Bizar avontuur van Oscar-winnaar Stijn Coninx

'When the light comes':
klein verhaal in groots decor

door HENK TEN BERGE

Een van de merkwaardigste films, ooit door een Nederlander geproduceerd, gaat deze week in première: 'When the light comes'. Stijn Coninx, die eerder met 'Daens' een Oscar won, regisseerde. Paul Voorthuysen, die een paar jaar geleden voor 'Oeroeg' zorgde, was de producent. Locatie: het bitterkoude en kale Spitsbergen. Handeling: een Nederlands meisje besluit de poolwinter door te brengen bij de enige bewoner in het door ijs en sneeuwstormen geregeerde onafzienbare en eenzame gebied, een potige en introverte pelsjager.

Barre omstandigheden voor Joachim Krol.

Dat bizarre avontuur beleefde schrijfster Heleen van der Laan zelf en zij bracht haar ervaringen onder in het boek "Waar blijft het licht". In de verfilming wordt zij vertolkt door Francesca Vanthielen en de pelsjager door Joachim Krol. Er ontstaat een merkwaardige relatie. Zij wil er wel de lange winter vol ontberingen door brengen, maar is niet uit op een affaire met de man. Hij op zijn beurt echter, aangenaam verrast door zulk gezelschap in zijn eenzaam bestaan, denkt daar anders over, maar gedraagt zich beheerst. Uiteindelijk houdt de jonge vrouw haar ijzige houding niet vol en smelt ze. Tja, ze roept met haar keuze natuurlijk wel iets over zich af en moet dan niet zeuren.

Verder zijn het de natuur, het landschap en het meedogenloze klimaat die het verhaal vertellen. "Een klein verhaal in een groots decor", zoals regisseur Stijn Coninx het terecht noemt. "Die omstandigheden zijn een zwaardere rol gaan spelen dan oorspronkelijk de bedoeling was. We zouden filmen in het noorden van Noorwegen en op IJsland. Drie jaar geleden bezochten we ook Spitsbergen en ontdekten dat daar helemaal geen bomen groeiden. Het maken van de film op die plaats dreigde een geweldig gevecht met de natuur te worden en die uitdaging gingen we aan. Vooral Theo Bierkens, de cameraman, veranderde daar in een ongelooflijke tovenaar."

"Die arctische woestijn."

De beelden zijn inderdaad schitterend in wat producent Voorthuysen noemt "die arctische woestijn." Het 'kleine verhaal' wordt door de overweldigende natuur letterlijk en figuurlijk bijna onder gesneeuwd.

Coninx: "We konden het op verschillende manieren benaderen. Als een droom bijvoorbeeld, of als een weddenschap. Veel mannen zullen dit meisje niet begrijpen. Door te kiezen voor deze avontuurlijke vorm en de personages weg te halen uit de drukte en de stress van de samenleving, dwing je ze op een andere en zuiverdere manier naar elkaar te kijken. Dan oefent de natuur, en vooral het licht dat daar aan de pool maanden weg is, een sterke invloed op de man en de vrouw uit. Het maken van die verbindingen in het verhaal, de pogingen om het publiek op een bepaalde manier te laten kijken, dat maakte deze film moeilijk, veel moeilijker dan 'Daens'."

Francesca Vanthielen.

Stijn Coninx heeft geen tijd om weg te dromen bij de Oscar. "Je moet dat relativeren. Ik stond daar met het beeldje. Ik had er niet om gevraagd en ik wilde het eigenlijk delen. Ik maakte 'Daens' niet om een oscar te winnen. 'When the light comes' en 'Koko Flanel' destijds ook niet. Dat zou alleen maar een grote druk opleggen. Je wordt erom geëerd in Amerika. Ze halen je, alsof je een vorst bent, als eerste uit het vliegtuig maar een jaar later kennen ze je niet meer. Ik heb na 'Daens' vijf jaar niet gedraaid. Toen had ik maar een ambitie: een gezin. Die wens is vervuld en de vorige week kreeg ik mijn echte Oscar: een dochter."

Een aantal grote projecten wacht inmiddels op Stijn Coninx: Tijl Uilenspieghel en Damiaan, het verhaal van de Vlaamse missionaris die in de vorige eeuw melaatsen verzorgde op het eiland Molokai tot hij zelf stierf door lepra. Omdat het eiland tot Hawaii behoort en dus tot Amerika, is er in Hollywood grote belangstelling voor die film.

Stijn Coninx (links) met Rick Engelkes en Francesca Vanthielen.

"Columbia-Tristar wil 'Damiaan' produceren en Robin Williams heeft zich gemeld voor de rol. Hij heeft 'Daens' gezien en nodigde mij toen uit bij hem thuis. Hij wil dat ik daar met hem kom werken aan het script."

"Ik zou graag ook een politieke thriller maken over België. En Tijl Uilenspieghel wordt steeds actueler. Het racisme in België is verontrustend. Soms schaam ik me dat ik een landgenoot ben. In Tijl komen zulke verschijnselen die zich in de geschiedenis helaas voortdurend herhalen en die nu in België de sfeer bepalen, aan de orde. Tijl is precies Dutroux. Hij verkracht de meisjes in de duinen."

Deze week heeft Stijn Coninx besprekingen over al die projecten. Hij heeft nauwelijks tijd voor de première van 'When the light comes'.

Regie:

Stijn Coninx.