Sandra Bullock spil in verrassende komedie

'While you were sleeping':
een schitterend ongeluk

door Henk ten Berge

Een leuke komedie met een amusementswaarde die je maar zelden in dat genre tegen komt, is "While you were sleeping". Het is gemaakt door en met nog betrekkelijk onbekenden in het Hollywoodse die echter in de toekomst vast en zeker veel van zich zullen laten horen. Sandra Bullock is de jonge vrouw om wie het originele verhaal gedrapeerd is. Zij valt nauwelijks op in haar dagelijkse bestaantje en zal alleen maar blijven dromen van een mooie romance als dat zo door suddert.

Die ene man die elke dag als forens twee keer langs komt, spreekt haar wel aan en doet zijn mond niet open. Sandra zelf heeft de moed niet. Totdat het schitterende ongeluk gebeurt dat menigeen in het leven nodig heeft. De man wordt overreden, raakt in coma en komt in het ziekenhuis terecht.

Vergissingen

Sandra is de enige getuige en gaat van lieverlee mee in de ambulance. Wanneer de familie arriveert en de man wekenlang buiten bewustzijn blijft, groeit het aanstekelijke spel der vergissingen en ontstaat een unieke romance.

Ze wordt aangezien voor de vriendin c.q. verloofde en door de familie die dat geheim van zoon- en broerlief nooit had kunnen bevroeden, onweerstaanbaar ingehaald. Ze krijgt de tijd, de moed en de gelegenheid niet een en ander uit te leggen. En de bewusteloze Peter boven wiens hoofd de ontroerendste plannen en gissingen worden gemaakt, weet van z'n gezond. Dat wordt wat als hij ooit mocht ontwaken!

Het is een ontwapenend verhaaltje waarin je als kijker gemakkelijk het spel begint mee te spelen. Alleen... het gaat natuurlijk toch net even anders, zoals het hoort in een goede komedie. Voor Sandra Bullock in haar verrassende dragende rol, loopt het mooi af. Ze maakt het ook spelenderwijs waar. Ze heeft iets onbedorvens en onvoorspelbaars in haar schuchtere houding. Ach, uiteindelijk leidt voor iedereen het ongeluk tot geluk. En dat gun je ze: Bill Pullman, Peter Boyle, Glynis Johns en Jack Warden. Onder leiding van de jonge regisseur Jon Turteltaub vormen ze ruim anderhalf uur een beminnelijk gezelschap om in te verkeren.

• Tussen Bill Pullman en Sandra Bullock groeit iets moois in 'While you were sleeping".

Première 24 augustus 1995.