JAN DE BONT

Jan de Bont maakte een geweldig debuut in Hollywood met de actiefilm "Speed", met Keanu Reeves en Sandra Bullock, gevolgd door een briljante carrière als meest-gevraagde cinematograaf.
De Bont begon met het maken van 8-mm films in zijn jeugd in Eindhoven. Tijdens zijn schooltijd bleef hij gefascineerd in film. Dit resulteerde in een opleidng op de Filmacademie in Amsterdam. In de jaren vijftig was het mode om in Parijs films te maken met een laag budget. Zo werd Jan de Bont een prominent figuur in de Nederlandse New Wave beweging van jonge filmmakers, waarbij o.a. gekeken werd naar legendes als Jean-Luc Godard. De Bont leerde alle aspecten van filmmaken. Van cameraman en geluidsman naar het bewerken van scripten. Hij maakte zijn eerste documentaire op de filmschool en richtte zijn eigen filmmaatschappij op. De Bont maakte wekelijkse episodes van de comedyseries "Express".
Daar hij een van de weinige professionele cameramannen was in een stad vol aankomende regisseurs, werd De Bont een veelgevraagde filmregisseur van films als (1961) 'Paranoia", welke prijzen won op het Berlijns Filmfestival, Venetië- en Oberhausenfilmfestivals.
Tien jaar later maakte hij de film "The Wrestler", welke de markering was van het regie-debuut van Paul Verhoeven, met wie Jan de Bont een aantal opmerkelijke films maakte: "Strictly Business", de Oscar- genomineerde film "Turks Fruit", "Keetje Tippel", "Soldaat van Oranje", "Spetters" en "De Vierde Man". Voor zijn gehele werk kreeg hij de Kodak Camera Award, vergelijkbaar met de Amerikaanse Oscar. In 1992 won hij ook de Rembrandt Award, de Nederlandse versie van The People's Choice Award.
De Bont kwam in 1981 naar Hollywood als cameraman. Hij vestigde al snel de reputatie als een uitstekende regisseur, waar hij samenwerkte met grootheden als Lewis Teague ("Jewel of the Nile"), Jim Abrahams ("Ruthless People"), James Foley ("Who's That Girl"), John McTiernan ("Die Hard"), Ridley Scott ("Black Rain"), Joel Schumacher ("Flatliners"), Richard Donner ("Leathal Weapon 3"), en natuurlijk, Paul Verhoeven, die ook naar Hollywood kwam. Hun samenwerking resulteerde in "Flesh and Blood", "The Fourth Man" en "Basic Instinct".
In 1993 kreeg De Bont zijn echte kans om naam te maken in de film "Speed" en vestigde zijn reputatie als actie-regisseur in Hollywood met slechts één film.
Na "Twister" is Jan de Bont begonnen met de voorbereidingen van "Speed 2: Cruise Control", met daarin dit keer Jason Patric in plaats van Keanu Reeves, die weigerde nog een keer in zo'n film te spelen, maar wel Sandra Bullock.

Bijgewrkt tot 5juni 1997