Week 13
1999

'Patch Adams'

Het vraagt een briljante geest om nieuwe wegen te banen. Patch Adams is zo iemand. Hoogst intelligent maar zwaar depressief, laat hij zich opnemen in een psychiatrische kliniek. Daar ontdekt hij een manier om zichzelf te helen en het lijden van zijn medepatiënten te verlichten. Warmte, humor en menselijkheid blijken een krachtig medicijn. De tobbende Adams verandert op slag in een man met een missie.

De hoofdrol in de op feiten gebaseerde film 'Patch Adams' komt voor rekening van Robin Willams. Hij geeft gestalte aan de figuur die na zijn ontdekking de medische stand betreedt en daar voor nogal wat opschudding zorgt. Waar de gemiddelde ziekenhuisarts een patiënt aanduidt met zijn ziekte en zijn zaalnummer ('de appendicitis van kamer 202'), noemt de geneeskundestudent Patch ze bij hun voornaam. Waar voor een andere dokter het uitstellen van de dood prioriteit heeft, wil hij de kwaliteit van leven bevorderen. Adams doet dat door ziekenzalen op te sluipen, kankerpatiëntjes met een rode fopneus aan het lachen te maken, liedjes te zingen en voetmassages te geven.

Robin Williams ontdekt als Patch Adams de helende kracht van de lach.

Zijn onconventionele opstelling bezorgt hem warme vrienden en verklaarde vijanden. Het hoofd van zijn opleiding behoort tot de laatste categorie, maar kan op zijn studieresultaten niets aanmerken. Wanneer Patch echter met wat medestanders een instituut opricht waar mensen in nood kunnen aankloppen, ziet de decaan zijn kans schoon. Hij beschuldigt zijn mondige student van 'ongeoorloofd medisch handelen' en knikkert hem van school. En dat is nog maar één van de obstakels die de gepassioneerde Adams dient te overwinnen.

De ervaringen van Patch Adams zijn zeker een film waard. Vraag is of dat deze film is. Robin Williams - op voorhand geknipt voor de rol die hij speelt - ontsnapt nergens aan de voorgekookte grappen uit het script. Maar het grootste gebrek van de film is wel het gebrek aan subtiliteit. Regisseur Tom Shadyac speelt hier op de lach en de traan met de fijnzinnigheid van een bulldozer.

Marco Weijers

Regie: Tom Shadyac
Cast: Robin Williams, Monica Potter, Daniel London