donderdag 1 maart 2001
'La saison des hommes'
Beklemmende tradities
Na het succes van haar debuut 'Les silences du palais' duurde
het zes jaar voordat de Tunesische regisseuse Koufida Tlati haar
tweede film kon presenteren. Het werd 'La saison des hommes', een
familiedrama dat de moeilijke positie van Tunesische vrouwen in
een door mannen gedomineerde cultuur belicht, zonder ook maar een
moment pamflettistisch te worden.
Met gebruik van een warmgetint palet schetst Tlati het leven van
Aïcha, haar twee dochters en haar autistische zoontje. Aïcha,
afkomstig van het eiland Djerba , heeft er jaren voor gevochten
haar man te mogen volgen naar Tunis. Elf maanden per jaar dreef
hij daar zijn tapijthandeltje, terwijl zij op het eiland achterbleef
en zuchtte onder de juk van haar dominante schoonmoeder. Pas na
de geboorte van zijn zoon gaf Aïcha's echtgenoot zijn toestemming
om naar de hoofdstad te komen, niet lang daarna liet haar man zijn
gezin in de steek.
Aan het begin van 'La saison des hommes' besluit Aïcha wegens
de ziekte van haar zoontje naar Djerba terug te keren. Haar inmiddels
volwassen dochters volgen hun moeder plichtsgetrouw. Vervolgens
ontrolt zich een verhaal dat in een rustig tempo door de tijd heen
en weer beweegt. De flashbacks tonen niet alleen Aïcha's worsteling
met de beklemmende tradities, maar ook die van haar kroost en de
vrouwen in haar omgeving.
Tlati zet niemand in de beklaagdenbank, zelfs niet de mannen met
hun dubbele moraal, maar registreert met mededogen en gevoel voor
detail. Ook drukt zij de vrouwen in haar sfeervolle film niet in
de rol van willoos slachtoffer. Integendeel, de regisseuse laat
zien dat zij sterk zijn tegen de verdrukking in, benadrukt de kracht
van hun onderlinge verbondenheid en vriendschap. In de laatste scènes
blijkt zo'n verstandhouding onverwacht ook mogelijk met de 'moderne'
man. Waardoor de donkere wolken in 'La saison des hommes' op de
valreep van een gouden randje worden voorzien.
Marco Weijers
|