Week 33
1999

"Mijn vader Hugo Claus is een vriendelijke verre oom"

"Mijn vader HUGO CLAUS zie ik nu niet bepaald als de echte vaderfiguur. Hij is voor mij eerder een heel vriendelijke, maar verre oom. En mijn moeder SYLVIA KRISTEL beschouw ik eigenlijk als een grote zuster, met wie ik toch vooral de laatste tijd een heel nauwe band heb." De 24-jarige Arthur Kristel, zoon van twee zulke beroemde, maar uiteenlopende ouders als Hugo Claus en Sylvia Kristel, maakt volgende week zijn speelfilmdebuut in HERMAN VAN VEEN's productie 'NACHTVLINDER'.

Arthur Kristel, de 24-jarige zoon van Sylvia Kristel en Hugo Claus, maakt zijn speelfilmdebuut in de Herman van Veen-film 'Nachtvlinder'.

En voor het eerst treedt Arthur nu zelf in de schijnwerpers van de film- en glamourwereld die hem sinds zijn geboorte heeft omringd. Arthur woonde met zijn moeder in Hollywood, in Zuid-Frankrijk, in Parijs en reisde ook vaak met haar mee.

"Maar ik ben toch opgevoed door mijn oma, de moeder van Sylvia, en mijn tante", zegt Arthur. "Nee, ik heb dat mijn moeder niet kwalijk genomen. Ik heb er geen trauma aan overgehouden dat ik in mijn jeugd mijn ouders zelden zag. Ik bekeek het dat is mijn karakter altijd van de positieve kant. Ik dacht: ik ben toch maar bevoorrecht dat ik twee van zulke unieke en bijzondere ouders heb. En mijn oma en mijn tante gaven mij de warmte en liefde die je als kind nodig hebt."

Arthur werd in Amsterdam geboren, waar Hugo Claus en Sylvia Kristel in de jaren zeventig samenwoonden. Het werd een stormachtige relatie, waarbij na pauzes weer verzoeningen waren. Arthur zegt: "Ik ervoer mijn vader als een aardige man. Ik weet nog dat ik, toen ik een jaar of negen was, met mijn moeder in Hollywood woonde. Hugo kwam daar op bezoek en elke ochtend ging ik met hem de kranten kopen en hotdogs eten. Dat was heel gezellig."

Het is een van de weinige herinneringen die Arthur nu heeft aan een gezamenlijk leven met zijn 'ouders'. Want, nadat de relatie tussen Sylvia en Hugo was verbroken, kende Arthur nooit meer een echt gezinsleven met een vader en een moeder.

Hugo Claus en Sylvia Kristel waren in de jaren zeventig een liefdespaar en uit deze relatie werd Arthur geboren.

"Ik heb wel altijd contact gehouden met mijn vader", zegt Arthur. "En dat gaat tot de dag van vandaag door. We bellen elkaar regelmatig en soms bezoek ik hem. Dan zeggen we tegen elkaar 'Dag vader. Dag zoon' en praten we gezellig met elkaar. Hij is wel geïnteresseerd in mij, en dat is oprecht, maar nee, een echte vaderfiguur is hij voor mij nooit geweest. Andere personen hebben die rol vervuld in het verleden, zoals de man van mijn tante Marianne, de zuster van Sylvia."

"Maar ik heb veel bewondering voor Hugo. Ik zou ook willen schrijven, daar denk ik soms over. Maar ik geloof dat ik toch meer een band heb met het werk van mijn moeder, het acteren. Wel heb ik van haar ervaringen geleerd dat het een keiharde wereld is. Daar word je wel cynisch van. Ik kan al die filmtoestanden dus enorm relativeren. Toen ik auditie had gedaan voor Goede Tijden Slechte Tijden en voor Goudkust en voor beide series werd afgewezen, zat ik niet in de put. Ik dacht: het zal wel ergens goed voor zijn."

"En dat blijkt nu. Want anders had ik misschien niet die kans gekregen nu zo'n fijne rol te spelen in HERMAN VAN VEEN's film 'NACHTVLINDER'. Herman heeft enorm veel lef, vind ik, dat hij zo zijn nek voor mij heeft uitgestoken. Want ik heb toch zo goed als geen ervaring als acteur. Ik werk als barman in het café van mijn tante en heb wat bijverdiend met figureren in tv-producties en films. In België mocht ik in een elf minuten durend filmpje JEZUS spelen. Maar dat is alles. En nu heb ik plotseling deze hoofdrol."

"Herman had me in een programma over mijn moeder gezien dat SBS6 uitzond. Hij belde me op en vroeg me of ik een screentest wilde doen voor zijn nieuwe film. Natuurlijk zei ik ja. Ik merkte al meteen dat Herman mij graag wilde hebben en in me geloofde. Echt nerveus heb ik me dus niet gemaakt voor die test. Maar het ging goed en Herman zei me dat ik die rol kreeg. Fantastisch was dat. Maar ik blijf met beide benen op de grond staan. Dit is zo'n onzekere wereld. De ene dag kan je op de troon zitten, de volgende dag kan je er weer worden afgeschopt. Daar moet je tegen kunnen in dit vak. Ik heb gezien wat mijn moeder allemaal heeft meegemaakt in die wereld en dan is ineens alles heel betrekkelijk."

"Ik laat me nu ook niet gek maken. Als ik na Nachtvlinder aanbiedingen krijg, zal ik daar wel blij mee zijn. Het lijkt me wel leuk van het acteren mijn beroep te kunnen maken, maar ik ben nu niet zo'n streber dat ik dan alles maar gewoon zal aannemen om geld te kunnen verdienen. Ik moet het wel leuk vinden. Ik moet er achter staan."

Arthur maakt ondanks zijn jeugd een heel gedecideerde indruk. Hij weet wat hij wil. En duidelijk is dat hij zichzelf vooral trouw wil blijven. "Het gaat er om of je gelukkig bent en op het ogenblik heb ik het als barman ontzettend naar mijn zin. Daarbij ben ik ook nog enorm verliefd op mijn negentienjarige vriendin MAAIKE."

Heeft Arthur in zijn jeugd problemen gehad met de toch wel heel sexy 'image' van zijn moeder? Arthur: "Ja, in de Emanuelle-tijd maakten mijn vriendjes altijd wel opmerkingen over de activiteiten van mijn moeder in die film. Ze gebruikten voor mijn moeder woorden die echt niets met haar zelf te maken hadden. Ze begrepen niets van de films. Daardoor trok ik het me ook niet aan. Ik wist wel beter."

ARTHUR vindt het prettig dat na jaren in Brussel te hebben gewoond zijn moeder zich nu weer in Amsterdam heeft gevestigd. "De band tussen ons is nu alleen maar gegroeid", zegt hij. Sylvia heeft de film 'Nachtvlinders' bij een voorvertoning al mogen zien. "Ze was heel enthousiast", zegt Arthur, die nu in spanning de reacties op de première volgende week afwacht. "Voor mij was het in ieder geval een unieke en leerzame tijd. En is het niet bijzonder dat zo'n grote artiest als HERMAN VAN VEEN zo'n jochie uit Utrecht maar meteen zo'n grote rol geeft." Het acteren ging hem heel goed af. Hij knalt duidelijk van het witte doek af.

"Ik heb veel steun gehad van Herman en ook van Babette van Veen, met wie ik samen het liefdespaar speel", zegt hij. "Ze bleef bij de problemen die er soms waren altijd opmerkelijk rustig. En als ze zag dat ik even twijfelde of onzeker was, zei ze: "Maak je niet zo druk, het komt heus wel goed."

Babette van Veen zegt desgevraagd over het debuut van ARTHUR: "Hij ziet er goed uit, heeft een prima uitstraling en pikt snel op. Hij is heel talentvol."

Arthur speelt de koningszoon PRINS RUBEN VAN HALAND. "Een nogal zweverig type", glimlacht hij. "Maar die rol was wel een uitdaging."

Arthur heeft voor zijn eventuele filmcarrière in ieder geval wel zijn naam mee. Waarom draagt hij eigenlijk de naam van zijn moeder? Hij zegt: "Mijn vader heeft me na mijn geboorte wel aangegeven, en wilde me ook zijn naam geven, maar zeker in België was het toen nog niet toegestaan dit te doen als je nog getrouwd was. Maar ik vind Arthur Kristel prima klinken", zegt hij.

Dan poseert hij voor onze fotograaf. Het haar dat hij voor Nachtvlinders, dat zich in de Middeleeuwen zou kunnen afspelen, liet groeien, is weer kort. Maar het lijkt erop dat NEDERLAND een nieuwe filmacteur heeft, een natuurtalent dat met een beetje geluk in de voetsporen kan treden van zijn moeder. En misschien schrijft zijn vader nog wel eens een mooi scenario voor Sylvia en haar zoon!