11 mei
2000

'Jacky'

Klem in cultuurkloof

door Marco Weijers

Is hij een Chinese Nederlander of een Nederlandse Chinees? Moeilijk te zeggen. Jacky, hoofdpersoon uit de gelijknamige debuutfilm van Brat Latjifi en Fow Pyng Ho, zit gevangen in het niemandsland tussen twee totaal verschillende culturen. Het leven glijdt daardoor aan hem voorbij, zonder dat hij er echt deel van lijkt uit te maken.

Met zijn moeder en zijn broertje bewoont Jacky (Fow Pyng Ho) een rijtjeshuis in Eindhoven. Hij verdient zijn geld met het uitventen van koffie, thee en koek in de trein, al is dat niet precies wat zijn moeder voor hem op het oog had. Op een ander punt is hij meegaander. Via familieleden in China zoekt zij een bruid voor hem uit en van de ene op de ander dag woont Jacky samen met de jonge Chi-Chi in een Amsterdamse nieuwbouwflat.

Fow Pyng Hu, hoofdrolspeler en regisseur van 'Jacky'.

De film 'Jacky' moet het meer van zijn sfeertekening hebben, dan van de verhaallijn. De ontheemding van de hoofdpersoon krijgt vorm in lange, trage shots. Als iets gebeurt, speelt datgene zich veelal af op de achtergrond, niet zelden achter glas. Jacky is letterlijk een buitenstaander, een vis in een aquarium, gescheiden van de anderen door een vrijwel onzichtbare barrière. Het contact met Chi-Chi gaat al even moeizaam.

Mag deze interessante visuele benadering geslaagd zijn, op een ander punt schieten de makers tekort. Zij voeren de kunst van het weglaten, wat al te ver door, waardoor er gaten in het verhaal vallen die nauwelijks meer zijn in te vullen. Desondanks is dit debuut eigenzinnig genoeg om op te vallen in de grijze massa. Tot die conclusie kwam ook de organisatie van het Filmfestival in Cannes, die 'Jacky' selecteerde voor het bijprogramma 'Certain regard'.

Regie: Fow Pyng, Brat Ljatifi.
Cast: Fow Pyng Hu, Ad van Kempen.