Lodewijk Crijns gaat de polemiek
niet uit de weg. Het geloof is altijd een kwetsbaar onderwerp om
films over te maken. Er zijn altijd gevoeligheden die onverwacht
opduiken. Kwesties die voor sommigen onbespreekbaar zijn en voor
anderen juist het mikpunt van polemiek. 'Jezus is een Palestijn' zet
zich alleen al door de titel in het centrum van die discussie.
Lodewijk Crijns, eerder maker van semi-documentaires als 'Kutzooi',
regisseerde de film met cabaretier Hans Teeuwen in de hoofdrol, en
actrices Kim van Kooten en Dijn Blom als zijn schragen.
Hans Teeuwen en
Kim van Kooten spelen de hoofdrollen in 'Jezus is een Palestijn'.
Het is
het verhaal van de 25-jarige Ramses, die in een sekte zit waarin elke
vorm van seksueel contact is verboden. In de beschermde omgeving
verdwijnt de eigen wil en de eigen persoonlijkheid en is Ramses
verworden tot een ongevaarlijke schakel in een groter mechanisme. De
zaak begint echter te schuiven als Ramses uit de sekte wordt weggelokt
door zijn zusje omdat zijn vader op sterven ligt en daardoor
terugkeert in de normale wereld, waar hij verliefd wordt en wél
weer seks heeft.
De vorm die Crijns kiest voor zijn verhaal, is
die van de gruwelijke komedie. Hij is laten we zeggen openhartig in
de keuze van de beelden. Seks wordt dan ook getoond als expliciete
seks, inclusief de in elkaar schuivende delen. Hier en daar leidt dat
tot bijna hilarische beelden; ook al drijft Crijns nergens de spot met
zijn personages. Die blijven in ieder geval in zichzelf geloven, ook al
is het duidelijk dat Crijns zelf verder nergens in gelooft.
'Jezus is een Palestijn' is niet mijn kopje thee, zoals de Engelsen
dat zo mooi zeggen. En het is zeker dat Nederland voor een groot deel
gevuld is met mensen voor wie deze film niet is gemaakt. En toch moet
je 'Jezus...' niet zomaar verwerpen met kreten als 'blasfemisch', want
daarvoor weet Crijns te goed waar hij het over heeft. Daarvoor is hij
ook te authentiek en te integer als regisseur. Niet alles wat hij in
zijn film laat zien, is helemaal gelukt daar had hij klaarblijkelijk
ook het budget niet voor maar hij heeft zijn film zeker niet
gniffelend en zelfingenomen gemaakt. Dat op zich moet je respecteren,
al kun je je afvragen of zo'n instelling genoeg reden is voor de kijker
om een kaartje te kopen voor zijn project.
Dick van den
Heuvel