Jonathan Pryce is een bezienswaardigheid
Wanhopige liefde stijlvol
verbeeld in 'Carrington'
door Henk ten Berge
'Carrington' is het merkwaardige en schilderachtige verhaal van een liefde
die gedoemd is te mislukken maar niettemin jarenlang hardnekkig voortbestaat.
De film past perfect in de sfeer van producties als 'Howards End' en van
'Shadowlands' en 'Secret Garden'; zeer Brits, very sophisticated en highbrow
met prachtige onderkoelde figuren. Emma Thompson en Jonathan Pryce geven
hier gestalte aan een paar van die klassieke Engelse types.
Het verhaal is gebaseerd op de relatie tussen de schilderes Dora Carrington
en de schrijver Strachey. Ze zijn elkaar zeer toegedaan, zoals dat vroeger
in deze eeuw nog heette. Ze ontwikkelen zelfs een sterke liefdesband maar
de hartstocht ontbreekt. Hij is homoseksueel en zij bepaald niet. Wat zij
elkaar zo heftig gunnen, krijgt geen invulling, om het maar eens in termen
van dit deel van de eeuw te zeggen. Het gevolg is dat zij allebei af en
toe hun eigen weg kiezen. Met pijn. Met spijt. En ze zoeken elkaar steeds
weer op. Zo ontstaat een boeiend spel van aantrekken en afstoten, van wanhopige
signalen, van mooie romantische momenten en van pijnlijke relaties waarmee
zij elkaar kwetsen, zonder dat te bedoelen. De liefde eindigt dramatisch.
Jonathan Pryce is de absolute ster van de film. Hij zet een unieke flegmatieke en excentrieke
kunstenaar neer, een man om het ene moment bitter te haten en even later
vertederend en charmant te vinden. Hij werd vanwege de rol op het festival
in Cannes dan ook terecht uitgeroepen tot beste acteur. Emma Thompson maakt
minder indruk dan we de laatste films van haar gewend waren. Ze blijft een
briljante actrice maar deze rol biedt haar veel minder houvast. Christopher
Hampton, de schrijver van het scenario, beging de fout ook zelf de film
te regisseren en raakte daarbij duidelijk het zicht kwijt op enkele karakters
van wie hij kennelijk zelf zeer gecharmeerd was. De vrouw valt in herhalingen,
wordt voorspelbaar en slaagt er tenslotte niet in de aandacht van de kijker
te binden.
De naam van de vrouw is ook gekozen als titel van de film waarmee Hampton
kennelijk wil aangeven dat het vooral háár verhaal is. Aan het slot blijkt
het juist zijn leven en houding te zijn die het meest beklijven.
- Scène uit de film 'Carrington'.
Première 31 augustus 1995
|