De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 23 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Gele en rode kaart NS voor
clubs met voetbalvandalen

   
 

door Dominique Weesie UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen willen met onmiddellijke ingang voetbalvandalen uit de trein gaan weren. De NS is de vernielingen aan treinstellen spuugzat en gaat daarom gele en rode kaarten introduceren.

Voetbalclubs van supporters die zich in de trein misdragen, krijgen een gele kaart. Als hun aanhang daarna nog een keer over de schreef gaat, volgt automatisch een rode, wat betekent dat de NS voortaan weigert om het legioen van die club nog langer naar uitwedstrijden te vervoeren.

Hiermee reageert de NS op de gebeurtenissen van afgelopen zondag, toen aanhangers van FC Utrecht hun frustraties op het treinmaterieel botvierden. Dit gebeurde nadat de politie hun wegens racistische spreekkoren de toegang tot de Amsterdam ArenA had geweigerd.

"De exacte schade is nog niet bekend, maar zeker is wel dat het bedrag in de vele tienduizenden euro's loopt", laat een NS-woordvoerder desgevraagd weten. Zo vonden Utrecht-supporters het nodig banken uit de treinstellen te slopen en de aanwezige brandblussers leeg te spuiten.

Harde cijfers zegt de NS niet te hebben, maar duidelijk is dat hooligans jaarlijks voor vele honderdduizenden euro's vernielingen aan treinen aanrichten. Volgens de zegsman gaat het echter niet zozeer om het geld: "Dat verhalen we toch wel op de voetbalclubs. Wat mensen echter vaak vergeten, is dat de trein moet worden gerepareerd."

"Hierdoor kan die niet in het reguliere personenvervoer worden ingezet. In een tijd dat wij toch al niet ruim in ons materieel zitten, betekent dat voor onze echte klanten minder treinen en dus vertragingen en ongemak."

De NS zal volgende week tijdens het reguliere overleg met de burgemeesters van de vijf grote steden het voornemen uitleggen. "De maat is vol. Het liefst gaat de maatregel vandaag al in, maar wij willen eerst de burgemeesters op de hoogte stellen, opdat zij niet met onoverkomelijke problemen worden geconfronteerd", aldus de zegsman.

Diezelfde burgemeesters maakten gisteren bekend dat ze, in navolging van Amsterdam, geen racistische leuzen rond voetbalwedstrijden meer zullen tolereren. Burgemeester Opstelten van Rotterdam liet weten dat supporters die zich rond de bekerfinale tussen Ajax en FC Utrecht racistisch uiten, zonder pardon naar huis worden gestuurd.

Door de gebeurtenissen van afgelopen weekeinde en de rellen rond het bekerduel tussen FC Utrecht en Ajax 2 op Goede Vrijdag is de bekerfinale op 12 mei in de Rotterdamse Kuip steeds meer beladen geraakt. Zo voelen Ajax-supporters zich achtergesteld ten opzichte van de FC Utrecht-aanhang, omdat laatstgenoemde met 15.000 man naar Rotterdam mag afreizen en Ajax met nog geen 6000.

Overigens is het maar de vraag of de Utrecht-fans die afgelopen zondag naar huis werden gestuurd, bij dit duel aanwezig zullen zijn. De KNVB heeft onmiddellijk na de ongeregeldheden de personalia van alle 670 supporters die in de trein zaten, bij de politie opgevraagd. De bond wil degenen die daadwerkelijk aan de spreekkoren hebben meegedaan, een stadionverbod opleggen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 23 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.