De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 14 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Gedupeerden internetzwendel
krijgen telefoonkosten terug

   
 

door Romke Spierdijk AMSTERDAM - Gedupeerden van de omvangrijke oplichting op internet met software die automatisch dure 0900-nummers belt, kunnen hun geld terugkrijgen. Politie, Consumentenbond en telecombedrijven hebben de afgelopen dagen de handen vol gehad om alle slachtoffers te woord te staan. Hoewel de zwendel nog omvangrijker blijkt te zijn dan oorspronkelijk gedacht, ziet justitie geen reden een strafrechtelijk onderzoek te starten.

Het bedrijf Bel-Call op Gibraltar, dat de lijnen beheert, heeft alle betalingen geblokkeerd aan de Duitse onderneming Crosskirk, dat de lijnen huurt. Dit bedrijf geeft haar klanten de mogelijkheid software te verspreiden waarmee de betaalnummers gebeld worden. De omstreden lijnen zijn inmiddels buiten werking gesteld en volgens een woordvoerder van Bel-Call krijgen mensen die tegen hun zin in met 0900-2021146 verbonden zijn geweest hun geld terug.

Dure nummers

Een woordvoerder van Crosskirk blijft volhouden dat het niets doet dat niet mag, al constateerden talloze gedupeerden iets anders. De WebDialer-software belt volgens de woordvoerder niet uit zichzelf de dure nummers. "WebDialer voldoet aan alle eisen, maar wellicht zijn er versies in omloop die door derden aangepast zijn." Het bedrijf onderzoekt momenteel wat er precies aan de hand is met de omstreden programmatuur.

Niet alleen Crosskirk levert op zijn minst dubieus te noemen diensten. Van de tientallen klachten die naar aanleiding van het artikel eergisteren in deze krant binnenkwamen, had het grootste deel betrekking op andere exploitanten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 14 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.