'Heat' is spannend tot
de laatste seconde Al Pacino en Robert
de Niro: ongelooflijk goed
Je kan de mooiste verhalen verzinnen, de meest spectaculaire
stunts ensceneren, de slimste dialogen schrijven of de mooiste shots
draaien, er is in een speelfilm niets zo belangrijk als de acteurs.
Robert de Niro en Al Pacino zijn de sterren van 'Heat'. En daarmee zet
dit tweetal alle andere ingrediënten van deze rolprent in de
schaduw. Het duo dat geen shot samen deelde in 'The Godfather II', maar
met die film wel hun namen eeuwigheidswaarde gaven, is nu weer
samengebracht voor 'Heat'. Een keiharde politiethriller van
regisseur/schrijver Michael Mann.
De Niro (links) is de slechterik en Pacino de smeris
die hem moet vangen. De film volgt hen beiden tot de ultieme
confrontatie op het einde. En hoewel De Niro in de eerste scène
al een gruwelijke moord laat plegen op drie bewakers van een
geldtransport, zal hij gaandeweg net zoveel sympathie verwerven als
Pacino dat vanuit zijn protagonistenrol bij voorbaat al bezit. Als ze
op het einde elkaar in een duel bestrijden, hoop je daardoor op een
onbeslist, al ben je ervan doordrongen dat het Recht Zal Zegevieren.
Twee uur en veertig minuten duurt dit misdaadepos. Al Pacino
(rechtsboven) is een geharde politieman die zichzelf een
jager noemt. Slechts de jacht geeft hem een zin aan het leven. Hij kan
zijn angsten niet delen met zijn (derde) vrouw en heeft ook te weinig
oog voor zijn gezin. Hij is doordrenkt van zijn werk, komt er niet meer
los van en zet alles op het spel om De Niro in de kraag te vatten. Die
is op zijn beurt een loner met groot technisch vernuft en een kleine
bende die er meedogenloze wijze van overvallen en inbraken op na
houdt. Prooi en jager, daar kijken we naar al die tijd. En geen
seconde die ons niet fascineert. Dat komt omdat Mann dichtbij zijn
karakters is gebleven en hun emoties tot belangrijkste aandachtspunt
heeft gemaakt. Het verhaal doet er nauwelijks toe, het zijn de mensen
waar hij naar kijkt. En daarmee geeft 'Heat' de sterstatus van De Niro
en Pacino meer en meer glans. Een film die je achterover perst in je
bioscoopstoel en daar van begin tot eind gevangen houdt. DvdH.
Première 28 maart 1996 |