Enorm cruiseschip op weg naar Eindhoven...

Jan de Bont filmt een droom met 'Speed II'

door Dick van den Heuvel

Al een tijd lang zeurden de producenten van de succesvolle actiefilm 'Speed' de Nederlandse regisseur Jan de Bont aan zijn kop over een eventueel vervolgje. Immers, de eersteling had nogal wat centjes in het laatje gebracht... dus wist men: een deel twee zou er ook wel ingaan als koek. Maar De Bont zoals zoveel van zijn Amerikaanse collega's had geen zin in de sequel. Op 'The Godfather' na zijn dat vrijwel altijd mislukkingen geweest. Totdat De Bont op een nacht nadat hij wat zwaar getafeld had plotseling die ene droom had.

"Ik zag een schip dat dwars door een stad voer, over huizen heen, kerken die slagzij moesten maken. Een waanzinnig beeld. Ik werd de volgende ochtend wakker en ik dacht: het begin is er!" In de uiteindelijke 'Speed Two, Cruise Control' is het in feite het slotbeeld geworden, maar een kniesoor die daar zout op legt. De Bont ging met zijn schrijvers aan het werk en verzon een verhaal over een mooi cruiseschip dat in de machtige handen komt van computerfreak Willem Dafoe. Die zorgt dat een en ander niet meer te besturen valt vanaf de brug en zo komt langzaam maar zeker de stad in zicht waar The Seabourne Legend overheen walst.

In het zonnige Los Angeles worden we uitgenodigd om alvast een voorproefje te nemen van dit nieuwe spektakelwerk. Nee, af is het nog niet. We mogen voor de gelegenheid een stukje ruwe montage zien van de meest indrukwekkende stunts die Jan de Bont voor zijn nieuwe succes heeft verzonnen. En we worden uitgenodigd om een kijkje te nemen op The Seabourne Legend die klaarblijkelijk de filmopnames ongeschonden heeft doorstaan.

"Ik dacht: die zien we nooit meer heel terug", zegt de vriendelijke dame van de rederij die ons rondleidt op de boot. Zelf doet ze de fitnesstrainingen voor de gewone passagiers als het schip toeristen vervoert. Tijdens de 'shoot' was het meeste personeel wel aanwezig op The Seabourne Legend, maar veel te doen hadden ze niet. "Ik had me er erg op verheugd om Sandra Bullock op mijn massagetafel te krijgen", giechelt ze. "Maar die kwam met een complete staf van eigen verzorgers en had mij totaal niet nodig."

Het is volgens de dame in kwestie een wonder dat het schip de aanslag van De Bont en zijn mannen heeft overleefd. "Geen schrammetje te zien. Nergens! Nog niet een spijkergaatje. Terwijl we hier op dit schip hele gangen in de fik hebben zien vliegen en ontploffingen hebben meegemaakt!" De Bont gaat dan ook altijd iets verder dan de gemiddelde regisseur. "Maar daar ligt ook mijn uitdaging", zegt hij glimlachend. "We wilden dat dit cruiseschip bijna in botsing kwam met een olietanker. Dat kan niet, zei de kapitein eerst. Daar moet je je dan niet bij neerleggen. Zeuren is dan het devies. Eerst vragen hoe dicht hij dan wel in de buurt kan komen. Met hem samen gaan zitten rekenen of die afstand niet nog kleiner kan. Adviseurs erbij halen."

Hij laat de opname zien zoals die uiteindelijk in de film terecht is gekomen. En waarlijk... de twee schepen schampen elkaar. "Schaalmodellen en computertrucjes, ik moet er eigenlijk niks van weten", zegt De Bont. "Niet dat ik het niet beheers. Maar het ziet er toch pas echt goed uit als je de ware actie filmt. Je blijft altijd zien dat de effecten uit een elektronisch doosje komen en daar hou ik niet van."

Een grote teleurstelling moest hij wel verwerken. Keanu Reeves, die schitterde in de eerste 'Speed', was niet te vermurwen om ook aan dit vervolg mee te doen. "Ja, dat was een bittere pil en ik denk ook dat het een stomme beslissing van hem was. Uiteindelijk hebben we ook dit weer in ons voordeel kunnen ombuigen. Sandra Bullock die wel weer van de partij is heeft aan het begin een nieuw vriendje, die al net zo'n waaghals is als de vent waar ze het net mee heeft uitgemaakt." Jason Patric is de acteur die zich in de armen van Bullock mag vlijen. "Er is chemie tussen ons", zegt Bullock. We wachten maar af, eerst zien, dan geloven.

De actrice merkt overigens op dat acteurs niet eens zoveel gevaar lopen bij de opnames. "Nee, vooral cameramannen moeten over stalen zenuwen beschikken. Jan heeft de neiging ze altijd op plekken te hangen waar ze helemaal niet kunnen zijn. Dan zitten ze aan touwen tien meter buitenboord terwijl het schip bijna slagzij maakt. Maar ja, hij heeft ooit zelf door die lens gekeken en weet dus wat mogelijk is." Jan de Bont gniffelt er zelf ook over: "Ik sta er om bekend dat ik bij een film altijd een aantal camera's om zeep help. Dit keer waren het er een stuk of zestien die 'Speed II' niet hebben overleefd."

Voor de Nederlandse kijker heeft hij trouwens nog een grapje ingebouwd in de film. Het enorme cruiseschip is onderweg naar de mooie haven van... Eindhoven. Eindhoven? Heeft Eindhoven een grote haven? Geen van zijn producenten, acteurs, medewerkers en geldschieters heeft blijkbaar de moeite genomen om EVEN op de landkaart te kijken.

Publicatie 5 juni 1997