Liefde bestaat, waanzin ook. In de ogen van
Angela is de wereld die haar omringt één grote chaos. Om
toch enige greep op de werkelijkheid te krijgen, kent ze aan alle
kleuren en getallen die ze tegenkomt een magische en voorspellende
betekenis toe. Ondertussen wacht ze op de ware liefde die haar op slag
van al die neuroses zal genezen. Die ware liefde dient zich in
Mimmo Calopresti's film 'La Parola Amore Esiste' aan in de figuur van
Marco (Fabrizio Bentivoglio), een gescheiden celloleraar. De datum van
hun ontmoeting en de verdieping waar hij woont zijn veelbelovende
voortekenen en Angela is er daarom al snel van overtuigd dat zij voor
elkaar geschapen zijn. Schuchter maakt ze met hem een afspraak voor een
les, die hij prompt vergeet. Dan probeert ze het met overgeschreven
stukjes Japanse liefdespoëzie, die ze anoniem in Marco's jaszak
frommelt.
Angela
(Valéria Bruni Tedeschi) zoekt betekenis in kleuren en
getallen.
In de overtuiging dat de briefjes van een andere
studente afkomstig zijn, maakt Marco vervolgens de verkeerde vrouw het
hof, terwijl het uitblijven van zijn reactie en het nieuwe huisnummer
van haar appartement Angela in een depressie storten. Zelfs de
gesprekjes met haar cynische psychiater helpen niet meer en ze laat
zich opnemen in een kliniek voor verloren zielen. Maar de titel ('het
woord liefde bestaat') suggereert al dat Cupido uiteindelijk toch
overwint.
De prima acterende Valéria Bruni Tedeshi maakt
van Angela met veel gevoel iemand die wankelt op de rand van de
afgrond, kwetsbaar en fel tegelijk. Haar liefde voor de celloleraar is
even obsessief als haar andere neuroses en grenst aan de waanzin. Hij
op zijn beurt is vooral op zoek naar welk jong ding dan ook, gezien het
gemak waarmee hij zijn amoureuze gevoelens voor verschillende vrouwen
laat oplaaien. Deze charmante Frans-Italiaanse coproductie (met een
bijrolletje van Gerard Depardieu) krijgt er een enigszins wrange
bijsmaak door. De suggestie dat het enige wat deze gestoorde vrouw
nodig heeft een vent is, lijkt bovendien een iets al te macho
oplossing.
Marco Weijers