Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag

Antonio Banderas eerste Spaanse Hollywoodheld

'The Mask of Zorro' schitterend spektakel

DEAUVILLE - Douglas Fairbanks en andere Amerikaanse mannetjesputters gaven hem al eens gestalte. Maar eindelijk krijgt de legendarische Californische vrijheidsstrijder Zorro het gezicht en het geluid dat hij verdient. Met een zegevierende combinatie van atletisch vermogen en kwajongensachtige charme presenteert Antonio Banderas zich als eerste spaanse Hollywoodheld in 'The Mask of Zorro'. Anthony Hopkins is zijn leermeester en Catherine Zeta Jones zijn vurige geliefde in deze sprankelende nieuwe versie van de avonturen van de befaamde degenvechter.

Met zijn scenaristen geeft regisseur Martin Campbell (die zijn visitekaartje eerder afgaf bij het Bond-spektakel 'Goldeneye') een inventieve nieuwe draai aan het oude gegeven. We zien Anthony Hopkins in de opening van het verhaal als Zorro een klein legertje spaanse soldaten in de luren leggen. Hij verijdelt de executie van een opstandeling tegen het gezag van gouverneur Don Rafael (Stuart Wilson), maar het zal zijn laatste heldendaad zijn. Montero ontmaskert Zorro als de edelman Don Diego de la Varga en valt met zijn manschappen diens huis binnen. Daarbij komt Don Diego's echtgenote om het leven. Zorro wordt in de kerker gegooid en Don Rafael neemt Don Diego's pasgeboren dochtertje mee naar Spanje om het als zijn eigen kind op te voeden.

Twintig jaar later weet Don Diego te ontsnappen en hij neemt de bebaarde bandiet Antonio Banderas onder zijn hoede als mogelijke opvolger. De jonge struikrover heeft wraak gezworen op de spaanse overheersers, die zijn broer hebben onthoofd. Maar haat alleen is niet genoeg om een sterkere tegenstander te verslaan, leert Antonio met harde hand. Zijn omscholing tot vrijheidstrijder heeft meer om het lijf dan lichamelijke beheersing. Om door te kunnen dringen in het hart van de vijandelijke veste moet Banderas zich kunnen presenteren als een edelman. Met een bundeling van verfijnde charme en dodelijk degengekletter zal het spaanse graan Antonio's orkaan niet kunnen doorstaan, om met 'My Fair Lady' te spreken.

Anthony Hopkins staat als de voormalige Zorro zijn opvolger Antonio Banderas met raad en daad terzijde.

Banderas is juist op tijd gereed om zijn eerste grote examen af te leggen. Voormalig gouverneur Don Rafael is terug in Californië om over de rug van uitgebuite plattelanders een goudschat te verzamelen en daarmee een politiek complot uit te voeren. Zijn aangenomen dochter, onwetend van haar afkomst, is aan zijn zijde uitgegroeid tot een adembenemende jonge vrouw. Onnodig om te zeggen dat Banderas in alle opzichten een winnende slag zal slaan.

Zijn optreden leidt tot een overrompelende avonturenfilm. Met een kleurrijk historisch decor voor het atletische degengekletter geeft regisseur Campbell zijn spektakelstuk een verfrissend ander uiterlijk dan de hightech explosies die tegenwoordig in de bioscoop gebruikelijk zijn en als prikkelend plagerige partners vormen Antonio Banderas en Catherine Zeta Jones een mooi liefdespaar. Als imponerend eerbetoon aan de befaamde belevenissen van Erroll Flynn en andere Hollywoodhelden neemt 'The Mask of Zorro' zelf ook klassieke proporties aan.

Antonio Banderas ging zelfs nog een stapje verder dan zijn illustere voorgangers, vertelt hij na de Europese première in Deauville. "Hun gevechten werden vaak iets vertraagd opgenomen, zodat het op het witte doek nog flitsender leek te gaan. Regisseur Martin Campbell wilde geen trucjes. 't Moest allemaal echt zijn. Dus ook geen nep-degens. Met als gevolg dat ik bepaald niet ongeschonden uit de strijd kwam."

Naarmate de dag vorderde werden de risico's steeds groter, kijkt Banderas terug. "Ik heb maandenlang getraind met een Spaanse Olympische kampioen, dus ik kon schermend goed uit de voeten. Zeker 's morgens. Maar als je al meer dan tien uur hebt staan springen en zwaaien, wordt de controle minder." Bijzondere problemen leverde de periode in de film op dat hij wilde pruik en een baard moest dragen. Banderas lacht. "M'n Charles Manson-uiterlijk. Al dat haar werd vastgeplakt met een lijmsoort, waarin ether is verwerkt. In een dagelijkse temperatuur van bijna veertig graden ging dat goedje smelten, zodat je steeds meer bedwelmd raakte. Met computers kunnen ze in Hollywood inmiddels elk effect oproepen, maar dat plakmiddel hebben ze kennelijk nooit kunnen verbeteren...."

Anthony Hopkins riep na afloop van 'The Mask of Zorro' enthousiast uit dat hij om dergelijk atletisch showman-schap acteur is geworden, maar zover gaat Banderas niet. "Ik kon als kleine jongen wel van bioscoopspektakel genieten, maar theater vond ik veel boeiender. Die sfeer, het lijfelijke contact tussen acteurs en publiek, sprak me enorm aan. Film kwam pas later in beeld, toen Pedro Almovodar me vroeg." De films van de eigenzinnige spaanse cineast zette Banderas in de internationale schijnwerper.

Antonio Banderas als vurige vrijheidsstrijder in 'The Mask of Zorro'.

Met zijn ontdekker wil Banderas nog graag eens samenwerken, maar voor het overige verlangt hij niet naar zijn vaderland en zijn eigen taal terug. "In Amerika zou ik beperkt zijn tot een bepaald type, werd me als waarschuwing meegegeven. Het tegendeel is waar. Spaanse cineasten presenteerden me op een gegeven moment alleen nog als Latin Lover. Ik lag voortdurend halfnaakt tussen de lakens. Daar werd ik erg moe van. Hier in Hollywood heb ik inmiddels in een vampierfilm gespeeld, in de musical 'Evita' tegenover Madonna, in een actiefilm met Sylvester Stallone en en nu dan in een historisch spektakel met een grootheid als Anthony Hopkins.

Wat me in 'The mask of Zorro vooral aantrok was de humor. Ik ben gek op komedie. Types als Zorro worden meestal als feilloze helden gepresenteerd, maar zeker in mijn leerperiode als opvolger van Anthony Hopkins ga ik regelmatig blunderend onderuit. Dat maakt 'm plezierig menselijk. Bovendien kan ik hem in de loop van zijn ontwikkeling in wezen als drie verschillende personages spelen. Grappig genoeg is Catherine Zeta Jones, zonder dat ze weet dat het dezelfde figuur betreft, op alle drie verschijningen verliefd: de kwajongen, de charmante edelman en de heldhaftige gemaskerde Zorro."

Ook áchter de camera's leerde Banderas het een en ander van Hopkins. "Voor de party-scène in het kasteel van gouverneur Don Rafael stond ik me naast de camera in te prenten wat ik allemaal zou gaan doen. Komt Hopkins op me af. Waarom sta jij je zo druk te maken, vroeg hij. Hou op met jezelf te straffen. En hij nam me mee naar een spiegel in de kleedkamer. Wat zie je, vroeg hij. Nou, Antonio Banderas en Anthony Hopkins in filmkleding, antwoordde ik. Nee, zei hij. Je ziet Zorro. Je hóeft niets extra's te doen om je personage te zijn. Niets meer dan je zinnen uit te spreken. Dat deed ik in 'Remains of the day' en daar kreeg ik een Oscarnominatie voor. Hou 't zoveel mogelijk innerlijk.

Natuurlijk had-ie gelijk. Gary Cooper in 'High Noon' is m'n grote voorbeeld. Geen oogopslag teveel. Maar ik heb m'n natuur tegen, m'n Zuid-Europese temperament.

Regie: Robert Rodriguez
Cast: Antonio Banderas, Anthony Hopkins, Stuart Wilson