'Himalaya'
Machtsstrijd in de bergen
De nietigheid van de mens komt nergens zo goed tot uitdrukking
als in de schaduw van de machtigste bergtoppen ter wereld. Tegen
die achtergrond vertelt 'Himalaya' een warm en menselijk verhaal
over een botsing van generaties.
Een Tibetaans dorp in het Dolpo-gebied peurt zijn karige inkomsten
uit de zoutwinning. Het goedje wordt met behulp van een karavaan jaks
naar de vijfduizend meter lager gelegen vlakte getransporteerd, waarna
broodnodige voorraden kunnen worden ingeslagen. Als de karavaan op
zekere dag in het dorp terugkeert, blijkt de leider zoon van dorpsoudste
Tinlé tijdens de barre tocht omgekomen.
Over de opvolging van de dorpshoofd ontstaat een verwoede machtsstrijd.
De jonge en charismatische Karma lijkt een natuurlijke keuze, vooral
omdat Tinlé al te oud is en zijn kleinzoon nog te jong. De
dorpsoudste verdenkt Karma er echter van de hand te hebben gehad
in de dood van zijn zoon en verzet zich heftig tegen de suggestie
dat Karma de nieuwe leider zou moeten worden. Omdat een laatste
tocht naar de vlakten voor de winter invalt noodzakelijk is, besluit
Tinlé de karavaan zelf nog eenmaal te leiden. De jongere
generatie heeft echter meer vertrouwen in Karma. Het dorp verdeelt
zich in kampen en uiteindelijk vertrekken er twee karavaans. Karma
wacht geen dag langer, terwijl Tinlé de vertrekdatum laat
afhangen van de goden en zijn door ervaring verkregen inzicht. Eenmaal
op weg volgt er tussen de twee groepen een slopende wedloop, een
levensgevaarlijke race om het grote gelijk.
Eric
Valli filmde voor 'Himalaya' op grote hoogten en maakte daarbij
louter gebruik van Nepalese acteurs
De Fransman Eric Valli schreef eerder boeken over de Himalaya,
publiceerde fotoreportages over dit gebied in 'Life' en 'National
Geographic' en maakte er enkele documentaires. Ook voor zijn eerste
speelfilm begaf hij zich naar het dak van de wereld. Hij maakt daarbij
optimaal gebruik van het grootse landschap - hartverscheurend mooi
en ontembaar rauw - en toont het in al zijn facetten. Het verhaal,
toch al persoonlijk, wint door die overweldigende omgeving verder
aan intimiteit.
Er is echter nog een reden waarom 'Himalaya' begin dit jaar zeer
terecht genomineerd voor een Oscar blijft boeien. Ondanks het grote
cultuurverschil, dat aanvankelijk enige afstand lijkt te scheppen,
toont de film dilemma's die universeel menselijk en herkenbaar zijn.
Zo maakt Valli voor even de wereld minder groot.
Marco Weijers
|