'A moment of innocence' is
reconstructie van een aanslag
Toen Iran nog Perzië heette en de sjah er de vrij prijzige scepter zwaaide,
heeft regisseur Mohnsen Makhmalbaf een politieagent neergestoken om zo zijn
wapen af te pikken. Vanzelfsprekend draaide de filmmaker daarvoor de bak
in, maar hij kwam vrij toen Khomeiny en zijn fundamentalisten de macht overnamen.
In zijn film 'A Moment Of Innocence' confronteert hij zichzelf met dat incident.
En hij doet dat op een manier die Woody Allen jaloers zou maken.
De eerste scènes hebben ook precies die lichtvoetigheid, zowel in aanpak
als verhaal. De agent komt na twintig jaar eens langs bij zijn vroegere
belager omdat hij acteur wil worden. De ereschuld van vroeger zou zo mooi
ingelost kunnen worden door de intussen zo beroemde regisseur. Die weigert
echter, maar wil wel de aanslag van destijds reconstrueren in een speelfilm.
De agent en de regisseur besluiten aan dat project te gaan werken.
Binnen de kortste keren hebben ze ruzie over de casting en over de versies
van het destijds gebeurde. Een prachtige constructie om op een uiterst aangename
wijze het publiek te vermaken met een historische gebeurtenis die voor Makhmalbaf
van wezenlijk belang moet zijn geweest. De film moet het daar ook vooral
van hebben, van de originaliteit van het script en het feit dat het hart
van de regisseur er in klopt. Dat maakt 'A moment of innocence' tot een
authentieke en ontroerende film.
DvdH
Première 12 juni 1997
|