'Renaissance Man' overtuigt niet
Danny DeVito bundelt
krachten met Shakespeare
door Eric Koch
Reclameschrijver Danny DeVito is 't even kwijt. De teksten rollen hem niet
meer zo gemakkelijk uit de pen, wellicht omdat zijn leven ook anderszins
niet op rolletjes loopt. Het contact met zijn dochter, die elders met DeVito's
ex-echtgenote woont, verloopt stroef. Hij versombert in zijn flatje en zijn
ontslag, nadat hij een belangrijke conferentie bij zijn werkgever had gemist,
komt niet als een verrassing.
Nieuwe inspiratie komt van onverwachte kant. Nadat hij wekenlang het arbeidsbureau
heeft platgelopen, ziet hij zich min of meer gedwongen om een baantje aan
te nemen als leraar in het leger. Bij wijze van experiment mag hij proberen
om een als uiterst dom aangemerkt regiment denken te leren.
Hij roept de hulp in van William Shakespeare en diens toneelstuk MacBeth.
Een opmerkelijke keuze, typerend voor een speelfilm. De rekruten, die nooit
veel verder zijn gekomen dan de avonturen van Donald Duck, gaan onder de
steeds enthousiaster wordende begeleiding van DeVito zèlf de diepere bedoelingen
van Bills tijdloze klassieker formuleren.
Het zal best een intrigerend uitgangspunt geleken hebben, kansarme jongeren
die zich met een duwtje in de rug ontplooien tot de intellectuelen, die
we in potentie allemaal zouden kunnen zijn. Heel idealistisch ook, maar
het levert bepaald geen overtuigende ontwikkelingen op. Liever dan als teerhartige
leraar zien we Danny DeVito als de giftige driftkikker, die hij aan het
grappige begin van 'Renaissance Man' is.
Première 26 januari 1995
|