Gedupeerden internetzwendel krijgen telefoonkosten terug
door Romke Spierdijk AMSTERDAM - Gedupeerden van de omvangrijke oplichting op internet met software die automatisch dure 0900-nummers belt, kunnen hun geld terugkrijgen. Politie, Consumentenbond en telecombedrijven hebben de afgelopen dagen de handen vol gehad om alle slachtoffers te woord te staan. Hoewel de zwendel nog omvangrijker blijkt te zijn dan oorspronkelijk gedacht, ziet justitie geen reden een strafrechtelijk onderzoek te starten.
Het bedrijf Bel-Call op Gibraltar, dat de lijnen beheert, heeft alle betalingen geblokkeerd aan de Duitse onderneming Crosskirk, dat de lijnen huurt. Dit bedrijf geeft haar klanten de mogelijkheid software te verspreiden waarmee de betaalnummers gebeld worden. De omstreden lijnen zijn inmiddels buiten werking gesteld en volgens een woordvoerder van Bel-Call krijgen mensen die tegen hun zin in met 0900-2021146 verbonden zijn geweest hun geld terug.
Dure nummers
Een woordvoerder van Crosskirk blijft volhouden dat het niets doet dat niet mag, al constateerden talloze gedupeerden iets anders. De WebDialer-software belt volgens de woordvoerder niet uit zichzelf de dure nummers. "WebDialer voldoet aan alle eisen, maar wellicht zijn er versies in omloop die door derden aangepast zijn." Het bedrijf onderzoekt momenteel wat er precies aan de hand is met de omstreden programmatuur.
Niet alleen Crosskirk levert op zijn minst dubieus te noemen diensten. Van de tientallen klachten die naar aanleiding van het artikel eergisteren in deze krant binnenkwamen, had het grootste deel betrekking op andere exploitanten.