Francis Ford Coppola gered door de wijn
'The Rainmaker' is zijn nieuwste succes
door HENK TEN BERGE
Ooit maakte Francis Ford Coppola kolossale wereldsuccessen met bijvoorbeeld
de 'Godfather'-reeks en 'Apocalypse Now'. Honderden miljoenen kwamen er
binnen. Hij riep er onder andere een moderne studio mee in het leven en
maakte de ambitieuze film 'One from the heart' waarvan hij al jaren droomde.
Maar die flopte dramatisch en Coppola raakte alles kwijt. Toch verschijnen
er regelmatig nieuwe titels van hem. "Ik kon overleven dankzij de wijn",
vertelde hij na de Europese première van 'The Rainmaker' in zijn Parijse
hotel.Volgende week beginnen de Nederlandse vertoningen.
"Als het nu mee blijft zitten, ben ik straks een wijn-mogul zoals ik ooit
een film-mogul was. En dan ga ik de film maken waaraan ik al jaren schrijf.
Daarvan zal de wereld opkijken. Niemand durft het aan, maar de wijn zal
mij weer zelfstandig maken en dan doe ook weer precies wat ik in m'n hoofd
heb. Nu wil niemand wat ik wil. Dat gaat veranderen."
Francis Ford Coppola is 59 maar praat en werkt nog met een onverwoestbaar jongensachtig enthousiasme.
We hebben een uitstekende wijn voor ons, door hem gekozen. Hij is een verfijnd
kenner.
"In mijn gouden tijd heb ik een groot stuk land gekocht in de buurt van
San Francisco. Het werd toen modieus en een beetje 'snobbish' om alles van
wijn te weten en daar opschepperig over te doen. Ik wilde wijngaarden exploiteren
maar daar moet je geweldig veel geluk mee hebben. Is die grond exact de
juiste, de ligging, de zonval, de wind, de vochtigheidsgraad... en laat
ik daar nou eens alle geluk van de wereld mee hebben! Fantastische oogsten,
ieder jaar meer. Ik kan je niet eens een fles aanbieden want het is al verkocht
voor ik er zelf wat van in de kelder heb kunnen verstoppen. Ik zou wel eens
willen exporteren naar Europa. In Italië is er al vaak om gevraagd. Maar
het is gewoon in Amerika al uitverkocht. Nog een paar van die oogsten en
de wijn-mogul wordt ook weer film-mogul."
Je maakt niet de indruk aangeslagen te zijn door de financiële ramp.
Matt Damon en Danny deVito zijn hoofdrolspelers in "The Rainmaker".
"Ik ben geen seconde gedeprimeerd geweest. Beschouwde het als een risico
van dit malle vak. Het is alleen wat extreem rampzalig geworden. Ik ben
ook geen moment werkloos geweest. Het verschil is alleen dat ik op aanbiedingen
moest ingaan en de puur persoonlijke carrière met mijn eigen creatieve inbreng
tijdelijk moest loslaten. De meeste aanbiedingen stonden bol van de car-crashes
en de explosies en daar had ik geen zin in. Er waren echter genoeg aantrekkelijke
voorstellen.
Deze film is mijn eigen initiatief weer geweest. Ik las 'The Rainmaker'
van John Grisham in het vliegtuig en het greep me. De rechten waren al in
handen van anderen, maar die boden mij aan de film te maken. Het scenario
naar het boek heb ik ook zelf geschreven. Dat is toch veel simpeler en minder
tijdrovend dan zelf een verhaal te moeten bedenken. Zo kan ik toch mijn
ritme als regisseur bewaren. Met Grisham heb ik lekker samen gewerkt. Ik
heb veel bewondering voor die man. Hij is pas veertig en heeft toch al een
indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Een fenomeen."
Francis Ford Coppola regisseert staande op een trap een scene voor "The
Rainmaker".
'The Rainmaker' speelt zich, zoals zo dikwijls bij John Grisham, in de advocatenwereld
af. Matt Damon, coming young man in Hollywood, speelt de jonge ambitieuze
advocaat die de trucs van het vak leert van een gladde gluiperd waarvoor
Danny de Vito geschapen is. Hun prooi is een machtige verzekeringsmaatschappij
die meer belegt dan verzekert en zelden iets uitbetaalt.
"Het verhaal sprak me vooral zo aan omdat je weer ziet dat de gewone man
de dupe is van die praktijken", licht Francis Coppola toe. "Die dingen gebeuren
in werkelijkheid ook. Bijna iedereen heeft wel eens vervelende ervaringen
met zijn verzekering. Als je een dag te laat bent met het betalen van je
premie, staan zij onmiddellijk voor je deur. Maar als jij eens wat te declareren
hebt, kun je eindeloos wachten en krijg je meestal nul op het request. De
gewone man kan niet procederen. Nou, die toestanden gaat 'The Rainmaker'
te lijf."
"Je kunt het een beetje vergelijken met het Hollywood van deze tijd. Het
publiek heeft ermee te maken, maar de integere regisseurs, acteurs en schrijvers
hebben er nog veel meer last van. Hollywood is alleen maar geïnteresseerd
in meer geld. Het is heel moeilijk voor jongeren om er te beginnen. Een
experimentje of een verhaal waar een beetje bij nagedacht moet worden. Wij
konden nog wel eens sjoemelen.
Een van de weinige talenten die nu doorbreken is Matt Damon, hier als advocaat
Rudy Baylor in "The Rainmaker".
Dan zei ik dat ik 'The Godfather Deel 2' wilde maken. Nou, daar kreeg ik
meteen veel geld voor want Deel 1 was een hit. En dan ging ik lekker een
heel ander verhaal bedenken. Daar trapten ze nog in ook. Dat hoef je nu
niet meer te proberen, ook al omdat bankiers en financiers de leiding hebben
en die kunnen geen scenario's lezen. Die hebben ook totaal geen fantasie.
Het is een gevaarlijke ontwikkeling voor Hollywood, vind ik, want er breekt
te weinig jong talent door en dat zal over tien jaar consequenties hebben
in de opvolging."
Maar Hollywood heeft het vertrouwen in je nooit verloren.
"Nee, niet in mijn capaciteiten als filmkunstenaar. Wel in m'n kwaliteit
van kassier en producent. Ze vinden me, geloof ik, een beetje rare man met
aparte ideeën. Maar ja, dat zijn George Lucas en Steven Spielberg ook. Zolang
je commercieel succes hebt, vinden ze het schilderachtig. Mijn voorbeelden
zijn over het algemeen Europeanen. Fellini, Pabst, Abel Gance, Billy Wilder
en de Japanse grootmeester Kurosawa. Daar begrijpen ze niks van. Een paar
talentvolle jongeren hebben het ook. De gebroeders Coen bijvoorbeeld en
Tarantino. Maar het zijn er te weinig. Maar binnenkort verandert dat. Dan
stelt de wijn-mogul Coppola mij weer in staat film-mogul te worden. En dan
ga ik weer, net als vroeger, werken met jongeren."
Regie: | Francis Ford Coppola.
|
Cast: | Matt Damon, Danny DeVito, Claire Danes, Jon Voight, Mary Kay Place, Dean
Stockwell, Virginia Madsen, Mickey Rourke.
|
Publicatie 16 april 1998
|