lezen. Maar wat vindt autorijdend Nederland?
ZAANDAM
- "Een Smart is speelgoed waar je een rijbewijs
voor nodig hebt om voor paal te staan. Renault-rijders
zijn allang niet meer de trouwe aanhangers van Franse
wagens, maar grotendeels vervangen door pratende pakken
in een Laguna. Een Porsche is goed betaalbaar als
je in verdovende middelen handelt en tweedehands altijd
interessant voor een beginnende pooier. Dodge is het
merk voor onbehouwen geesten die met moeite hun eigen
naam kunnen spellen. De gemiddelde Ford-rijder is
een kleurloze Opel-hater en de meeste Ferrari-rijders
deugen niet, uitzonderingen zijn meestal dood."
JOOST
DE GROOT
(22)
uit Aerdenhout
Rijdt
in een knalgele, geleaste Mini Cooper.
"Niet mijn eigen keuze, maar ik promoot
een on line bestelsysteem voor slijtagegevoelige
auto-onderdelen. Joost heeft met zijn
22 jaar, met een beetje hulp van papa,
al de nodige leuke sportkarretjes mogen
bezitten: een MG, Austin Healey Sprite
en oude Mini. "Ik ben dus wel een
fan. Mini heeft een superwegligging, je
kunt plankgas door de bocht, remmen hoeft
nauwelijks." Hij lacht: "Ik
houd van doorrijden, maar ben niet asociaal.
Hoewel ik moet toegeven dat ik van mijn
acht collega's als eerste aan nieuwe voorbanden
toe was. Ik ben niet erg merkvast, maar
ik zou nooit een Nissan Micra of zo kopen.
Maar ook geen Opel. De meest vervelende
weggebruikers zijn de wat kleinere auto's,
de zondagsrijders of de Volvo 440's met
kussentjes achterin."
|
|
Auteurs
Ted Sluymer (in autoland niet bepaald bekend om zijn
genuanceerde schrijfstijl) en partner Gerda Hemminga
trekken flink van leer in 'Auto's maken de man en
vrouwen geven tegengas'. Nadat het duo eerst al losjes
alle automerken onderbrengt in de categorieën
leasebak, seniorenkar, Sjonnieblik, hoerensloep, truttenschudder
en SUV-kop, dan kort stilstaat bij de band tussen
mannen, vrouwen en hun bolide, moeten vervolgens alle
merken het op alfabetische volgorde flink ontgelden.
Over
de Audi bijvoorbeeld: "Duitse degelijkheid is
altijd Audi's kenmerk geweest, maar de aantrekkingskracht
op omhooggevallen balletjes en kwalletjes is ontzettend
groot en daarmee is degelijkheid nu gekoppeld aan
irritant en onbehoorlijk rijgedrag. Het merk wordt
bereden door Boss-figuren die de uitverkoop in de
PC op het vaste programma hebben."
Veel
akeliger wordt het bij Lada: "De Lada Niva was
in de jaren zeventig gewild vanwege het Mini-effect
en werd daardoor ingezet bij de Bloemenhovekliniek
in Heemstede. Vijfhonderd meter rijden in dit orgel
leverde namelijk een gegarandeerde abortus op. Dat
deze auto nu via Daewoo-dealers wordt verkocht, is
niet vreemd. Het
koperspubliek van Lada was een collectie stoethaspels
in Zeeman-textiel en Bristol-schoenen zonder werkende
herseninhoud.
PETER
ROOS (33)
uit Purmerend
Rijdt
in een Opel Xaviera. "Lekker groot,
kan ik veel spullen in meenemen",
zegt de vrolijke barkeeper die regelmatig
met duikspullen op pad gaat en verder
een motor bezit (Yamaha R1) en een oude
Dodge Royal Lancer. "Ik ben niet
zo merkvast, maar een auto moet wel body
hebben. Had hiervoor een Ford Galaxy en
Mercedes 190. "Ach ik ken de grapjes.
Wie in een Opel rijdt, rijdt in een familieauto,
toch? Ik hou me daar niet mee bezig. Het
ding moet me gewoon van A naar B rijden.
Ik rij met de auto vrij rustig. Heb een
gloeiende hekel aan agressievelingen.
Vrouwen op de weg? Die zijn allemaal gek",
lacht hij. "Altijd haast, altijd
duwen. Vooral die blonde types in een
Fiat cinquecento."
|
|
Dezelfde
doelgroep als van Daewoo dus."
En
wie rijdt er in een Opel? "Jan Doorsnee in een
Astra, Jan de Rouwdouwer in een Vectra, Truus Zeeman
in een foutgekleurde Agila en Ronald Rammer in een
Omega", vatten Sluymer en Hemminga samen. "Opel
is een volumemerk en mikt dus op hoge productiecijfers.
Dat laat weinig over voor karakter, dus die eigenschap
kun je het merk niet verwijten."
We
lezen verder: "Opgekocht door Opel, is Saab niets
anders meer dan een luxe Vectra. Neemt niet weg dat
het imago uit de jaren veertig altijd is gebleven.
Een Saab is voor de bal in ribcord met hangkont en
hete aardappel in zijn keel. En natuurlijk de uitgelezen
wagen voor het pratende pak. Saab is per definitie
een saaie auto voor doorgaans saaie mensen, stoïcijnse
eikels met een scheiding in het haar en enge witte
onderbroeken. Een uitzondering: de Saab Cabrio. Daar
zit karakter in."
HARRO
DIKKEBOOM (39)
uit
Amsterdam
Geleaste
BMW 318. "Ik vond dit in deze
prijscategorie gewoon een leuke,
degelijke wagen. Ik geef eigenlijk
niet zo om auto's, ga niet prat
op cilinders en kleppen. Als je
heel slim bent, rijd je een zuinige
Lada of zo." Toch zou de accountant
dat niet snel kiezen. "Maar
ik praat natuurlijk vanuit een luxe
positie. Als beginnend student was
ik namelijk ongelooflijk blij met
die Lada." In de categorie
asociaal en hinderlijk? "De
zwarte Golfjes, en oude mensen die
plotseling naar links komen met
60 kilometer per uur." Harro
vindt het makkelijk een auto te
hebben, "maar het is natuurlijk
een slechte investering. Mijn koffiezetapparaat
is echt veel belangrijker."
|
|
Bent
u er nog? Want we hebben de BMW-rijders nog
niet gehad. Die zijn er in vier categorieën
stelt het boekje: de echte, het tuig, de blaaskaken
en de rotzakken. "De eerste bestaat gewoon
uit liefhebbers. Helaas is dit een minderheid.
De BMW-blaaskaak is de IT-er in zijn geleaste
BMW. Het type dat nog snel even het rode verkeerslicht
pakt, maar bovenop de rem staat bij een flitspaal.
Waar de blaaskaak op een bumper kleeft, deelt
het tuig (de Boss- of Armanipakken, drugsdealers
en pooiers) tikjes met de bumper uit en komt
middelvingers tekort. De rotzakken vormen de
zielenpoten die nét de goedkoopste versie
van de 3-serie kunnen betalen."
Juist
ja. Het mag dan een boek met een flinke knipoog
zijn, maar wat vindt autorijdend Nederland van
de analyses? Klopt het? Zes portretjes, genomen
langs de A8 bij een benzinepomp. Oordeel zelf.
|
|
ROB
GALJEE (45)
Rijdt
in een Karmann Gia uit '65. "Voor
de zomermaanden. Autorijden is voor mij
lekker ontspannen. Ze mogen mij ook allemaal
inhalen. Daar stoor ik me niet aan. Ik
kon deze auto voor een goede prijs kopen,
heb er wel jaren aan geklust. Het is gewoon
een hobby. Voor de winter heb ik mijn
Alfa Romeo 33. Als die stuk is, zou ik
liever helemaal geen andere kopen. Maar
dat is verzekeringstechnisch niet handig.
Ik hang niet aan Alfa, het mag ook een
Peugeot of Golf zijn. Liever geen BMW,
dat vind ik te patserig. En ook geen Fiat
Panda of Smart. Een Mini Cooper daarentegen
vind ik wel leuk."
|
|
DESIREE
BRUINTJES ( 56)
Rijdt
in een 11 jaar oude Subaru Vivio. "Omdat
het een goede, zuinige auto is in een
leuke kleur. Het is een praktisch autootje,
dat ik ook overal kwijt kan. Als ik meer
geld zou hebben, zou ik wel iets groters
willen rijden, maar liefst ook Subaru.
Aan deze auto is nog geen schroevendraaier
te pas gekomen. Skoda of Fiat zou ik nooit
kopen." Desiree rijdt veel als koerier.
"Ik hou ervan lekker door te rijden.
Maar vrouwen rijden over het algemeen
wel wat truttiger dan mannen."
|
|
Wilt
u reageren op dit artikel, klik dan hier
|