In Nederland vernietigende kritieken voor Antonia, in Hollywood een Oscar
Willeke: "Blij" met OSCAR
WILLEKE VAN AMMELROOY keert terug naar haar hotelsuite in het BEVERLY HILTON
in LOS ANGELES, na de indrukwekkende OSCAR-NACHT, waarin haar film ANTONIA
bekroond werd. Ze ziet er nog altijd stralend uit, opmerkelijk jong voor
haar eenenvijftig jaar.
Het is de triomf van het succes die zij deze vroege ochtend uitstraalt en
haar een opmerkelijke energie geeft op dit uur, hoewel ze toch een heel
lange avond en nacht achter de rug heeft.
Willeke zegt: "Ik kan nog een gat in de lucht springen. Zo blij ben ik."
Het is een ook een erkenning voor haar talenten, zeker als men weet dat
de nu met een OSCAR bekroonde film ANTONIA, in Nederland voor het merendeel
vernietigende kritieken kreeg, wat natuurlijk hard aankwam voor Willeke,
maar ook voor de nu onderscheiden regisseuse MARLEEN GORRIS.
En nu is deze zelfde film in Hollywood uitgekozen als BESTE BUITENLANDSE
FILM: een opmerkelijke contradictie! Hoe is dit mogelijk?
Willeke zegt: "De mensen hier hebben geen vooroordelen zoals in Nederland,
waar men alles van je weet, waar men je geschiedenis kent en weet dat Marleen
natuurlijk een echte feministe is. Maar dat speelt hier niet mee. Hier kijkt
men alleen naar het product, naar de kwaliteit en men kijkt alleen met liefde
voor het medium film. Want die liefde voel je hier ook bij iedereen om je
heen. Dat is het klimaat in Hollywood. Film is net een religie. Dat is hier
het leven van de mensen, hun passie.
Wij in Nederland hebben ook in de filmwereld vaak de neiging onze eigen
producten te onderschatten. We kijken huizenhoog op tegen landen als Amerika
en Frankrijk, maar waarderen onze eigen films pas echt als ze in het buitenland
een succes zijn of zoals nu zo'n OSCAR krijgen. Dat heb je niet alleen met
films, dat heb je ook met voetballers. Als ze in het buitenland een ster
zijn, tellen ze pas echt mee in Nederland. Het is een opmerkelijk minderwaardigheidscomplex
waar we aan lijden. Maar deze OSCAR veegt nu in een klap al die kritiek
weg."
"De film is een triomf en draait nu al twee maanden geweldig in Los Angeles
en in New York en tal van andere theaters in Amerika. En na deze OSCAR zullen
daar veel meer theaters bij komen. Daar ben ik natuurlijk enorm trots op.
Net als op de goede kritieken die deze film hier van echt gezaghebbende
critici dus wel heeft gekregen."
"De Los Angeles Times bejubelt de film en ook mijn spel. Vooral de slotzin
doet mij toch wel heel goed. De krant schrijft: 'Willeke van Ammelrooy verdient
het een MOVIESTAR te zijn.' En als je dat in Hollywood zelf ten deel valt
is dat natuurlijk het mooiste compliment dat je kunt krijgen. Want de mensen
hier weten wat film is. Zo kreeg ik net een enorm leuke felicitatie van
regisseur ROBERT WISE, de man die toch films als WEST SIDE STORY en THE
SOUND OF MUSIC heeft gemaakt. Hij zei: 'Ik vond je fascinerend in Antonia,
ik heb de film tweemaal gezien.' Dat doet je wel iets."
Maar het mooiste moment voor Willeke was wel toen zij terwijl zij zittend
in de zaal hoorde dat ANTONIA uitgekozen was als BESTE BUITENLANDSE FILM
en de zin klonk: DE OSCAR GAAT NAAR...
"Terwijl Marleen Gorris naar voren liep om de OSCAR in ontvangst te nemen
sprong ik op en begon enorm te jellen", aldus een blijde Willeke. "Ik was
zo gelukkig dat dit ons gelukt is. Want dit is goed voor de hele Nederlandse
filmindustrie en we kunnen zo'n opsteker best gebruiken ."
Willeke van Ammelrooy werd na de OSCAR-uitreiking overstelpt met gelukwensen.
"Er stonden toen ik weg ging rijen mensen voor handtekeningen. Ik wist niet
wat me overkwam. Ook toen ik mijn hotel verliet werd ik opgewacht. Hier
voel je je dan ook een heuse filmster", aldus Willeke, die deze OSCAR-nacht
ook gebruikte om de aandacht te vestigen op haar eigen film 'DE VLINDER
TILT DE KAT OP' die vorig jaar uitkwam.
Het was Willekes debuut als regisseuse. De film kreeg in Nederland wel prachtige
kritieken, maar was commercieel helaas geen succes. Wel werd hij ook in
het buitenland onderscheiden.
"Zo'n OSCAR voor ANTONIA opent nu ineens ook hier deuren voor DE VLINDER
TILT DE KAT OP", aldus Willeke. "Ik heb veel video's uitgedeeld aan belangrijke
mensen hier en heb heel goede contacten opgedaan.
Jeroen Krabbé belde me net ook op uit Nederland om me te feliciteren. Hij
zei: 'Heb je al een agent in Hollywood?' 'Een agent?', zei ik. 'Natuurlijk',
zei hij. 'Die heb je nu wel nodig. Ik zal je in contact brengen met de mijne.
Die is geweldig."
Willeke is nog steeds overrompeld door dit alles. Ze geniet van het succes
dat haar hier overvalt, maar waar ze eigenlijk haar hele leven voor heeft
gewerkt.
Een carrière met ups en downs, die haar tenslotte ook op de regiestoel deed
belanden.
Willeke zegt: "Dat is een nieuwe tendens, ook in Hollywood, dat acteurs
en actrices ook gaan regisseren.
Het is begrijpelijk. Je hebt in de loop der jaren zoveel know how opgedaan
en je weet precies hoe zo'n film moet worden. Je hebt het allemaal in je
kop zitten, vaak elk beeld, elke scène."
In Hollywood heb je nu veel acteurs die ook regisseren. Mel Gibson, die
BRAVEHEART, bekroond als BESTE FILM, regisseerde, maar er ook in speelde
is er een voorbeeld van, net als Tim Robbins in DEAD MAN WALKING, waarin
hij speelde maar waarbij hij ook de regie deed.
Willeke: "Acteurs en actrices worden hier meer en meer gezien als individuele
persoonlijkheden. De tijden dat men ze als vee behandelde zijn voorbij.
Je bent als je als acteur of actrice kwaliteiten hebt om te regisseren ook
niet meer zo afhankelijk van anderen. Dat is het prettige ervan. Je kunt
zelf nog creatiever zijn en dat streef ik ook na."
WILLEKE is ook van plan op deze weg door te gaan. Ze werkt op het ogenblik
aan de voorbereidingen voor een nieuwe grote Nederlandse speelfilm, die
zij dit jaar ook financieel van de grond hoopt te krijgen en die zij weer
zelf gaat regisseren. Nu de film ANTONIA een OSCAR gewonnen heeft, moeten
er voor haar nu toch mogelijkheden genoeg zijn om door te gaan in het filmvak,
waar zij zoveel van houdt.
Trots vertelt ze ook, dat ze nu ook haar eerste opdracht heeft gekregen
om een commercial te maken in Nederland samen met Klaas Vermeulen.
Ze zegt: "Ik hou van nieuwe uitdagingen, dat houdt je ook jong."
De telefoon op haar suite blijft rinkelen, maar zelfs de onvermoeibare Willeke
heeft nu alleen maar behoefte aan slaap en ze bereidt zich voor op een paar
uur rust om morgen weer terug te vliegen naar ons land. Met tal van beloften
en contacten, die zij in Hollywood maakte, maar met vooral een kroon op
haar hoofd. De kroon van het succes in Hollywood, die haar nu echt een ster
heeft gemaakt.
EEN MOVIESTAR!
Publicatie 28 maart 1996
|