Dromen van roem
door Eric Koch
Dat zijn dikke dochter zich in een uitpuilend pakje op de bühne
belachelijk staat te maken, ziet de trotse vader niet. Wat voor
anderen een troosteloze imitatie van Madonna is, ervaart Jean Vereecken
als een nieuw bewijs van haar grote talent. Eigen materiaal, daarvan
is hij overtuigd, moet zijn Marva naar de top brengen. En wie beter
dan hij kan dat voor haar schrijven? Jean (Josse de Pauw) krijgt
er alle gelegenheid voor: als zijn werkgever moet reorganiseren
vliegt hij er samen met zijn vaste kompaan uit.
Marva
(Eva van der Gucht) maakt geen indruk in haar Madonna-pakje.
Omdat hij zijn vrouw niets van dat onheil durft te zeggen, gaat
hij 's morgens met zijn broodtrommeltje de deur uit en neuriet melodietjes
in zijn cassette-recorder. Maar de muziekindustrie zit nu eenmaal
niet zit te wachten op huisvlijt van ontslagen fabrieksarbeiders,
en dus besluit dromer Jean het lot een handje te helpen. Samen met
zijn mottige maat ontvoert hij een populaire zangeres (Thekla Reuten)
en dwingt haar manager om een van zijn melodietjes van een professioneel
arrangement te voorzien en mollige Marva een kans te geven.
Als de amorele producent de geboren verliezer en zijn al even kansloze
dochter als pionnen in een lelijk spelletje op denkt te offeren,
dreigt een triest einde. Maar regisseur Dominique Deruddere houdt
te veel van zijn tragikomische burgermanshelden om ze pijn te laten
doen. Zijn sympathie voor hun hulpeloze simpelheid in 'Iedereen
beroemd' gaat echter zo ver, dat hij zijn satirische sprookje soms
net zo knullig voordraagt. Dat er onmiddellijk violen gaan spelen
als Thekla Reuten voor het eerst in de ogen van de jongste van de
twee ontvoerders kijkt, is daar een voor de hand liggend voorbeeld
van.
Knulligheid troef dus in de nieuwe film van Deruddere, die na
de internationale allure van zijn voortreffelijke 'Wait until spring
Bandini' eerder de Vlaamse volksziel probeerde te treffen in het
al even aardse 'Hombres Complicados'.
Met zijn karikatuur van een cynische, zelfingenomen manager zet
Victor Low in 'Iedereen beroemd' weer eens een aardig typetje neer.
Mannetjes maken is echter niet de moeilijkste manier van acteren,
al levert dat soms een Gouden Kalf op. Bij deze: kan het misschien
eens een onsje minder?
|