28 december 2000

'Claim'

Nederlandse film met internationale allure

Het moet natuurlijk niet gekker worden. Door de belastingmaatregel waarmee de Nederlandse speelfilmproductie een nieuwe impuls moest krijgen, weten heel veel grote Amerikaanse acteurs de weg naar onze Lage Landen te vinden. Zo spelen Burt Reynolds en Julie Christie op dit moment ergens in Amsterdam in een film van Rudolf van de Berg, en mochten we onlangs ook Billy Zane ('The Titanic') en Louise Lombard ('The House of Elliott') begroeten voor de opnames van 'Claim', de nieuwe film van Martin Lagestee.

'Claim' vertelt het verhaal van een verzekeringsdeskundige Ellen Brachman die een fraude van 58 miljoen dollar moet onderzoeken. De reder van een zeker schip houdt vol dat man en muis zijn vergaan voor de kust van Argentinië. Maar volgens Ellen stinkt de zaak... en ze gaat derhalve op onderzoek uit. Daar raakt ze verstrikt in een web van bedrog, liefde, dubbel- en overspel en bloedstollende misdaad.

De set moet opgebouwd worden als regisseur Martin Lagestee even tijd vindt om met ons te praten. Terwijl cameramensen met lampen sjouwen en een eenvoudige hotellobby wordt omgetoverd in klassieke sociëteit waar het oude kapitaal elkaar treft onder het genot van een borrel, heeft de regisseur even niets te doen. De acteurs hebben de vorige avond tot laat moeten werken en zullen daarom ook vandaag iets later mogen arriveren. Tot die tijd valt er domweg weinig te regisseren.

Billy Zane laat weer schip zinken!

"Ik had al langer de droom om een grote spectaculaire film te maken. Maar in Nederland zijn de mogelijkheden daarvoor te beperkt. Je kunt nooit concurreren met Amerika", zegt Lagestee gelaten. "Ik had het gelijknamige boek van Charles den Tex gelezen, 'Claim', en ik had met Dick Maas al zitten praten over hoe mooi het zou zijn als we het zouden kunnen verfilmen. Het probleem was echter de rijkdom aan visualiteit in de film. Je moet een keer vanuit een helikopter kunnen filmen, je moet dat schip zien voor de kust van Argentinië... enzovoort enzovoort. In Nederland onbehapbaar, daar moet een thriller het vooral hebben van dialogen. Actie kun je je gewoon niet permitteren."

Billy Zane en Louise Lombard zijn de hoofdrolspelers van de internationale thriller 'Claim'.

Als reddende engel was daar de al genoemde belastingmaatregel die er voor zorgde dat budgets in Nederland niet meer hoefden te blijven steken rond de 1 à 2 miljoen gulden. "Maar op het moment dat het budget stijgt, worden de belangen ook groter. Je zal dan ook internationaal iets moeten betekenen. Vandaar dat we er voor hebben gekozen om met bekende internationale sterren te werken in de grote hoofdrollen, hoewel er ook Nederlandse acteurs in deze film te bewonderen zijn."

Het moet voor Lagestee dan ook wel even wennen zijn geweest om aan zo'n grote productie te werken. "Dat valt wel mee. Eigenlijk heb je alles wel eens meegemaakt, maar nooit bij elkaar in één film. Ik was als line-producer betrokken bij Dick Maas' 'Do Not Disturb' met William Hurt, dus ik wist al hoe je moest werken met dit formaat sterren. En wat de stunts betreft, het visuele aan de film, de grote shots... in elke film komt er wel iets voor dat groter is dan de rest van de film. Al die ervaring neem ik nu mee in deze productie."

Hoewel de cast nu voor een deel bestaat uit aansprekende internationale namen, is Lagestee trouw gebleven aan zijn crew. "Domweg omdat je geen betere kunt vinden. Ik heb met deze mensen al zo vaak gewerkt, en ik weet zo goed wat ze aan materiaal zullen opleveren... ik heb helemaal geen behoefte aan hun Amerikaanse concurrenten. Al een flink aantal jaren laten we in Nederland zien dat we technisch niet hoeven onder te doen binnen de internationale filmmarkt. Kijk maar naar de Nederlanders die het in Hollywood goed doen. Dat doen ze toch met kennis die ze hier hebben opgebouwd."

Het werken met Billy Zane en Louise Lombard heeft hem wel nieuwe inzichten in de benadering van het acteren opgeleverd. "Louise komt uit de Engelse school. Ze gaat helemaal uit van haar karakter, en probeert haar rol zo adequaat mogelijk te spelen. Billy is een Amerikaan en benadert zijn rol vanaf de buitenkant. Hij moet eerst het goede jasje aan, voordat hij weet welke kant zijn rol opgaat. Hij heeft ook steeds de neiging om aan het entertainment van een scène te denken: hoe kan ik de film en mijn rol zo leuk mogelijk krijgen, terwijl Louise veel dieper graaft in haar karakter. Ik heb die verschillen mooi kunnen uitbuiten in de film. Het levert een hele spannende chemie op."

Regisseur Martin Lagestee: "Technisch hoeven we in Nederland niet onder te doen voor Amerikanen."

Ook voor de 'sterren' is het werken op een Nederlandse set 'anders'. "Ze zijn toch de tucht en discipline gewend van Hollywood en van Engeland. Bij ons heerst er een soort anarchistische chaos. In Amerika word je ter plekke onthoofd als je het klapperbord bedient en dat was jouw taak niet. Hier is degene die het dichtst in de buurt van de opname staat gewoon degene die even klapt. In eerste instantie zie je dan wel fronsende blikken, maar allengs zagen ze toch wel in dat wij binnen die chaos heel erg effectief en dus goedkoper en sneller kunnen werken. Ze zijn aan ons gewend, en wij aan hen. Dat kan dus alleen maar goed zijn voor de film."

Regie: Martin Lagestee
Cast: Billy Zane, Louise Lombard