'Jacky'
Klem in cultuurkloof
door Marco Weijers
Is hij een Chinese Nederlander of een Nederlandse Chinees? Moeilijk
te zeggen. Jacky, hoofdpersoon uit de gelijknamige debuutfilm van
Brat Latjifi en Fow Pyng Ho, zit gevangen in het niemandsland tussen
twee totaal verschillende culturen. Het leven glijdt daardoor aan
hem voorbij, zonder dat hij er echt deel van lijkt uit te maken.
Met zijn moeder en zijn broertje bewoont Jacky (Fow Pyng Ho) een
rijtjeshuis in Eindhoven. Hij verdient zijn geld met het uitventen
van koffie, thee en koek in de trein, al is dat niet precies wat
zijn moeder voor hem op het oog had. Op een ander punt is hij meegaander.
Via familieleden in China zoekt zij een bruid voor hem uit en van
de ene op de ander dag woont Jacky samen met de jonge Chi-Chi in
een Amsterdamse nieuwbouwflat.
Fow
Pyng Hu, hoofdrolspeler en regisseur van 'Jacky'.
De film 'Jacky' moet het meer van zijn sfeertekening hebben, dan
van de verhaallijn. De ontheemding van de hoofdpersoon krijgt vorm
in lange, trage shots. Als iets gebeurt, speelt datgene zich veelal
af op de achtergrond, niet zelden achter glas. Jacky is letterlijk
een buitenstaander, een vis in een aquarium, gescheiden van de anderen
door een vrijwel onzichtbare barrière. Het contact met Chi-Chi
gaat al even moeizaam.
Mag deze interessante visuele benadering geslaagd zijn, op een
ander punt schieten de makers tekort. Zij voeren de kunst van het
weglaten, wat al te ver door, waardoor er gaten in het verhaal vallen
die nauwelijks meer zijn in te vullen. Desondanks is dit debuut
eigenzinnig genoeg om op te vallen in de grijze massa. Tot die conclusie
kwam ook de organisatie van het Filmfestival in Cannes, die 'Jacky'
selecteerde voor het bijprogramma 'Certain regard'.
|