Week 38
1999

'Een goede film roept vragen op'

Het ruimere budget maakt het haar echter ook mogelijk een langgekoesterde wens te verwezenlijken. "Ik was een jaar of dertien toen ik bedacht dat ik regisseur zou worden. Rond die tijd keek ik ook naar 'Dynasty'. Er speelde iemand in mee die me enorm intrigeerde, een spannende man met een goeie kop. En dan dat Duitse accent... Met hem wil ik later een film maken, dacht ik. Ik was die acteur al lang en breed weer vergeten, toen ik een paar jaar terug een herhaling zag. 'Daar heb je die man weer!', riep ik. Waarop iemand zei: 'Maar dat is Helmut Berger!' Toen pas ben ik me verder in zijn werk gaan verdiepen, heb ik hem gezien in films als 'Ludwig' van Visconti en 'Romantic Englishwomen' van Joseph Losey."

De 27-jarige Miriam Kruishoop regisseerde de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival.

Twee jaar geleden, met vijftien korte films en een speelfilm (Vive Elle) op zak, verliet Miriam Kruishoop de Rietveld Academie. Niet lang daarna werd zij opnieuw met de Oostenrijkse acteur geconfronteerd. "Nadat ik er na mijn afstuderen een paar maanden tussenuit was geweest, kwam ik terug met het plan: en nu een échte film maken. Terwijl ik mijn idee op papier zette, kreeg ik als vanzelf Helmut Berger weer voor ogen. Ik heb het script echt geschreven met hem als hoofdrolspeler in mijn hoofd.

Toen alles af was vroeg mijn producent of ik nu ook serieus van plan was Berger te benaderen. 'Natuurlijk!', was mijn antwoord. Vervolgens ben naar Rome gevlogen, omdat ik niet zomaar het zoveelste script in Helmuts brievenbus wilde laten vallen. Ik wilde hem zelf duidelijk maken wat ik in gedachten had. Het klikte direct, het leek of we elkaar al jaren kenden. Hij deed de deur open van zijn appartement, we lachten naar elkaar en de rest is zoals ze dat noemen geschiedenis."

Het resultaat van hun samenwerking is 'Unter den Palmen', een voornamelijk Duitstalige film met in de hoofdrollen Helmut Berger, Sheri Hagen en Thom Hoffman. Stuk voor stuk spelen zij gruwelijk eenzame mensen. David (Berger) en Tanja (Sheri Hagen) zijn een stel en worden onderhouden door Ludwig, de halfbroer van David. Ze zijn in diens kielzog naar Rotterdam gereisd. Terwijl Ludwig wat louche zaakjes afhandelt, slaat bij zijn protegés de verveling toe. Ze verdienen een centje bij door argeloze slachtoffers te overvallen. Dan ontdekt David bij hun buit de foto van een mooie jongeman (Thom Hoffman). Het zet zijn leven en zijn relatie met Tanja volledig op zijn kop.

Sheri Hagen en Helmut Berger, samen alleen in 'Unter den Palmen'.

'Unter den Palmen' is een heel gestileerde, afstandelijke film, gebaseerd op vorm en stijl", zegt Miriam Kruishoop zelf, "Dat strakke en die kilheid zijn een duidelijke keuze. Eigenlijk is het uitgangspunt heel realistisch ik film tenslotte mensen maar ik vervorm die werkelijkheid, maak hem welbewust surreëel. Dat is wat mij zo aanspreekt in films, waarvoor ik zelf naar de bioscoop ga. Ik wil meegetrokken worden in een andere, niet bestaande wereld, een magische wereld die me aan het denken zet, die vragen oproept."

Toch is het thema van haar film verre van abstract. "Eigenlijk gaat alles wat ik tot nu gemaakt heb over eenzaamheid, over mensen die met elkaar samen leven maar niet los kunnen breken uit hun isolement. Ook in 'Unter den Palmen' is dat zo. Alle drie de hoofdpersonen zijn wanhopig op zoek naar liefde, pakken dat ieder op een andere manier aan, maar falen stuk voor stuk. Misschien is het bij deze film ook wel mijn visie op de toekomst, mijn gedachten over mensen in een moderne stad. Ze horen er niet thuis, hebben er niks te zoeken en raken volkomen vervreemd van hun omgeving, de ander en zichzelf.""

Nogal somber, nietwaar? "Absoluut. Er is me dan ook wel eens gevraagd of ik soms een ongelukkige jeugd heb gehad. Niets is minder waar. Ik weet zelf ook niet precies waar het vandaan komt. Alleen merk ik dat het maken van zulke films me gelukkiger maakt. Het voelt kennelijk toch als een soort verlossing."

Regie: Miriam Kruishoop
Cast: Helmut Berger, Thom Hoffman, Udo Kier