Week 43
1999

Dick Maas stunt in 't Engels met
'Do not disturb'

Amsterdam - Zijn nuchtere motto 'Boodschappen doe je maar bij Albert Heyn' is vervangen door 'For messages you go to the postoffice', maar behalve de taal heeft Dick Maas in zijn eerste Engelstalige film weinig aan zijn succesformule veranderd. Amsterdam is de sfeervolle achtergrond van 'Do not disturb', een actiethriller vol achtervolgingen en opvallende stunts en met een flinke dosis zwarte humor. Oscarwinnaar William Hurt en Jennifer Tilly zijn de ouders van een jong meisje (Francesca Brown), dat op de vlucht moet nadat ze getuige is geweest van een moord. Volgende week gaat 'Do not disturb' in ons land in première.

Een crashende bierauto is een van de stunts in 'Do not disturb'.

Voor Dick Maas was een entree op de engelstalige markt niet meer dan logisch. Het oerhollands van de Flodders was over de grens niet te verstaan en dat beperkte het publiek en dus ook de budgetten. De tien miljoen gulden voor 'Do not disturb' is in Amerikaanse ogen nog altijd een schijntje, maar in Nederland kunnen we nu eenmaal meer met minder geld, onderstreept Maas in zijn nieuwe film. Aanpassingsproblemen waren er nauwelijks vertelt hij in L'Europe, het karakteristieke hoofdstedelijke hotel waar zijn jonge hoofdpersoon een moordenaar bij zijn bloedige werk betrapt.

"Ik las mijn tiende al Engelstalige boeken en natuurlijk werd er in de films die ik zag ook Engels gesproken. Zo leer je je soms beter in het Engels uitdrukken dan in je eigen taal. De typerende geestige one-liners uit Amerikaanse actiefilms krijgen in het Nederlands snel iets onbeholpens. De dialogen in deze film vloeiden eigenlijk makkelijker mijn pen uit dan bij mijn vorige scenario's." Hij lacht. "Na lange draaidagen moest ik wel eens naar woorden zoeken, maar voor het overige kon ik me bij de acteurs best verstaanbaar maken."

Kribbig

Natuurlijk had hij wel even opgezien tegen een gelauwerde acteur als William Hurt, die hij tijdens zijn studie aan de Filmacademie bewonderd had in 'Body Heat'. "Maar als je met zo'n man een eerste keer uit eten gaat, is het ijs snel gebroken. Waar we het over gehad hebben?" Maas grijnst. "Over film waarschijnlijk." Hurt heeft in de filmwereld de naam een moeilijk mens te zijn, maar Dick Maas had over de Oscarwinnaar geen klagen. "Hij heeft weinig geduld voor mensen die 'm storen bij zijn concentratie. Dan kan hij uiterst kribbig zijn. Maar Hurt hing bepaald niet de verwende vedette uit. Voor mij was hij heel bereikbaar."

Regisseur Dick Maas voor het hotel De l'Europe, dat een belangrijke rol speelt in zijn nieuwe film 'Do not disturb'.

Ook al omdat Hurt in 'Do not disturb' voor het eerst in zijn carrière letterlijk in actie moest komen tijdens een scene waarin hij zich vastklampt aan een voortrazende ambulance. "Dat heldhaftige optreden was een van de redenen dat hij voor onze film koos", vertelt Maas. "Hij vond bovendien het scenario leuk en aan een film als 'Karakter' kon hij zien dat we met 'First Floor' geen broddelwerk afleveren. Hij wou zich graag eens van een fysieke kant laten zien, maar op zijn leeftijd gaat je dat nu eenmaal niet vanzelfsprekend af. Ik heb met actiewerk nu eenmaal veel meer ervaring en dus gaf hij mij zijn vertrouwen."

Die ervaring deed Maas vooral op bij 'Amsterdamned' maar ook achtervolgingen als in 'Flodder' legde een stevig fundament voor opvallende stunts met de al gememoreerde ambulance, met botsende politie-auto's, een kieperende biertruck en een tram die spectaculair ontspoort. "Vooral op het water van de grachten heb ik kunnen profiteren van wat we indertijd hebben geleerd. Een ingewikkelde opname met een beweegbare kraan, die het meisje visueel met de achtervolgende moordenaar verbindt, had ik eerder nooit zo vloeiend kunnen maken."

Sluisje

Dat hij soms zichzelf citeert, noemt Dick Maas niet meer dan logisch. "Je weet inmiddels wat filmisch werkt en daar varieer je op. Voor 'Amsterdamned' hadden we al de mooiste plekjes van de hoofdstad gezocht en in 'Do not disturb' ga je niet voor minder. We hebben bijvoorbeeld weer het kolkje bij . gebruikt, maar nu vanuit een andere hoek."

Al verstevigt Dick Maas met moordenaars, drugsverslaafden en zwervers de criminele naam van Amsterdam in het buitenland, hij maakt opnieuw ook toeristische reclame voor zijn woonplaats. "Tijdens de opnamen waren niet alle bewoners blij met ons", vertelt Maas. "Om vier uur 's nachts gewekt worden door het geluid van een bierauto die over de kop slaat is natuurlijk niet prettig. We hebben eieren naar ons hoofd gehad en emmers water. Maar anderen waren wèl blij met ons. Voor de opnames zijn kilometers gracht verlicht. Veel mensen hebben foto's gemaakt en ik ben ervan overtuigd dat we die plaatjes binnenkort op ansichtkaarten zullen tegenkomen. Amsterdam is 's nachts nog nooit zo mooi geweest."

Regie: Dick Maas
Cast: William Hurt, Jennifer Tilly