donderdag 15 februari 2001

Antonie Kamerling en Angela Schijf
heftig liefdespaar in

'Ik ook van jou'

Imponerende comeback Van Hemert

Nederland leek aan zijn voeten te liggen, maar na 'Honneponnetje' bleef het tien jaar angstig stil rond de succesvolle regisseur van de brutale, op Amerikaanse leest geschoeide komedies 'Schatjes' en 'Mama is boos'. Was de gedreven Ruud van Hemert te lastig, waren zijn projecten te ambitieus? Vanuit zijn zelfverkozen ballingsoord in Zuid-Europa waaiden er heel af en toe geluiden over van nieuwe filmplannen, maar die werden immer weer door de wind meegenomen. Zijn afwezigheid lijkt na Van Hemerts comeback 'Ik ook van jou' een groter verlies voor Nederland geweest dan voor de cineast zelf. Geïnspireerd door de autobiografische elementen die hij in de roman van Ronald Giphart aantrof, levert Van Hemert een gerijpte en imponerende proeve van bekwaamheid af.

Toppen en dalen kenmerken de relatie van Antonie Kamerling en Angela Schijf in 'Ik ook van jou'.

Antonie Kamerling is Van Hemerts alter ego, een keurige, wat naïeve student, die op zijn vierentwintigste verjaardag in de armen van zijn al even smetteloze vriendinnetje zijn maagdelijkheid hoopt te verliezen. Een ander meisje zal hem wakker kussen. In alle opzichten. Eriks bestaan wordt overhoop gegooid door de avontuurlijke, onvoorspelbare Reza (Angela Schijf), die op jacht naar nieuwe ervaringen god en gebod terzijde heeft geschoven.

Psychisch defect

Vergelijkingen met het invloedrijke en fenomenaal succesvolle
Turks Fruit (uitgeroepen tot de beste film van de vorige eeuw) liggen voor de hand. Zoals eertijds de opstandige Rutger Hauer en Monique (in een minder vrijgevochten tijd) gaan de twee als in een roes geestelijk en lichamelijk volledig in elkaar op en zal een ziekte een einde maken aan die intense eenheid. Betrof het indertijd een fysieke kwaal, ditmaal ligt een psychisch defect aan de basis van de dramatische ontwikkelingen. Zo hoog als de toppen van haar geluk, zo diep zijn de dalen van de manisch depressieve Reza.

Steeds confronterender zijn de wisselende stemmingen. In waandenkbeelden van razende jaloezie beschadigt ze haar minnaar en zichzelf. Verslag van die gebeurtenissen doet Erik, die onder haar invloed een ambitieloze rechtenstudie verruilde voor de passie van schrijverschap, in een boek over zijn grote liefde. Kamerlings toonloze voice-over, klaarblijkelijk als de schrijver (zoals velen hun eigen werk slecht declamerend) op een lezing, werkt niet bevredigend. Een van de weinige minpunten van 'Ik ook van jou', die zich verder in alle opzichten kenmerkt door vakmanschap.

Tegenover de bekwaam ingehouden acterende Antonie Kamerling treft de moedige debutante Angela Schijf in haar complexe rol bijna steeds de juiste toon en ook in de kleinere rollen (zoals Beau van Erven in een ironische ballenoptreden als Eriks beste vriend) wordt goed werk afgeleverd. Samen met zijn cameraman Tom Erisman schildert Ruud van Hemert magistrale vergezichten in het Franse vakantieland en vult even gevoelig de intieme scènes in de Hollandse binnenkamers in. De psychische stoornis van zijn vrouwelijke hoofdpersoon zal niet iedereen aanspreken, maar Van Hemert en zijn cast weten haar begrijpelijk en invoelbaar te maken. De kwaliteit van 'Ik ook van jou' doet hopen dat Van Hemert het afgelopen decennium genoeg energie heeft verzameld om de verloren jaren in te halen.

Regie: Ruud van Hemert.
Cast: AntonieKamerling, Angela Schijf.