De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 14 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Inhaalverbod voor trucks

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - Op alle Nederlandse snelwegen komt er zo snel mogelijk een inhaalverbod voor vrachtwagens in de spits. CDA, LPF en VVD zijn dit gisteren overeengekomen tijdens de formatieonderhandelingen. Momenteel geldt er al een inhaalverbod op bepaalde tijden op drukke snelwegen.

Het inhaalverbod gaat gelden van 's morgens zes tot tien uur en 's middags van vier tot zeven uur. Als blijkt dat de maatregel toch nog onvoldoende effect heeft, dan wordt het inhaalverbod gedurende de gehele dag ingevoerd.

Voor de onderhandelaars Balkenende (CDA), Herben (LPF) en Zalm (VVD) is invoering van het landelijk inhaalverbod een 'goedkope' oplossing in de strijd tegen de files.

Asfaltakkoord

Daarnaast komt er een noodprogramma om slechte wegen zo snel mogelijk op te knappen. Verder worden de drukke snelwegen verbreed van twee naar drie stroken waardoor het wegennet nog beter kan worden benut, zo blijkt uit het 'asfaltakkoord'. Hiervoor willen de partijen noodwetgeving inzetten om ellenlange procedures te voorkomen.

LPF-voorman Herben vindt dat de Nederlandse automobilist jarenlang het kind van de rekening is geweest. "De automobilist is veel te vaak afgeschilderd als een milieu-terrorist. Daar willen we vanaf."

,,De Nederlandse Spoorwegen functioneren niet, de wegen zitten vol. We moeten nou eens stoppen met autootje pesten", aldus Herben.

Volgens CDA-leider Balkenende zal het nieuwe kabinet er niet in slagen om de files te laten verdwijnen. "Je kunt niet beloven dat alle files na vier jaar zijn opgelost. Maar we gaan er nu wel wat aan doen", zei Balkenende na afloop van de onderhandelingen.

VVD en CDA botsten opnieuw over de gasboringen in de Waddenzee.

De christen-democraten willen dat er een boorverbod voor tien jaar komt. Zij wordt gesteund door de LPF. Balkenende gaat ervan uit dat de VVD zich neerlegt bij het zogeheten moratorium.

De beoogde coalitiepartijen hebben verder besloten om een windmolenpark in de

Noordzee te bouwen en ook de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte wordt door de toekomstige coalitiepartners niet tegengehouden. Wel wordt als voorwaarde gesteld dat die ook rendabel is.

De luchthaven Schiphol gaat voorlopig niet naar de beurs. Ondanks verzet van de VVD blijven de aandelen in handen van de huidige partijen, waaronder de Staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam.

Als de aandelen-Schiphol in de toekomst wel via de beurs worden verhandeld, dan moet minimaal 51% in handen blijven van de Staat, zo is gisteren afgesproken. "Het zou onverstandig om Schiphol naar de beurs te brengen. In het huidige economische klimaat brengt dat te weinig op. Daar hebben wij geen behoefte aan", aldus Balkenende.

Vandaag praten de drie partijen onder meer over fiscale zaken en het schrappen van 1,9 miljard euro aan aftrekposten.

Het gaat daarbij om de specifieke afdrachtskortingen (1,0 miljard), de lijfrenteaftrek (0,3 miljard), fiscale subsidies zoals groen beleggen en de agaathregeling (0,1 miljard), de afdrachtskorting langdurig werklozen (0,2 miljard) en het beperken van bedrijfssubsidies (0,3 miljard).

VVD, CDA en LPF zijn het echter nog oneens hoe dit geld weer geheel of gedeeltelijk terug moet naar de burger.

De VVD wil graag de onroerendzaakbelasting afschaffen of verlagen, maar ook de teruggave van het kwartje van Kok en verhoging van de arbeidskorting spelen een rol.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 14 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.