Voormalige discokoning laat
geen kansen meer lopen

John Travolta:
ik ben eindelijk volwassen

John Travolta laat geen kansen meer lopen. Daar hoeft hij geen genie voor te zijn, zoals George O'Malley, zijn personage in 'Phenomenon'. De opbrengst van die film (ruim 100 miljoen dollar) in de VS bevestigde zijn status als superster. Al twee keer viel Travolta van zijn troon, maar dat zal 'm na 'Pulp Fiction', zijn derde comeback, niet meer gebeuren. "Ik ben volwassen geworden", zegt fenomeen Travolta.

Hij werd twintig jaar geleden de held van jeugd met de discofilm 'Saturday Night Fever', zag die roem verflauwen met een aantal minder succesvolle projecten, maar sloeg terug met een andere Beegees muziekfilm, 'Staying Alive'. Daarna nam hij een jaar vrijaf om dat succes te vieren. Prompt ging het weer mis. Een tweede come-back maakte hij met de hitkomedie 'Look who's talking'. Weer leunde Travolta tevreden achterover. Maar na een nieuwe vakantie van twee jaar leek zijn carrière op een dood punt beland. Tot Quintin Tarentino hem onverwacht presenteerde als laconieke moordenaar in 'Pulp Fiction'.

Travolta pakte de zaken dit keer energieker aan. De ene na de andere film maakt hij en na de hilarische komedie 'Get Shorty' en de actiefilm 'Broken Arrow' kan hij bij het publiek geen kwaad meer doen. "Ik werk harder en langer dan ooit", zegt de 42-jarige Amerikaan, die zich in 'Phenomenon' van zijn gevoeligste kant laat zien.

Hij is de charme zelf als de goedige garagehouder George O'Malley, die op zijn veertigste verjaardag door een lichtflits wordt getroffen en daarna over bijzondere gaven beschikt. Hij leert Portugees in twintig minuten, voorspelt aardbevingen en ontcijfert moeiteloos de ingewikkeldste codes. Veel plezier heeft hij niet van zijn nieuwe gaven: zijn omgeving bekijkt 'm argwanend en de CIA onderwerpt 'm dagenlang aan tests. Gelukkig heeft hij in zijn vriendinnetje Kyra Sedgewick, Forrest Whitaker en de vaderlijke arts Robert Duvall trouwe kameraden, die hem ook bijstaan als er een hersentumor bij 'm wordt geconstateerd. Die ziekte zorgt voor een dramatische wending in een film die door Travolta van een ontroerend hart wordt voorzien.

"Deze rol staat heel dicht bij me", zegt John Travolta. "O'Malley is een spontane, open figuur, die graag andere mensen helpt. Dat geldt ook voor mij. Die openheid heeft me in het verleden nog wel eens opgebroken, maar ik kan mezelf niet veranderen. Dat ik soms met m'n neus tegen de muur loop moet ik maar voor lief nemen. Van tegenslagen leer je."

Net als George O'Malley kan ook Travolta mensen door handoplegging genezen, zo bleek op de set van 'Phenomenon', waar de acteur verschillende keren crew-leden bij ziektes en ongemakken hielp. "Niets bijzonders", zegt Travolta, net als bekende collega's als Tom Cruise, Nicole Kidman en Kirsty Alley overtuigd Scientology-aanhanger. "Gewoon een kwestie van toepassing van Dianetics-technieken. Dat kan jij ook. Wat je doet is de energie van een zieke helpen richten, zodat hij zichzelf sneller kan genezen."

Travolta is er de man niet naar om zich op de set in zijn trailer op te sluiten. "Ik ben hou van gezelschap, praat graag met mensen. Daarom ben ik liever in mijn huis in Florida dan dat in Californië", zegt Travolta, die afstanden moeiteloos overbrugt met een van zijn privévliegtuigen. "In Californië is mijn huis een illustratie van de leefsfeer daar: 't is allemaal groot en kleurig, net als in een boek van Scott Fitzgerald. Een beetje als een droom. Florida is simpeler. Daar leef ik meer het leven zoals dat in werkelijkheid is. Ik kan er rolschaatsen, doe er ongestoord mijn boodschappen en praat met de mensen uit de omgeving. 't Is een plek waar mijn vrouw en mijn kinderen zich prettig voelen."

Hij is door de geboorte van zijn zoontje Jet volwassen geworden. "Dat uit zich in mijn werk. Ik heb me voorgenomen om deze derde kans waar te maken. Zoveel nieuwe mogelijkheden komen er niet meer. Maar door Jet ben ik tegelijk minder op mezelf gericht. Alles draait er bij ons om om hem een prettig leven te bezorgen. Dat je daarbij vaak jezelf moet wegvlakken is geen punt. Dat hebben mijn ouders indertijd bij mij ook gedaan."

Travolta komt uit een Italiaans-Iers gezin. Zijn vader speelde piano in zijn vrije tijd en zijn moeder leidde een amateur-toneelgezelschap. Via haar belandde Travolta op zijn twaalfde op de planken. Zijn drie zusters en twee broers kwamen allemaal in het theater. Ann en Sam hebben dat inmiddels opgegeven om broer John te begeleiden.

Zijn succes en het goede leven dat daarmee samenhangt, heeft hem zwaarder gemaakt. Tevreden wrijft hij over zijn buik. "Ik hou van een goede maaltijd. Ik ben verwend geraakt door dit soort bijeenkomsten met de pers. De filmproducenten zetten je in 5-sterrenhotels en als je daar eenmaal gegeten hebt, wil je niet minder. Ik ben zeker 25 pond zwaarder dan indertijd bij 'Saturday Night Fever'. Daar zit ik niet mee. Sterker nog, ik vind dat een voller gezicht me beter staat. Maar als een rol dat vereist, kan ik alles in vijf weken weer strak krijgen. Kwestie van spieren. Kijk maar."

Travolta staat op, trekt zijn poloshirt omhoog en laat zijn buik hangen. Vervolgens spant hij zijn spieren en de massa verheft zich. "Zie je wel", glundert hij. "Onder het vet zit nog altijd het wasbord. Bij 'Pulp Fiction' kon ik een zwaardere moordenaar zijn, en voor 'Broken Arrow' moest alles eraf omdat ik daarin een atletische militair was. Bij 'Phenomenon' kon de boel weer wat uitzakken en voor m'n volgende film, de komedie 'Michael', kwam een vol lijf zelfs goed van pas. Ik ben een aartsengel die als laatste opdracht op aarde twee cynische mensen bij elkaar moet brengen."

Hij lacht. "In die tijd doet die engel op aarde alles wat god heeft verboden: copieus eten, roken drinken, noem maar op. Een hilarische film. Steven Spielberg belde me laatst op om me te complimenteren met 'Phenomenon' en hij vertelde dat hij een voorvertoning van 'Michael' had bijgewoond. Dat zal de film worden, waardoor je in herinnering zal blijven, zei hij. Hij vond het een van de leukste komedies die hij ooit had gezien. En hij hééft er wat gezien!" Travolta straalt. En welke film kiest hij zelf? "Wellicht ook 'Michael'. Of misschien toch 'Phenomenon'. Die film komt recht uit mijn hart."

Publicatie: 29 augustus 1996