Shakespeare wint het
toch! 'Romeo & Juliet' als videoclip
Er is dat koeriersbedrijf dat in allerlei reclames nogal
schreeuwerig laat weten dat ZIJ waarmaken wat U belooft. Had Broeder
Lorenzo nou maar hun diensten ingeroepen bij het versturen van zijn
spoedbrief, dan had de treurigste liefdesgeschiedenis aller tijden
wellicht een beter einde gehad. Nu weet Romeo niet dat zijn heimelijke
echtgenote Julia alleen maar schijndood is en slikt daarom een zwaar
gif. Net voordat hij definitief de ogen sluit, wordt zij wakker...
zodat ze elkaar nog één kusje kunnen geven.
'Romeo & Juliet' is een verhaal dat zich afspeelt in Verona,
ergens in de 16e eeuw. Maar in de verfilming van Baz Luhrman met het
mooie duo Leonardo DiCaprio en Claire Danes in de
titelrollen speelt het spel zich in het nu af. De Prins verplaatst zich
in een helikopter, Tybalt wordt gedood met een zwaar kaliber pistool,
een nieuwslezer 'doet' de epiloog. Aan de tekst is geen woord
veranderd, alleen de actie en aankleding is naar het heden gehaald.
Je kunt er over discussiëren of dat nu nodig was of niet.
Shakespeare in welke versie dan ook is nooit gedateerd, omdat zijn
teksten universeel zijn. Ze gaan niet over de actualiteit van zijn
dagen, maar over menselijkheden door de eeuwen heen. Toch is het fraai
om te zien hoe dit prachtwerk uit het oeuvre van de bard zich gedraagt
bij zo'n nieuwerwetse aanpak. Hier en daar verlaat de regisseur
zich in modern spektakel. Dan overdrijft hij in mise-en-scène,
laat hij dansers opdwarrelen en komen er caissons aan haast
science-fiction-achtige kledij aan te pas. Verder is er in de montage
wel een erge dikke laag elektronische muziek overheen gegooid, die ons
bij voortduring laat weten dat het 1997 is. Gelukkig zijn dat
niet de meest indrukwekkende scenes van deze 'Romeo & Juliet'. Pas
als Luhrmann naar de intimiteit van de dialoog kan gaan en dicht met
zijn camera op de karakters blijft, weet zijn film ons te roeren. Hij
regisseert daarbij elke scene op het conflict, alsof alles in zijn
verhaal een duel is. Elk gesprek dat gevoerd wordt of dat nu tussen de
moeder van Julia en haar verzorgster is, of tussen de vrienden van
Romeo wordt op die manier een gevecht.
Daarbij heeft de regisseur de onbeschrijfelijke mazzel gehad
Leonardo DiCaprio voor de hoofdrol te vinden. Die is net
gek genoeg om de grootste onwaarschijnlijkheden van Shakespeare's drama
te verbloemen. Dat de jongen eerst vreselijk verliefd is op Rosaline en
een seconde later tot stervens toe verkikkerd op Julia, verbaasd ons
dit keer helemaal niet. En we kunnen ons ook nog voorstellen dat
Juultje zelf als een blok valt voor deze bulk aan energie.
Shakespeare die overigens dit verhaal op zich ook maar had gestolen
van de Italiaan Luigi Da Porto is verantwoordelijk voor de heftigheid
waarmee Luhrmann zijn film kon maken. Hij deed in de 16e eeuw al een
haast filmische ingreep in het verhaal. Alle toneelschrijvers die het
verhaal van Romeo & Julia tot dan toe hadden bewerkt en dat waren
er nogal wat, Arthur Brooke, William Painter, George Gascoigne gingen
de Bard voor lieten het verhaal afspelen in negen maanden. Bill
comprimeerde een en ander tot vijf dagen, van een zondag tot en met een
donderdag, van ontstaan van liefde tot aan de uiteindelijke dood.
Dat tempo heeft Luhrmann hooguit kunnen volgen. Meer eer viel er ook
niet te behalen aan dit meesterwerk. Dick van den Heuvel
Cast: | Leonardo DiCaprio, Claire Danes |
Première 27 februari 1997 |