door Martijn Koolhoven DEN HAAG - De Nederlandse verzekeraars gaan de aanpak van fraude aanzienlijk aanscherpen. Dit onder het motto 'alles of niets'. Mensen die rommelen met hun claim om zo een hogere vergoeding op te strijken, kunnen straks naar het gehele bedrag fluiten. Dus óók het bedrag waar ze wel recht op hebben, gaat in dat geval aan hun neus voorbij.
De verzekeraars gaan hun polisvoorwaarden zo aanpassen dat verzekerden die de zaak proberen te tillen van een koude kermis thuiskomen. Het gaat om alle schadeverzekeringen, zoals brand-, inboedel-, reis- en autoverzekeringen.
"Fraude gaat ten koste van de goedwillende klanten, want die betalen mee aan de valse claims. Dat kan niet de bedoeling zijn," aldus een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars.
Voorbeeld: na het afbranden van een schuurtje claimt de verzekerde een Harley Davidson van €30.000 die in vlammen zou zijn opgegaan. Indien de verzekeraar vaststelt dat het niet om deze exclusieve motorfiets ging maar om een omafiets van €20, dan wordt er geen cent uitgekeerd. Tot op heden kon de verzekerde dan wel aanspraak maken op de kosten van herbouw van het schuurtje.
Woordvoerder Hennie Zoontjes van het Verbond van Verzekeraars: "Wij willen fraude intensiever bestrijden. Wij hebben de inschatting dat 400 miljoen euro ten onrechte wordt uitgekeerd. Dat is iets dat we willen aanpakken. Aanscherping van het fraudebeleid is dan noodzakelijk."
Jurisprudentie
"We hebben nu de juridische mogelijkheid gekregen om dit te doen. Er is jurisprudentie ontstaan waarmee de mogelijkheden zijn verruimd om de fraude aan te pakken", aldus de zegsman. "De hele relatie tussen verzekerde en een verzekeraar moet zijn gebaseerd op vertrouwen. Als fraude is vastgesteld, is deze relatie gebaseerd op wantrouwen. Dat betekent dat in het merendeel van de gevallen de totale schade niet zal worden uitgekeerd."
De schatting is dat schade veroorzaakt door verzekeringsfraude inmiddels de 400 miljoen euro heeft overstegen. Op de zwarte lijst van de verzekeraars (het zogenoemde Fraude en Informatie Systeem Holland, FISH) staan meer dan 150.000 mensen die geprobeerd hebben de verzekering te tillen, een extreem schadeverloop of premieopslag hadden. Daarnaast beschikken 45 Nederlandse verzekeraars nog eens over een grijze lijst waarop tienduizenden personen staan waarvan de verzekeraars het sterke vermoeden hebben dat ze de zaak proberen te tillen.
Op de zwarte lijst staan ook ruim 4000 notoire oplichters. Zij hebben de zogenoemde vermelding 'C900' achter hun naam. Dat betekent zoveel als 'fraudeur in hart en nieren'. Notoire fraudeurs komen er bij de verzekeraars niet meer in, zij moeten hun gedrag eerst maar eens beteren bij Rialto (voorheen Terminus), de verzekeraar die speciaal is opgericht voor alle probleemgevallen.
Behalve voor de fraudegevoelige brand- en reisverzekeringen, kan de nieuwe regelgeving van de verzekeraars ook verstrekkende gevolgen hebben voor de polissen in de zorgsector. In de zorgsector wordt jaarlijks via verschillende soorten verzekeringen voor in totaal 35 miljard euro gedeclareerd en uitgekeerd. Bij een voorzichtige schatting van 1 procent misbruik, zou van dit bedrag al 350 miljoen euro ten onrechte worden uitbetaald.