'The end of the affair'
Liefde en schuld in gehavend Londen
Ze konden niet zonder elkaar. En plotseling is het voorbij.
Terwijl Duitse bommen kraters slaan in het Londen van de Tweede
Wereldoorlog, vergeten schrijver Maurice Bendrix (Ralph Fiennes)
en de overspelige Sarah Miles (Julianne Moore) in elkaars armen
tijd en plaats. Als Fiennes hun kamer even verlaat, verwoest een
Duits projectiel het huis naast hen. Door de klap valt Fiennes met
de instortende trap van de bovenste verdieping naar beneden. Terwijl
Fiennes bewegingloos op de grond ligt, doet Moore God biddend een
voorstel. Als Hij haar minnaar spaart, zal ze stilzwijgend voor
altijd van hem afzien.
Haar
rol in 'The end of the affair' leverde Julianne Moore een Oscar-nominatie
op.
Hoewel hij blijft leven, zijn door haar gelofte allebei hun levens
verwoest. Onwetend van haar opoffering wordt hij na haar afscheid
verteerd door gemis en verwijt. Op haar beurt doet zij om geestelijk
te overleven afstand van haar emoties. Hun levens kruisen elkaar
twee jaar later weer, als Moore's echtgenoot (de trieste Stephen
Rea) bij toeval Fiennes tegen het lijf loopt en zijn vermoeden uitspreekt
dat zijn vrouw overspel pleegt. De jaloerse Fiennes haalt hem vervolgens
over om een detective in te huren. Maar de werkelijke geheimen van
het hart zijn niet door een buitenstaander te doorgronden.
Langzaam laat regisseur Neil Jordan zijn verfilming van een autobiografische
roman van Graham Greene over liefde en schuldgevoel vorm krijgen.
Zijn sfeertekening is mooi, maar net als het wrokkige gezicht van
Fiennes toont 'The end of the affair' te weinig variatie om de kijker
te inspireren zelf de ingehouden emoties in te vullen. De muzikale
stroop van componist Michale Nyman helpt daar ook niet bij.
Eric Koch
|