Le Bal Masqué: Ondoorzichtige
thriller over de Bende van Nijvel
Ergens in 1982 werd een postbode op
gruwelijke wijze vermoord. De daders namen een mooie buit mee: twee
waardeloze postzakken. Het was de geboorte van de zogenaamde 'Bende van
Nijvel' die vervolgens meer dan drie jaar België onveilig zou
maken en zo'n 28 moorden zou plegen. Vreemd genoeg werd er uiteindelijk
niemand voor al die wandaden veroordeeld. Justitie, politie en
rijkswacht maakten er zo'n zeldzaam rommeltje van, dat langzaamaan het
vermoeden ontstond dat er hooggeplaatste Belgen waren die er alle
belang bij hadden dat de waarheid nooit aan het licht kwam.
Het zoontje van commissaris Peter Daerden wordt bedreigd in 'Le Bal Masqué'
'Le Bal Masqué' is een parafrase op het verhaal van de
moordenaars en hun achtervolgers. In de Belgische film van Julien
Vrebos zijn het commissaris Peter Daerden (Peter van den Begin) en
onderzoeksrechter Eva Siccard (Alexandra Vandernoot) die samen in het
web terechtkomen van intriges, verdraaide feiten en doofpotjes. Als ze
al sporen vinden, lopen ze dood in de bureaucratie of omdat er altijd
autoriteiten zijn die op het juiste ogenblik de juiste deur weten te
sluiten.
Regisseur Vrebos heeft er een spannende politieke thriller van willen
maken, waarbij hij zich duidelijk heeft voorgenomen ook op de
beeldvoering zijn stempel te drukken. Het is daarom niet alleen het
verhaal dat ons moet fascineren; het zijn ook de shots die ons bij de
les moeten houden. Hij werkt af en toe met snelle montage, soms met
veel te extreme close-ups, elk shot is uniek gekaderd en kunstzinnig
uitgelicht.
Of dat nu allemaal ten dienste staat van de helderheid, is maar de
vraag. Wel heeft het allemaal als effect dat ook wij als kijker ons
soms wat verdwaald voelen in de machinaties van het verhaal. Maar het
houdt ons ook weg van al te veel identificatie met de hoofdpersonen. En
daarin worden we ook nog 'bijgestaan' door het spel van vooral Peter
van den Begin, die zich heeft voorgenomen om nog minder te doen dan
welke Method-actor dan ook. Hij laat niets zien van emoties en speelt
zijn rol uitermate vlak, in een poging het publiek te laten raden naar
zijn diepste zielenroerselen.
Een dergelijke aanleiding voor een film is natuurlijk prachtig, maar
met iets meer toenadering naar het grote publiek was de film
toegankelijker geweest. Dat had eigenlijk gemoeten als je zoiets
aanpakt als 'De bende van Nijvel'. Zulke onderwerpen zijn
maatschappelijk zo markant dat je ze niet mag voorbehouden aan een
elitegezelschap van filmminnaars.
Dick van den Heuvel
Cast: |
Peter van
den Begin, Alexandra Vandernoot,
Pascale Bal, Filip Peeters. |
Publicatie 12 november 1998 |