Baron Hugo van Lawick:
"Ik film alleen puur natuur"
In het Tuschinski Theater in Amsterdam vond de Koninklijke
Galapremière plaats van 'Serengeti Symphony', een 90 minuten
durende bioscoopfilm over het meest gevarieerde en nog ongerepte
natuurgebied, de Serengeti in Tanzania (Oost-Afrika). "Serengeti
Symphony is mijn ode aan de Schepper, die het ook niet kan helpen dat
massa-toerisme en industrie het laatste dierenparadijs onder de voet
dreigen te lopen", zegt de Nederlandse maker Hugo, baron van
Lawick (61).
Vorige week vrijdag vond de wereldpremière plaats in Dar es
Salaam, hoofdstad van het land dat de Nederlandse edelman en zijn
groeiende filmcrew 35 jaar ononderbroken gastvrijheid verleent om haar
natuurlijke rijkdommen in meerdere films te vangen. Bij die gelegenheid
eerde president Mkapa de meermalen onderscheiden natuurfilmer met het
ere-burgerschap van Tanzania. Van Lawick zelf kon daar niet bij zijn.
Zijn artsen verboden de ernstig zieke cineast de lange vliegreis naar
zijn geliefde tweede vaderland te maken. "Het had weinig gescheeld
of ik had mijn levenswerk niet kunnen voltooien."
Serengeti Symphony: Ode aan het laatste paradijs
door Jaap Deltenre
Foto's: Hein van Maasdijk/Hugo van Lawick
In het jachtige Amsterdam heeft Nederlands
beroemdste natuurfilmer de onhandige motoriek van een grijsaard die per
ongeluk op een houseparty is verzeild geraakt. Ook morgenavond zal hij,
ongemakkelijk schuivend op het pluche naast leden van de Koninklijke
Familie, de strak geperste smoking graag inwisselen voor zijn
gekreukelde safaripak.
"Nederland is mijn vaderland, maar Tanzania is mijn moederland.
Daar ligt mijn hart. Ik observeer liever urenlang een hyena, dan dat ik
in het middelpunt van de belangstelling sta. In de wildernis van de
Serengeti worden geen handen geschud. Ik moet de eerste kolonie
bavianen nog tegenkomen, die in applaus uitbarst als mijn camera loopt.
Dat is mijn wereld. Na de galapremière ga ik weer zo snel
mogelijk terug."
Pijnlijk
genoeg bracht de regisseur door ziekte zijn eigen levenswerk ongewild
in gevaar.
Er zijn twee Hugo's. De natuurlijke baas van de filmcrew in de bush die
geen tegenspraak duldt en urenlang kan wachten op dat ene, perfecte
shot van drie seconden. En in Nederland een ietwat wereldvreemde Hugo
van Lawick die alle plichtplegingen graag lijkt te ruilen voor een goed
gesprek met een chimpansee.
"Chimpansees staan het dichtst bij mensen, of andersom. Ik was
getrouwd met Jane Goodall, de grootste chimpskenner aller tijden. Samen
maakten we vele films en fotoboeken over deze bijzondere apensoort en
kregen een zoon 'Grub' die in het kamp zo'n beetje door chimpansees
werd opgevoed. Hij kon de dieren onderscheiden, zoals een stadsjochie
automerken."
Het huwelijk liep na tien jaar spaak, maar Jane en Hugo zijn altijd in
Oost-Afrika gebleven. Nu al zo'n 37 jaar. Zijn eerste bioscoopfilm
'People of the Forest' in 1989, is het verhaal van drie generaties van
twee chimpansee-families, gedurende 25 jaar. "Zo'n film kun je
alleen maken als je zo lang met die dieren hebt samengeleefd. Op den
duur wordt je dan zwijgzaam en in jezelf gekeerd."
Acht jaar geleden werd Hugo baron van Lawick financieel in staat
gesteld zijn droom te realiseren: het maken van bioscoopfilms met de
kostbare 35 mm-camera's. Nature Conservation Films bracht door
sponsoring en subidies van de Nederlandse en Tanzaniaanse overheid de
miljoenen bij elkaar. Het basiskamp aan het Ndutu meer breidde zich uit
van drie tot veertig mensen en met Landrovers en trucks.
Na
de tweede succesvolle bioscoopfilm 'The Leopard Son' in 1993 zou het
oeuvre worden bekroond met de monsterproductie 'Savage Paradise.' Nooit
meer iets van gehoord. De stichting die zijn werk steunt is zelfs naar
deze film vernoemd.
"Tijdens het filmen bleek de titel Serengeti Symphony de lading
beter te dekken. Oorspronkelijk wilde ik de Serengeti laten zien door
het oog van een gnoe-kalf tijdens de trek van de Wildebeest. De
jaarlijkse marathon door Tanzania en Kenia van honderdduizenden gnoes
op zoek naar groenvoer. De meest spectaculaire en wrede volksverhuizing
in de natuur waarbij tienduizenden gnoes door roofdieren worden
verslonden of verdrinken in de kolkende rivieren. Dat drama wilde ik
vastleggen. Maar uitgerekend dat jaar mislukte de migratie. Door de
enorme regenval waren de normaliter dorre steppes zo groen als een
Fries weiland, waardoor de kudde zich verspreidde over een breedte van
honderden kilometers. Voor de eerste keer sinds ik in 1967 m'n tentje
in de Serengeti opzette, moest ik de wilde beesten met een verrekijker
zoeken. De natuur laat zich niet regisseren. En manipuleren doe ik
principieel niet. Ik film puur natuur."
Engelse cineasten hebben onlangs toegegeven tamme dieren in hun
natuurfilms op te laten draven. Dat is een hele rel geworden. Van
Lawick gruwt van die methoden.
"Mijn eerste werkgevers in Kenia, Armand en Michaela Denis van de
in jaren zestig beroemde tv-serie 'Luipaard op schoot', werkten met wel
tweehonderd tamme dieren in hun zogenaamde realistische
natuurdocumentaires. Als beginnend cameraman was ik daar al fel op
tegen. Ze weerden me daarom uit de wildernis. Ik mocht alleen insecten
filmen. Die zijn niet de dresseren. Ik heb er nog geen jaar
gewerkt."
Leeuwin
met welp: "Je kunt niet tegen de dieren zeggen, doe dat kunstje
nog eens over"
"Ik schat dat in minstens zeven van de tien natuurdocumentaires
wordt gefaked. Vooral de populariteit van natuurfilms op tv en de komst
van in natuurdocumentaires gespecialiseerde tv-kanalen hebben het
gesjoemel in de hand gewerkt. De concurrentie is enorm, de tijdsdruk
groot, evenals de commerciële belangen. Er moet snel en veel
worden geproduceerd, terwijl realistische natuurfilms tijdrovend en dus
relatief duur zijn. Aan Serengeti Symphony hebben we ruim vijf jaar
gewerkt. Het budget van 5,5 miljoen is met 1,5 miljoen
overschreden. Maar het resultaat is echt, puur."
Volgens Van Lawick zijn gemanipuleerde natuurfilms kijkersbedrog en
immoreel. "Tamme of half-tamme wilde dieren, losgelaten in de
wildernis, gedragen zich onnatuurlijk en hebben geen schijn van kans.
Voor de sensatie worden ze opgeofferd aan de wrede natuurwetten. Ik heb
daar nooit aan meegedaan."
De prijs voor dat principe is een peperdure Serengeti Symphony die ook
nog eens volledig uit het tijdschema liep. Sponsors en subsidiegevers
werden gek.
"Luister; het maken van een natuurfilm kost veel meer tijd,
materiaal en geduld dan een speelfilm. Er is geen script, de Lieve Heer
zelf is de grote regisseur. Je kunt niet tegen een luipaard zeggen: doe
dat kunstje nog eens over. In de jungle kan je hoofdrolspeler de
volgende dag opeens hartstikke dood zijn."
"Met
onze licht- en stofgevoelige 35 mm-camera's, noodzakelijk voor een
letterlijk haarscherpe bioscoopkwaliteit, zijn we afhankelijk van de
lichtkwaliteit van moedertje natuur. In Tanzania, dicht tegen de
evenaar, gaat het licht om kwart voor zeven 's avonds uit. In de
regentijd die de trek van de wildebeest in de war schopte, was het
wolkendek zo dicht dat we van onze brits hoefden op te staan, omdat we
toch niet konden filmen. Daar word je nerveus van, maar niet over de
kosten."
"Voor de bioscoopfilm van 90 minuten hebben we zeker het
twintigvoudige aan materiaal geschoten. Een draaiende camera kost alles
bij elkaar ruim 2500 gulden per minuut, een filmrol van vier minuten
zo'n 1000 gulden. Daar let je even niet op, als je door de zoeker een
jungledier observeert. Dan is het: draaien met die camera en wachten op
die twee of drie tellen dat-ie doet waarop je hoopt. Meestal doet hij
het niet."
Er waren meer tegenslagen. "Ons zweefvliegtuigje voor het
lokaliseren en filmen van dieren, crashte voor de opnamen begonnen. De
Amerikaanse piloot kwam daarbij om het leven. We zagen het kistje
plotsklaps omlaag storten en weten nog steeds niet wat de oorzaak
was."
Pijnlijk genoeg was het de beroemde regisseur zelf die ongewild zijn
levenswerk in gevaar bracht. Wekenlang lag hij ziek in zijn tent en
moest hij voor spoedopnames marteltochten doorstaan naar het
dichtstbijzijnde ziekenhuis. Malaria. Veel te hoge bloeddruk. Geringe
longinhoud. Hoestaanvallen als uitbarstingen van de Vesuvius, waardoor
de spieren scheurden. Een week voor het gala is zijn favoriete zetel
een rolstoel.
"Mijn
gezondheidstoestand liet het niet toe om uren in de brandende zon met
zware camera's te zeulen en doodstil de wilde dieren te observeren.
Mijn plotselinge hoestbuien zouden de beesten opschrikken en doen
vluchten. Ook was ik niet in staat met de Landrover over het ruige
terrein te raggen. Daarom heb ik mij beperkt tot het filmen van het
landschap en de dieren. De actiemomenten en close ups zijn daarom
voornamelijk geschoten door mijn eerste cameraman Matthew Aeberhard.
Zijn beelden vormen minstens 40 procent van de film."
Serengeti Symphony is de eerste Nederlandse film met het logo van Walt
Disney. "Een droom. Ik heb altijd al voor Disney willen werken.
Serengeti Symphony bevat alle ingrediënten van de echte
Disney-films: humor, ontroering, spanning en vaart, zonder commentaar
ondersteund door prachtige klassieke evergreens die door Laurens van
Rooyen onder de beelden zijn gezet."
"Na viereneenhalf jaar filmen en zeven maanden monteren, kan ik de
film van seconde tot seconde dromen. Tijdens de première zal ik
met gesloten ogen luisteren naar de reacties in de zaal en denken aan
mijn volgende film, waarvan het script al gedeeltelijk klaar is."
Publicatie 3 oktober 1998 |