02-02-2002
Máxima
net zo mooi als Beatrix
door
Fiona Hering
AMSTERDAM
- Het kleedgedrag van Máxima Zorreguieta. Na de terreuraanslagen
van 11 september, waarschijnlijk het meest besproken onderwerp
in Nederland van het vorige jaar. Dat begon op 30 maart
2001, toen de Argentijnse bij de aankondiging van de verloving
op tv officieel aan het volk werd voorgesteld. Alle Nederlandse
couturiers werden erbij gehaald om Máxima's mantelpakjes
te becommentariëren. En allen vonden ze het éven
prachtig, geen onvertogen woord, om hun kans op het eventueel
ontwerpen van de bruidsjurk niet te verspelen.
Máxima
gesnapt winkelend bij Valentino in Rome. Weekblad Privé
bracht de primeur en modeminnend Nederland was in de gloria.
Zelfs de Nederlandse couturiers, want onze toekomstige koningin
winkelde - heel chic - na sluitingstijd waar Jackie O. en
prinses Di ook kind aan huis waren. Er was echter een kleine
domper op de feestvreugde. Máxima winkelde met koningin
Beatrix. Gevreesd werd dat de spontane Argentijnse binnenkort
in dezelfde stijve pakjes als haar schoonmoeder zou verschijnen.
Hoe erg is dat?
Met
het begin van de kennismakingstocht van Máxima en
Willem-Alexander langs de twaalf provincies en vier grote
steden, begon in dit land van boerenkool, spekzool en doe-maar-gewoon,
een ware Máxima-hysterie. Het gros van het Nederlandse
volk, normaliter maar slechts matig in kleding geïnteresseerd,
laat staan in mode, leek zich nog maar met één
ding bezig te houden. "Wat heeft ze aan en kan het
door de beugel?" Je hoorde het bij de kapper, bij de
bakker, in de bus. Stijlvol maar wel een beetje stijf en
tuttig, was vooral het oordeel. Vast de schuld van Beatrix.
En dat werd nog eens bevestigd in de roddelbladen.
Maar
hé, zo erg is die bemoeienis van de Koningin met
het kleedgedrag van Máxima helemaal niet! Want wie
kijkt naar foto's van Beatrix ten tijde van haar verlovingstijd
met Claus valt bijna van zijn stoel. Een zeer stijlvolle
Beatrix (naast een goddelijke Claus) in een mantelpak van
witte tweed, met zwart-witte stippelblouse en bijpassend
sjaaltje nonchalant in het haar geknoopt. En in een zwarte
zijden jurk met witte polka dots en wit hoedje ziet Beatrix
eruit of ze net op Capri is gesnapt door de paparazzi. Echt,
Jackie Kennedy verbleekt er bijna bij.
Op
een foto uit januari 1969 zien we Beatrix in Ethiopië
in een Pucci-jurk in gesprek met keizer Haile Selassie.
Jaren daarvoor, in 1957, verscheen prinses Beatrix voor
de traditionele Prinsjesdag-rijtoer door Den Haag, ondanks
gipsbeen (always in style), in Dior's New Look. In 1976,
tijdens een vijfdaags bezoek aan Israël, verschenen
Beatrix en Claus zelfs in uniseks pied-de-poule. Claus droeg
er een broek van, Beatrix een jurk. (Uniseks is nu ook weer
helemaal hip onder beroemde verliefde koppels, zie de Beckham's
en Brad Pitt en Jennifer Aniston).
Toen Beatrix koningin werd, volgde echter een ommezwaai.
Ze ging zich stijver en afstandelijker kleden. Al sinds
1965 wordt de Koningin gekleed door Theresia Vreugdenhil
van Theresia Couture in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat,
die al die jaren zwijgt als het graf. Tegenover deze krant
wilde ze ter gelegenheid van de zestigjarige verjaardag
van Beatrix wel kwijt dat de kleren en de persoonlijkheid
van de Koningin één zijn. Dat daaraan jarenlang
is gewerkt en dat ze er langzaam naartoe zijn gegroeid.
"De Koningin is natuurlijk geen modepop, voor een koningin
is een eigen stijl belangrijk en die moet worden opgebouwd."
Dankzij
het boek 'Kleren voor de Elite' van journaliste Dieuwke
Grijpma - die jarenlang een vertrouwensband opbouwde met
Theresia Vreugdenhil - weten we onder andere dat de naaikamer
op de tweede verdieping van Paleis Huis ten Bosch is ("daar
werken de Theresia's net zo lang tot alles klaar is")
en dat de kleedkamer van de Koningin zich meteen naast de
koninklijke slaapkamer bevindt.
Het kleedgedrag van de Oranjes was door de afgelopen 160
jaar best oké, op de schoenen na dan. Toch, zeg maar,
de bekroning op een outfit. Door de keuze van de verkeerde
hak, met de nadruk op degelijk, gaat het daar helaas bijna
altijd mis. (Máxima leek veelbelovend totdat ze haar
been brak).
Zo
zien we Juliana in mei 1952 aan boord van de Piet Hein in
een poging chic te zijn in zomerse bloemetjesjurk met reusachtige
vos om d'r nek en hoedje met voile, waaronder witte sandalen.
Nu sloeg Juliana regelmatig de plank mis, maar dat vergaf
iedereen haar omdat ze zo'n gewone, lieve koningin was.
Om centen te besparen zou Juliana zelfs regelmatig kleding
van Wilhelmina hebben laten vermaken. En ook haar bruidsjurk
- een ivoorkleurige japon geïnspireerd op een 14de
eeuws gotisch beeld van een Madonna in combinatie met de
vele bruidsmeisjes in fluwelen pasteljurkjes in alle kleuren
van de regenboog - was onderhevig aan veel kritiek. Een
'nogal theosofisch ratjetoe' werd het genoemd. Het wollen
ondergoed dat Juliana van Wilhelmina vanwege de kou onder
de jurk moest dragen, werkte natuurlijk ook niet mee.
Tijdens Juliana's huwelijksreis leek het even te gaan
lukken, zo valt te lezen in het boek 'Juliana, vorstin naast
de rode loper' van dra. M.G. Schenk en Magdaleen van Herk.
Bernhard troonde Juliana in Parijs mee naar de couturehuizen
Molyneux en Worth. Ongekend elegant arriveerde Juliana,
genietend van haar nieuwe rol van grande dame uit de beau
monde, weer in Nederland. Maar de elegante robes verdwenen
onder druk van Wilhelmina - die ze veel te chic vond - meteen
weer in de kast. Gedwee haalde Juliana haar vertrouwde garderobe
weer tevoorschijn. Volgens Bernhard was die gemaakt 'door
de dorpsnaaister'.
Terug
naar Máxima die als partner van de kroonprins vanaf
vandaag een jaarlijkse toelage ontvangt van Î733.762,
die is samengesteld uit drie componenten: persoonlijk inkomen
Î196.487, voor personeel Î242.772 en voor overigen,
waaronder ook haar kleding valt, Î294.503. En voor
bijna drie ton in de Europese munt kan Máxima jaarlijks
flink wat jurkjes kopen. Verder krijgt Máxima net
als Beatrix een kamenier, een dame die zich fulltime bezighoudt
met de verzorging van de garderobe, de bijpassende juwelen
en schoenen en die dus ook altijd meegaat op staatsbezoek.
Prins Bernhard, prins Claus en Willem-Alexander hebben een
valet, een man met dezelfde functie als de kamenier.
Maar
Máxima kan met haar koninklijke uitstraling en stralende
lach al niet meer stuk. Haar pakjes mogen dan nog wat stijfjes
zijn, maar er is goede hoop. Zo bestudeerde Máxima
tijdens een bezoek aan het Groninger Museum al diverse ontwerpen
van jonge modehelden Viktor & Rolf en sprak ze na afloop
van de Prins Claus Prijzen een tijd met topvisagist John
Kattenberg (als iemand verstand heeft van de juiste look
voor een persoon, dan is híj het wel).
En
een toekomstige koningin die na sluitingstijd winkelt bij
Valentino heeft allure en dat biedt perspectief. Je ziet
haar bij wijze van spreken al zitten in d'r privé-jet
op weg naar Rome of Parijs, haar prins Alex (met spierwitte
tanden en stralend van geluk, zie wat de liefde nu al voor
zijn uiterlijk heeft gedaan) achter de stuurknuppel, om
daar de euro's eens flink te laten rollen en na afloop van
het buitensporig winkelen, nog wat te borrelen op het jacht
van Valentino of Yves Saint Laurent. Om er met twee te beginnen.
Hopelijk
krijgt deze Argentijnse ons eindelijk af van de spekzool
(lekker goedkoop want gaat lang mee), worden er vanaf vandaag
geen oude kleren meer voor de Oranjes vermaakt, en gaan
we ook in dit land eindelijk eens inzien dat Yves Saint
Laurent écht iets doet voor een vrouw. Rest mij nog
een kleine tip voor Máxima: Manolo Blahnik!