Oscarwinnaressen in prachtig familiedrama
Meryl Streep en Diane Keaton
dragen 'Marvins Room'
Twintig jaar lang hebben ze elkaar niet gezien. "Wat ben je oud geworden",
zegt Diane Keaton tegen haar filmzus Meryl Streep. Geen gelukkige manier
om het ijs te breken. Meryl is meteen weer geneigd om haar koffers te pakken.
Zoals ze twee decennia geleden deed toen ze het ouderlijk huis verliet om
op eigen benen te staan en nooit meer iets van zich liet horen.
Ze is er niet vrolijker op geworden. Een carrière als schoonheidsspecialiste
bleek mindere bevredigend dan verwacht. Nadat haar echtgenoot ervan door
was gegaan heeft ze haar handen vol aan de opvoeding van haar twee zoons.
Haar oudste, Leonardo di Caprio, stak uit wrok het huis in brand en is op
proefverlof uit het tuchthuis. Alles wat zijn moeder zegt, valt verkeerd.
Het komt allemaal ook niet even gelukkig haar mond uit. Haar persoonlijkheid
is gekleurd door teleurstellingen. Dat ze het allemaal niet zo slecht bedoelt,
blijkt uit details. Om die kleine trekjes gaat het in 'Marvins Room'. Afgewogen
wisselt theaterman Gene Saks, debuterend als filmregisseur, doorvoeld drama
af met grappige en vertederende momenten. Even dreigt het mis te gaan als
Robert de Niro ten tonele verschijnt als een eigenzinnige en onhandige arts,
met een al even vreemde broer. Maar als hij zijn diagnose heeft gesteld,
zit zijn taak erop.
De uitslag van zijn onderzoek pakt voor Diane Keaton slecht uit. Ze heeft
kanker. Is dat de beloning voor haar liefdevolle zorg voor haar dementerende
vader? Maar zo denkt Diane niet. Ze aanvaardt haar ziekte net zo vanzelfsprekend
als indertijd haar taak als verpleegster. Ze heeft haar leven niet 'weggegooid',
zoals Meryl Streep meende. Op haar eenvoudige manier betekende ze veel voor
de mensen in haar directe omgeving. Ze verspreidde een lichtje, zoals Saks
lief illustreert door een ritueel spelletje tussen dochter en vader met
een spiegeltje en zonlicht.
Als de opgewekte, nuchtere dochter, die zich met haar ziekte eerder zorgen
maakt over wie in het ergste geval voor haar vader en een gekke oude tante
zal zorgen, speelt Diane Keaton de mooiste, veelomvattendste rol uit haar
carrière. Tegenover haar geeft Meryl Streep haar aanvankelijk minder dimensionale
personage stilletjes meer kanten en Leonardo di Caprio is overtuigend als
rebelse tiener die zich bij zijn bescheiden, eenvoudige tante meer op zijn
gemak voelt dan bij zijn nerveuze moeder. Samen zorgen ze voor een ontroerend
menselijk schouwspel.
Eric Koch
Première 14 augustus 1997
|