door Marco Weijers
Ambitie kan Arnold Schwarzenegger niet worden ontzegd. Na
ruim twee jaar van afwezigheid, bindt de gespierde acteur de strijd aan met de
machtigste tegenstander uit zijn gehele filmcarrière: de duivel in
hoogst eigen persoon. Er staat daarbij nogal wat op het spel. Wanneer Arnold
faalt, zal de mensheid struikelen over de drempel van het nieuwe millennium en
zullen de poorten van de hel zich met donderend geraas openen. Arnold Schwarzenegger bevecht de zwaarste tegenstander uit zijn carrière in 'The End of Days'.
In een manmoedige poging zijn imago als actieheld te behouden, stort Schwarzenegger zich in 'End of Days' in een bovennatuurlijk avontuur, dat handig inspeelt op de onzekerheid rond de naderende eeuwwisseling. De duivel (Een verleidelijke Gabriel Byrne) heeft het in de film gemunt op een onschuldig meisje (Robin Tunney), dat al bij haar geboorte is voorbestemd om zijn bruid te worden. Als hij haar nog deze eeuw tot de zijne zal maken, zal zijn heerschappij een feit zijn.
Terwijl de ene helft van de wereld zich opmaakt voor een gigantisch feest
en de andere helft in spanning afwacht of we het jaar 2000 überhaupt wel
zullen halen, moet de aan lager wal geraakte politieagent Jericho Cane
(Schwarzenegger) proberen de toekomst veilig te stellen en het meisje te behoeden
voor de geile lusten van de Prins der Duisternis. Het hervinden van zijn geloof is daarbij een absolute voorwaarde, maar spierkracht en een uitgebreid wapenarsenaal zijn evenmin onwelkom.
De klokt tikt door en ondertussen kneedt regisseur Peter Hyams de ingrediënten horror, actie, spanning en religie in gelijke delen door elkaar. Het uiteindelijke resultaat is visueel imponerend en soms tamelijk gruwelijk, maar het noodzakelijke bindmiddel in de vorm van een sluitend scenario ontbreekt. Al snel valt deze eindejaarsoliebol daardoor in wat kleffe brokjes uiteen.
|