&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> Terug naar inhoud Cinema Holland

Week 25
1999

'Black Cat White Cat'

Matko is een sjacheraar, en niet eens zo'n heel beste. Aan de oevers van de Donau drijft hij een zwart handeltje met passerende schepen en droomt ervan ooit een grote slag te slaan. Als zo'n kans zich lijkt voor te doen, leent Matko links en rechts geld om het zaakje rond te krijgen. Maar wanneer hij zelf wordt bezwendeld en met lege handen achterblijft, komt zijn criminele zakenpartner Dadan verhaal halen. De schuld kan maar op één manier worden ingelost: Dadan wil af van zijn ongehuwde zuster Afrodita en ziet in Matko's zoon Zare de perfecte huwelijkskandidaat.

In de komedie 'Black Cat White Cat' triomfeert de ware liefde, wanneer Zare (Florijan Ajdini) uiteindelijk toch het meisje van zijn dromen (Branka Katic) in zijn armen kan sluiten.

Dat de jongen al lang iemand anders op het oog heeft en dus weinig voelt voor een huwelijk, is slechts een van de talrijke verwikkelingen in 'Black Cat White Cat', een surrealistische komedie over vriendschap, ware liefde en het lot. De Bosnische regisseur Emir Kusturica keert met de film terug naar het zigeunerleven dat hij tien jaar eerder al in 'Time of the Gypsies' verkende. In slapstick-achtige stijl introduceert hij daarbij een hele reeks kleurrijke personages, variërend van een diva die met haar gespierde billen een spijker uit een plank kan trekken tot een aan 'Casablanca' verslaafde gangsteropa in een opgevoerde invalidenwagen.

'Black Cat White Cat' mag dan weinig meer zijn dan een verzameling van zulke kolderieke karikaturen, running gags en vette knipogen, het is wel een film die bruist van levenslust. Uit alles spreekt Kusturica's liefde voor zijn onderwerp. Bovendien breit hij uiteindelijk van een onwaarschijnlijker verzameling losse eindjes een bevredigend happy end. In Venetië werd dat vorig jaar voldoende geacht voor het toekennen van een Gouden Leeuw. Wie z'n bokkenpruik op zet en zich voorneemt zich door deze film niet te laten meeslepen, zal het met die beslissing ongetwijfeld hartgrondig oneens zijn. Op mij werkte de vormvastheid waarmee Kusturica zijn dik aangezette grappen blijft serveren echter bepaald ontwapenend.

Regie: Emir Kusturica
Cast: Bajram Severdzan, Florijan Ajdini, Salija Ibraimora, Branka Katic