Ernest Hemingway verliefd op Sandra Bullock

'In love and war'

Indringender dan de granaatregen op het slagveld zijn de mooie ogen van Sandra Bullock. De jonge Ernest Hemingway (Chris O'Donnell) is zijn gewonde been op slag vergeten en liever dan de oorlog wint hij het hart van zijn favoriete verpleegster. 'In love and war' vertelt het verhaal van de romance die zou leiden tot Hemingway's beroemde boek 'A farewell to arms'.

Agnes von Kurowksi heette de lieftallige verpleegkundige in werkelijkheid en voor de 26-jarige Amerikaanse was de 19-jarige Ernie een blaag. 'Kid' noemde ze 'm, ook om de verliefde jonge soldaat op een afstand te houden. Relaties tussen verpleegsters en patiënten waren in het Italiaanse veldhospitaal, aan het eind van de Eerste Wereldoorlog, streng verboden.

Taak dus van de beide hoofdrolspelers en regisseur Richard Attenborough om hun steels opbloeiende romance bijna zonder woord en daad over te brengen. Zoals Clint Eastwood en Meryl Streep dat zo prachtig deden in 'The Bridges of Madison County,' waarin een enkele blik, een stil gebaar of een klein accent een hele wereld achter de ingetogen omgang tussen de twee liet voelen.

Dat Attenborough emoties kan opgraven, maakte hij duidelijk in zijn ontroerende 'Shadowlands'. Maar ditmaal komt hij niet dieper dan de oppervlakte. Het fraai glooiende landschap zorgt voor een romantisch decor, maar wat er op de voorgrond gebeurt laat ons onbewogen. Chris O'Donnell brengt de jeugdige overmoed van Hemingway goed over, maar diens puberale arrogantie wekt bepaald geen sympathie op. Daar moet Sandra Bullock voor zorgen. Haar charme geeft het vlakke 'In love and war' nog iets van warmte.

E.K.

Première 17 april 1997