donderdag 18 januari 2001
'Lijmen/Het
Been'
Klassieke
oplichter
Eric Koch
Lijmen, noemt uitgever Boorman zijn methode van klantenwerving.
Zijn nieuwe secretaris Laarmans toont zich een snelle leerling,
al heeft hij zijn twijfels over de opvattingen van zijn werkgever.
Het blijft vreemd dat hij de telefoon niet mag aannemen en bij het
geluid van de deurbel moet doen alsof hij doof is. Heeft het Algemeen
Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid en Wetenschappen
iets te verbergen?
Willeke
van Ammelrooy (links) als de opgelichte mevrouw Lauwereyssen en
Sylvia Kristel als een bevriende café-eigenaresse in 'Lijmen/Het
Been'.
Maar Boorman doet niets illegaals, al is zijn aanpak bepaald niet
hoogstaand. Inspelend op de argeloosheid, ijdelheid of hebzucht
van zijn potentiële cliënten spiegelt hij ze via een uitgebreide
reportage in zijn 'gerenommeerde' tijdschrift tal van fraaie toekomstmogelijkheden
voor. Vanzelfsprekend neemt de klant vervolgens een ruime oplage
van het tijdschrift met het lovende artikel af. Zoals mevrouw Lauwereyssen,
wier bedrijfje in keukenliften Boorman in gloedvolle termen vergelijkt
met Duitse grootindustriëlen. Als hij dan ook nog foto's van
haar en de mannen van de werkvloer laat maken, is mevrouw Lauwereyssen
snel verkocht. Honderdduizend exemplaren laat ze zich aanpraten.
Dat ze zich dat niet kan permitteren is Boorman wel duidelijk. Maar
zaken zijn nu eenmaal zaken.
Omringd door ongeopende pakken tijdschriften ziet de zieke mevrouw
L. haar nerinkje op een faillissement afstevenen, maar met opgeheven
hoofd blijft ze de overeengekomen termijnen betalen. Haar ondergang,
zoals Willem Elsschot begin vorige eeuw beschreef in 'Lijmen/Het
Been', trof de oude communist Robbe de Hert in het hart. Dat hij
de kapitalistische uitbuiting door de slimme zakenman van de onwetende
arbeidende klasse in zijn film laat uitlopen in documentaire beelden
van marcherende nazi-soldaten is een even persoonlijke als bespottelijke
epiloog, maar voor het overige blijft hij trouw aan de geest van
het boek. Zijn sfeervolle, klassieke vertelling mist echter het
navrante karakter van het origineel, zoals wordt geïllustreerd
door een al te opgewekte mevrouw Lauwereyssen (Gouden Kalf-winnares
Willeke van Ammelrooy) die als morele winnares een kelkje heft met
Laarmans (Koen de Bouw).
Tevreden zou Elsschot in elk geval zijn geweest met Mike Verdrengh,
die als de doortastende charmeur Boorman precies de vereiste combinatie
toont van zakelijke gewetenloosheid en opgewekte bonhommie. Tegenover
zijn imponerend eenvoudig ogende optreden verbleken de andere acteerprestaties
tot hooguit verdienstelijk.
|