De Nederlandse regisseur JAN DE BONT, die Hollywood veroverde heeft schoon genoeg van de sterallures van allerlei wereldsterren! Voor zijn laatste twee grote succesfilms SPEED en TWISTER gebruikt hij dan ook geen 'mega-vedetten' als ARNOLD SCHWARZENEGGER, SYLVESTER STALLONE of BRUCE WILLIS.
De Bont geeft de voorkeur aan onbekende acteurs en actrices en heeft daarmee min of meer de oorlog verklaard aan de grote wereldsterren waar hij vroeger wel mee heeft gewerkt.
"Vroeger wilden sterren als Stallone, Schwarzenegger en Willis alles zelf doen", zegt hij. "Nu moet je voortdurend met argumenten blijven komen om hen iets te laten doen. Dan zegt men tegen je: 'Ze zijn zo gevoelig. Je moet voorzichtig met hen omgaan'. Daar heb ik geen zin meer in", aldus De Bont. "We zijn allemaal gevoelig!"
Hij heeft met zijn nieuwe methode om dan maar onbekende sterren de hoofdrollen te laten spelen een nieuwe koers ingeslagen. En met succes. Twister en Speed trekken in de hele wereld volle zalen. Speed bracht al meer dan 500 miljoen gulden op en Twister lijkt Speed te overtreffen.

Het opmerkelijke van JAN DE BONT's nieuwste film TWISTER is dat er geen grote wereldsterren in spelen zoals men vroeger wel gewend was in zogenaamde rampenfilms. In de jaren zeventig vertolkten sterren van naam hoofdrollen in rampenfilms als Earthqueke en The Towerning Inferno. En niet alleen elke held maar ook elk slachtoffer in die film was wel een ster.

Maar in Twister en ook in De Bonts eerste grote succes Speed en nu eveneens in Indepence Day komen geen bekende namen voor. Speed was de doorbraak voor Sandra Bullock en Keanu Reeves. Die werden echter ná deze film pas een ster. Maar in de andere producties komt men namen tegen als Jeff Goldblum, Bill Pullman en Will SMith.

En dat geldt ook voor Twister-ster Bill Paxton, die tot nu toe alleen maar bijrollen had gespeeld en Helen Hunt, alleen bekend door haar eenvoudige charme in comedy-series op tv.

Waarom worden er geen sterren meer gebruikt voor deze grootste kassuccessen van dit jaar?

Jan de Bont zegt: "Dat is zuiver een kwestie van geld. Alleen de computereffecten in Twister kosten zo'n vijftig miljoen gulden. Dat is ongeveer een derde van het totale budget van de film. En ze maken maar een klein deel uit van de film."

De Bont vervolgt: "De mensen denken dat de techniek goedkoper wordt, maar dat is niet zo. Het geldt wel voor het materiaal, maar niet voor het talent, want je hebt zoveel mensen nodig: schilders, kunstenaars, digitale kunstenaars. De digitale effecten in Twister zijn een van de belangrijkste attracties geworden van de film."

Maar er is ook een andere reden voor het lage ster-gehalte van de grote films van dit jaar. Al die overbetaalde sterren uit de jaren tachtig, zoals Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Bruce Willis raken uit de mode.

De Bont zegt: "Irwin Allen, de producent van klassieke rampenfilms als The Poseidon Adventure, was altijd heel afhankelijk van sterren. Ook ik heb veel met hem gewerkt, maar het blijft toch moeilijk voor het publiek om zich met hen te identificeren. Bovendien", voegt De Bont er openhartig aan toe, "moet je, als je iets van hen wilt, daar de hele tijd met hun over redetwisten. Je moet maar met argumenten blijven komen."

Dat brengt ons op de geruchten dat Jan de Bont tijdens de opnamen een soort tiran zou zijn, die bereid is alles en iedereen op te offeren voor zijn film. Zo zou actrice Helen Hunt bewusteloos zijn geraakt bij de orkaanopnamen omdat zij door verschillende voorwerpen geraakt zou zijn.

Bovendien zouden zij en Paxton verschillende dagen tijdelijk blind zijn geweest. Ze waren gedwongen beschermende brillen te dragen.

Bovendien waren er keiharde conflicten met de filmcrew. De Bont zou een camera-assistent in de modder hebben geduwd. Er zou een massale wegloop-actie hebben plaatsgehad onder leiding van zijn chef-cameraman DON BURGESS. Burgess' vervanger raakte trouwens ook nog gewond toen een decorstuk bovenop hem terecht kwam tijdens een van de laatste opnamedagen.

Jan de Bont was toen gedwongen de camera zelf weer ter hand te nemen.

De Bont zegt over deze verhalen: "Ik zal een acteur nooit in gevaar brengen. BIj alle films waaraan ik heb gewerkt, is nooit iemand gewond geraakt. Zeker, soms krijgen er mensen schaafwondjes of blauwe plekken, maar ik zal een acteur nooit iets laten doen dat ik zelf niet zou doen."

Dit is op zichzelf niet zo'n geruststellende uitspraak voor acteurs en actrices die met hem in zee gaan. De Bont werd in 1981 immers zelf bij de opnamen van de wilde dierenfilms 'Roar' door een leeuw aangevallen waarbij hij bijna werd gescalpeerd.

De Bont is zich er echter goed van bewust dat als hij van zogenaamde A-acteurs (sterren die zo'n dertig miljoen gulden per film verdienen) dergelijke moeilijke en extra dingen verwacht, zij zich meteen zullen terugtrekken in hun luxueuze kleedcaravan om hun advocaat, hun agent en hun therapeut te bellen.

"Toen zij met het acteren in films begonnen, wilden ze alles doen. Zeker met een man als Schwarzenegger was dat zo. Hij gooide zich helemaal in een rol. Niets was hem te veel. Maar de laatste tijd is er een tendens deze grote sterren te behandelen als troeteldiertjes. 'Ze zijn zo gevoelig', krijg je dan te horen. 'Je moet heel voorzichtig met hen omgaan.' Ik kreeg er op den duur schoon genoeg van. We zijn tenslotte allemáál gevoelig."

Jan de Bont heeft nu echter ook ervaren dat zelfs onbekende sterren die hij groot heeft gemaakt, zoals Keanu Reeves, die bekend werd met Speed, lastig kunnen worden. Zo wil Reeves niet in Speed 2 spelen, waarvan de opnamen binnenkort beginnen.

"Hij maakt een moeilijke tijd door", zegt De Bont. "Hij wil maar niet volwassen worden. Hij wil jong blijven. Hij geniet ook niet van het succes van Speed. Hij wil geen actieheld worden. Toen hij naar de première kwam van Twister werd hij bestormd door fotografen en raakte totaal buiten zijn zinnen."

In het tweede deel van Speed zal de mannelijke hoofdrolspeler echter dezelfde naam JACK blijven dragen in zijn rol als Keanu. "Ik gebruik eigenlijk het liefste de eigen namen van de acteurs voor hun rol. Voor Twister wist ik voor Bill Paxton niets anders te verzinnen dan de naam Bill. De acteurs voelen zich hiermee op hun gemak. En misschien verzacht het de pijn wat voor de moeilijke momenten die zij tijdens het filmen doormaken."

Jan de Bonts film Speed heeft nu al zo'n ƒ550 miljoen opgebracht. En het zier er naar uit dat Twister dit persoonlijke record van De Bont al weer zal verbeteren. Wat dat betreft kan JAN DE BONT niet meer stuk in Hollywood! En dat zonder grote Hollywoodsterren in zijn films!