Week 46
1999

'Celebrity':
Woody Allen plukt de sterren van de hemel

door Marco Weijers

Woody Allen schreef het scenario, nam plaats op de regisseursstoel, maar zelf meespelen deed hij niet. De honneurs wordt waargenomen door hoofdrolspeler Kenneth Branagh, die in de met sterren overladen zwart-wit film 'Celebrity' laat zien dat hij goed naar de meester heeft gekeken.

Gadegeslagen door Leonardo DiCaprio beproeft Kenneth Branagh zijn geluk aan de goktafel in 'Celebrity'.

Branagh speelt in de film de recent gescheiden broodschrijver Lee Simon. Sinds zijn eerste roman door de critici in niet mis te verstane bewoordingen achter het behang werd geplakt, verdient hij zijn brood als societyjournalist. Vastbesloten dat sappelende bestaan achter zich te laten, heeft hij een script geschreven dat hem rijk en beroemd zal maken. Nu alleen nog iemand vinden die de film wil maken.

Zijn zoektocht naar het grote geld mondt uit in een ontluisterende rondgang door de New Yorkse jetset, een bonte verzameling over het paard getilde nitwits. Zuipend, feestend, vrijend en gokkend leven ze hun leven, genietend van de schijnwerpers die voortdurend op hen zijn gericht. Beroemd zijn stelt niets voor, zo blijkt, maar niet beroemd zijn is nog veel erger!

In de hoop financiers en sterren van naam voor zijn filmproject te interesseren, loopt Simon openingen, premières en cocktailparty's af. Zijn jongeheer dient daarbij nogal eens als wichelroede, maar ook de jonge vrouwen die hij versiert brengen de verwezenlijking van zijn doel geen stap dichterbij. En oh, ironie terwijl Simon juist alles in het werk stelt om een plaatsje te krijgen aan het firmament, komen het succes en de roem zijn ex-vrouw (Judy Davis) zo maar aanwaaien.

'Celebrity' is een aardige komedie met tal van bekende gezichten (o.a. van Melanie Griffith, Leonardo DiCaprio, Charlize Theron, Winona Ryder, Famke Janssen) in verrassend goede bijrollen. Toch lijkt Woody Allen als schrijver wat minder goed op dreef te zijn geweest dan anders en ook zijn aanwezigheid op het scherm wordt node gemist. Kenneth Branagh mag zijn Woody Allen-imitatie dan tot in de puntjes beheersen, het blijft namaak.

Regie: Woody Allen
Cast: Leonardo DiCaprio, Melanie Griffith, Charlize Theron, Winona Ryder, Judy Davis, Famke Janssen, Kenneth Branagh