zondag 1 oktober 10:00 uur

Welkom in Kaap Tarifa !

Het Telegraafteam, bestaande uit Jeroen Jongeneel, Theo Kuijpers en René Sikam, kwam exact om één minuut na middernacht als derde aan in de Cape to Cape rally. Omdat de equipe van de Telegraaf 14 minuten was gestart na het Citroënteam en dit bij de finish moest worden verrekend, bleek De Telegraaf voorlopig tweede te zijn geworden.

De drie hebben over de monsterrit tussen de Noordkaap en de Zuidkaap 56 uur en 15 minuten gedaan. De definitieve uitslag komt pas over drie weken als alle tachoschijven zijn gecontroleerd. Het EP Peugeotteam eindigde (voorlopig) als eerste. Vanochtend om 4.30 uur arriveerde ook het team De Gouden Tulpen.

Voorlopige uitslag
Peugeot/EP 55u41min
De Telegraaf 56u13min
Big Brother 56u20min
Het Kan 56u37min
Auto Aalbers 57u13min
The Hague Team 57u21min
Detra 57u31min
Century 57u36min
Ropiro 63 58u38min
Building Force 60u32min
De Gouden Tulpen 60u52min

 

zaterdag 30 september 18:00 uur

We zijn er bijna

Kaap Tarifa, here we come! Het Telegraafteam is een heel eind op weg. Rond 18.00 uur werd de bekende plaats Alicante in Spanje gepasseerd. Dat betekent dat het team Kaap Tarifa voor middernacht kan bereiken en dat het oude record dus gebroken zou kunnen worden.

Theo Kuijpers is daarover nog optimistisch. "Die tijd is haalbaar, maar we weten natuurlijk of we daarmee de nieuwe recordhouders zijn. We liggen volgens ons op een vijfde plek."

Met name in Duitsland moest de Mitsubishi Pajero terrein prijsgeven ten opzichte van wagens met een hogere topsnelheid.

'Aan boord' van de wagen is de stemming nog prima. "We zouden alleen wel een lekkere warme maaltijd lusten en een kwartiertje willen douchen. Maar goed, we zijn er bijna."

 

zaterdag 30 september 10:10 uur

Het wordt zwaar

Na een zware nacht met flinke regenbuien konden wij uiteindelijk om kwart voor vijf vanmorgen (zaterdag 30 september) de grens met Frankrijk passeren. Op dat moment waren we 37 uur onderweg en hebben we niet alleen wat tijd verloren in Duitsland maar moesten we voor ons gevoel ook een aantal teams voorbij laten gaan.

Het tanken nam te veel tijd in beslag omdat de pomp niet optimaal werkte. Bovendien was het in Duitsland een en al chaos wat het verkeer betrof. Eenmaal de weg vrij kon de snelheid naar 180 kilometer worden opgejaagd. Onze Pajero kon helaas niet sneller terwijl het merendeel van de andere teams de snelheid tot boven de 200 kilometer kon opvoeren.

Momenteel (10.10 uur) bevinden we ons bij Nîmes en verwachten nog voor het middaguur Spanje binnen te rijden. Daarvandaan is het nog een goede 1200 kilometer zodat we tussen 2300 en 2400 uur in Tarifa hopen aan te komen.

Van diverse teams hebben we vernomen dat ook zij gedurende de nacht zeer moeilijke uren hebben doorgemaakt. Het is inmiddels de tweede nacht van de Cape to Cape marathon-rit waarin geen normaal bed is gezien. Het verlangen naar een heerlijke warme douche groeit met iedere kilometer. De chaos in de auto groeit met iedere minuut maar tijd om op te ruimen is er niet.

vrijdag 29 september 17:20 uur

Het gaat richting Malmø

Zweden wordt verlaten en via Denemarken zal naar Duitsland worden gekoerst. Het team van De Telegraaf ligt nog altijd bij de eerste drie.

Menig team moet bij tankstops het nodige ongemak voor lief nemen. De mensen van Auto Aalbers uit Oosterbeek (rijdend met een Alfa 166) verloren de nodige kronen in een niet goed werkende Zweedse tankautomaat. En wijzelf verloren vrijdagmiddag bij een tankstop ook ineens twee plaatsen. Maar goed, de spirit is er nog en onze woonkamer van afgelopen etmaal en de komende uren (foto) laat zien dat het ons aan niets ontbreekt. Er is inmiddels 2200 km gereden.

vrijdag 29 september 11:15 uur

De eerste vijftien uren zitten er op

In de non stop rit van de Noordkaap naar Kaap Tarifa gaat tot nu toe alles van een leien dakje, hoewel het weer in midden-Zweden bepaald niet mee zit.

Regen en wind zorgen ervoor dat de man in de Mitsubishi Pajero alle zeilen moeten bijzetten om het optimale tempo uit de auto te halen. Er is, wijs geworden door ervaring op de heenweg, afgeweken van de eerder bepaalde route en dat heeft resultaat opgeleverd. In plaats van de weg via Rovaniemi is gekozen voor een binnendoor route die ongeveer een honderdtal kilometers korter is gebleken. Dat vereiste wat kruip-door-sluip-door aanwijzingen maar er werd geen routefout gemaakt.

De eerste keer tanken zit er ook op. Dat gebeurde na een kleine 1000 kilometer in Töre boven aan de Botnische Golf. Afwisselend is door de bemanning achterin de wagen een paar uurtjes slaap gepakt. Niet dat deze auto nu direct met het eigen bed kan worden vergeleken, maar je knapt er toch lekker van op. Momenteel (07.15 uur) wordt de plaats Sundsvall binnengereden waar vandaan het nog zo'n 400 kilometer naar Stockholm is.

Zo nu en dan komen we ook nog een concurrent tegen, hoewel we gelukkig kunnen melden dat de meesten zich achter de Mitsubishi bevinden. Exacte info over de juiste plek is er niet, maar voor zover er nu kan worden beoordeeld liggen louter het Big Brothers and Law team en misschien wel de Peugeot 806 van het EP-team vóór de Pajero. Tijd om te eten is er niet geweest, mede omdat bij het tanken gebruik moest worden gemaakt van een automaat en de bijbehorende bar gesloten was. Geen snel broodje gekocht dus, maar het meegebrachte waterkokertje heeft zijn dienst al volop bewezen. Soep, koffie, chocolademelk, alles kunnen we hier serveren. De rit gaat door, Stockholm wacht, later deze dag een volgende update.

 

donderdag 28 september 17:00 uur

Klaar voor de start...

Om kwart voor vier, met anderhalf uur vertraging, is gistermiddag het Telegraafteam als negende equipe vanaf de Noordkaap vertrokken voor de nonstop-rit van bijna zesduizend kilometer naar Kaap Tarifa in Zuid-Spanje. Een afstand waarvoor het record op 58 uur en 40 minuten staat. Het eerste uur was reeds 75 km afgelegd.

donderdag 28 september 09:00 uur

Gebrek aan warm water in Honningsvag

De teams van de Cape to Cape marathon laten hun aanwezigheid aan de Noordkaap duidelijk merken. In het Arctic hotel in Honningsvag, waar de equipes hun laatste basiskamp voor vertrek hebben, heerste vanochtend een chronisch gebrek aan warm water. De dupe daarvan werd het ´Big Brother In Law´ team, dat daardoor een koude douche kreeg.

De met een Citroen Evasion rijdende zwagers bleef trouwens al eerder ook andere ellende niet bespaard, want de cruise control van hun wagen gaf al snel de geest. Teamleider Richard Thalen, Citroën-dealer, bleek echter niet voor één gat te vangen, want gisteravond landde op het plaatselijke vliegveld een toestel met het zo fel begeerde nieuwe systeem aan boord. Kosten: een dikke duizend piek, maar je moet er iets voor over hebben om de kansen in eigen hand te kunnen houden.

De ook gisteravond gehouden loting voor vertrek heeft als resultaat gehad dat het Telegraaf-team het grootste deel van de overige deelnemers voor zich uit zal kunnen/moeten jagen. De Telegraaf start donderagmiddag om 14.16 uur en is daarmee de negende vertrekker. In de afdaling vanaf de Kaap naar Honningsvag (max. 80 km/h) zal getracht worden direct contact te leggen met de voorgangers.

woensdag 27 september 17:00 uur

Telegraafteam op de Noordkaap gearriveerd

Alleen op de wereld, zo kunnen het beste de laatste honderden kilometers naar de Noordkaap worden omschreven. Na een rit van bijna zevenhonderd kilometer arriveerde het Telegraafteam om half drie woensdagmiddag (27 september) op het meest noordelijke puntje van Europa.

Temperaturen rond het vriespunt en een harde noorden wind maken dat het op de Noordkaap als min 10 graden aanvoelt. Donderdagmiddag vindt hier de officiele start plaats van de megarit naar Tarifa in Zuid-Spanje. Alle teams zijn veilig aangekomen en hebben nog genoeg doorzettingsvermogen om de bijna 6000 kilometer lange rit af te leggen.

Woensdagavond wordt er door de organisatie nog een laatste briefing gehouden waarin nog eens haarfijn wordt verteld dat iedereen zich aan de geldende snelheden zal moeten houden. Zoniet dan volgt diskwalificatie. We hebben nu vanaf het vertrek in Lichtenvoorde zo'n 3800 kilometer gereden. Alles werkt nog steeds en we hebben de moed nog niet verloren, al gaat de rit wel lang duren aangezien op veel wegen een maximumsnelheid van 80 kilometer geldt.


dinsdag 26 september, 19:00 uur

Daar is de Poolcirkel!

Het is dan toch eindelijk gelukt! We hebben dan toch de Poolcirkel bij daglicht gezien. Het was een rit van ruim 400 kilometer en niet alleen de Poolcirkel maar ook de Kerstman mochten wij aanschouwen.

De goede man wenste ons veel succes met onze monsterrit, die donderdagmiddag om 14.00 uur lokale tijd (is ook Nederlandse tijd) van de Noordkaap vertrekt. Woensdag moeten wij nog een kleine 700 kilometer afleggen om op het meest noordelijke puntje van Europa te komen. Wordt vervolgd.

dinsdag 26 september, 10:00 uur

Pajero voldoet aan verwachtingen

Als een van de fitste teams arriveerde de Telegraaf maandagavond om 2200 uur bij de blokhut in het Finse Akaslomponi, een dikke honderd kilometer boven de Poolcirkel.Van de cirkel zelf hebben we in het pikkedonker alleen het bord gezien. Daarna moesten we nog een kleine honderd kilometer om op onze voorlopige eindbestemming te komen.

Ondanks het nemen van bijna acht uur rust, achteraf gezien de beste keuze, arriveerde het Telegraafteam slechts enkele uren na de anderen. Het merendeel van de equipes maakte al een tamelijk uitgewoonde indruk maar heeft er alle vertrouwen in te herstellen voor de lange monsterrit die donderdagmiddag van start gaat.

De Mitsubishi Pajero blijkt tot nu toe een zeer comfortabel en snel voertuig. Weliswaar is het brandstofverbruik nu door het hogere tempo aan de forse kant, maar dik zevenhonderd kilometer op een tank (90 liter), bleek nu al mogelijk. Tijdens de wedstrijd zal het verbruik nog veel lager liggen en de actieradius veel groter zijn.

Naarmate het tijdpunt van vertrekken nadert, wordt het fanatisme van een aantal teams sterker en sterker. Tot laat in de nacht werd de te voeren taktiek besproken en bediscussieerd wat leidde tot heftige reacties. We hebben in ieder geval de indruk dat de organisatie de zaken strak onder controle heeft en dat het voor de 11 teams moeilijk zal zijn de regels luchthartig op te vatten.

Vandaag (dinsdag) gaan diverse teams op weg naar Rovaniemi, de plek waar volgens de overlevering de kerstman himself domicilie houdt. Deze plaats ligt op ongeveer 170 kilometer van onze blokhut.

Overstekend wild

Het Cape to Cape Telegraafteam heeft inmiddels 2000 kilometer achter de rug en moet nog een kleine 700 kilometer rijden alvorens de Poolcirkel wordt bereikt. De schatting is dat we rond 2200 uur (maandagavond) arriveren.

Volgens Arie Koolmees, één van de organisatoren, zijn de overige tien teams nog steeds in de race. "Alles loopt voorspoedig, het weer zit mee en we hebben imiddels de eerste overstekende elanden ontweken," aldus Arie Koolmees vanuit de organisatie-auto die aan kop rijdt. Het Telgraafteam zelf heeft nogal wat keren moeten stoppen vanwege het maken van foto's. Ook het enige damesteam, de Tulpen, heeft er nog steeds zin in. "We hebben onderweg allemaal wat kunnen slapen tijdens het rijden en vandaar dat we nog niet aan het einde van ons Latijn zijn," vertelt Evelien van het Tulpenteam.

maandag 25 september, 8:30 uur

Op naar de Poolcirkel

Het Telegraafteam van de Cape to Cape is weer op weg naar de Poolcirkel nadat de nacht in een motel in Ljungby is doorgebracht. Om niet al meteen oververmoeid te raken, hebben we besloten de nacht in een motel door te brengen.

Tenslotte moeten we over enkele dagen in een keer door naar het zuiden van Spanje en dan kunnen we maar beter goed uitgerust aan de start komen. Rond zeven uur bij een temperatuur van 3 graden boven nul is de Pajero weer op weg. We zitten nu ongeveer 400 kilometer van Stockholm af en moeten vandaag (maandag 25 september) nog ongeveer 1600 kilometer afleggen.

De rij-omstandigheden zijn prima, af en toe een plukje mist en veel vrachtverkeer. Echt opschieten is er niet bij aangezien de wegen niet al te breed zijn.

zondag 24 september, 21:20 uur

Telegraafteam in Scandinavië

De vele duizenden kilometers lange rit van het Telegraafteam in de Cape to Cape rally verloopt voorspoedig. De Mitsubishi Pajero met de drie Telegraafmannen aan boord passeerde om 1900 uur (zondagavond 24 september) de grens tussen Duitsland en Denemarken. De kilometerteller gaf toen aan dat we ruim vijfhonderd kilometer hadden afgelegd.

In Duitsland zat het drukke verkeer ons wat tegen zodat er niet met al te hoge snelheid kon worden gereden. Op tijd ontdekten we voor Bremen een file van zo'n acht kilometer en wisten we met behulp van ons navigatiesysteem een alternatieve route te nemen. Dit scheelde aanzienlijk. Een team van Autovisie, dat zo'n 25 kilometer voor ons reed, reed zich in de file vast en waarschuwde ons. Onze sluiproute zorgde er voor dat wij na een kleine omweg ineens 20 kilometer op het Autovisieteam voorlagen.

Vrijwel alle teams gingen per boot over tussen Puttgarden en Rodby. Wij kozen voor de weg om te kijken of deze sneller ging. Zoniet dan nemen wij tijdens de nonstoprit van de Noordkaap naar Zuid-Spanje ook de bootverbinding.

We houden ons overigens strikt aan de snelheidslimieten zodat we precies weten hoeveel tijd ons de ruim 3000 kilometer in de Skandinavische landen kost. We hebben nog niet de beslissing genomen waar we gaan slapen. Zoals het er nu naar uitziet, rijden we de hele nacht door zodat we maandag (25 september) in het begin van de avond bij de Poolcirkel zullen arriveren.

zondag 24 september 2000, 15:35 uur

Telegraafteam onderweg !

Om exact 1400 uur is het Telegraafteam in Lichtenvoorde gestart voor de in het totaal 12000 kilometer lange Cape to Cape rit. Enkele duizenden toeschouwers zwaaiden de 11 equipes uit die nu eerst naar Poolcirkel rijden. Een afstand van ruim 2400 kilometer die we in zo'n 24 uur hopen te rijden.

Voor de start in Lichtenvoorde werden de auto's van de deelnemers gekeurd. Op enkele kleinigheden na doorstonden alle voertuigen de keuring. In enkele gevallen moesten de tachografen opnieuw verzegeld worden. Ook bleek één equipe geen foliedeken te hebben. Na deze alsnog te hebben geregeld, kreeg ook deze bemanning groen licht. Met veel rook en harde muziek mochten de rallyteams vervolgens aan hun monsterrit beginnen.

20-09-2000

De Telegraaf jaagt op record

UPDATE LET OP!

Deze site zal na vertrek van het Telegraaf-team uit Nederland voor de Cape to Cape 2000 marathon regelmatig worden bijgewerkt. Het is de bedoeling dat vanuit de auto en op heen- en terugreis vanuit de stopplaatsen foto's en teksten worden doorgestuurd, die een actueel beeld schetsen van de stand van zaken en de positie van het team.

Non stop zo snel mogelijk van de Noordkaap in Noorwegen naar Kaap Tarifa in het zuidelijkste puntje van Spanje. Dat is de enorme uitdaging die elf teams aangaan in de 'Cape to Cape 2000' marathon, die vanaf 24 september van start gaat. Onder hen een team van De Telegraaf, bestaande uit autoredacteuren Jeroen Jongeneel en Theo Kuijpers en vormgever René Sikam.

Gedurende een negental dagen, waarin totaal zo'n 12.000 kilometer wordt afgelegd, zal een Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D het woonhuis van dit trio zijn, tijdens een tocht waarbij eeuwige roem en een vermelding in het Guinness Book of Records centraal staan.

De organisatie
Waar gaat het om? De Cape to Cape 2000 marathon wordt georganiseerd door de Stichting Dutch Auto Challenge. Bedoeling is om van het noordelijkste puntje in Europa, de Noordkaap, zo snel mogelijk het zuidelijkste puntje van Spanje, Kaap Tarifa, te bereiken. Dat lijkt eenvoudig. Rijden en rammen maar.

Dat is echter niet de bedoeling. De deelnemers moeten de route afleggen met inachtneming van alle geldende verkeersregels. De organisatie zegt dat perfect te kunnen controleren aan de hand van de gereden route (die door de teams in een logboek moet worden bijgehouden) en de registratieschijven van de tachograaf, die in ieder voertuig wordt ingebouwd. Daarop wordt exact geregistreerd met welke snelheid op bepaalde tijdstippen is gereden. Onderlinge vergelijking van die tachograafgegevens laat overtreders subiet door de mand vallen, zo zegt de organisatie.

Waarom die strengheid? Omdat tijdens de marathon geprobeerd zal worden de tijd van 58 uur en 40 minuten, die in 1998 door leden van het Dutch Auto Challenge Team (Arie Koolmees, Peter Smit, Oscar Goossens) is neergezet, te breken. Momenteel staat genoemde tijd als record in het Guinness Book. De uitgever daarvan erkent dit soort records alleen wanneer de rijder/organisatie voldoende aannemelijk kan maken dat er geen onwettelijke handelingen bij aan te pas zijn gekomen.

De auto waarmee de marathonrit wordt gereden moet ook aan normale productie-eisen voldoen. Hij moet een standaarduitrusting hebben en mag bij voorbeeld niet worden voorzien van een extra grote brandstoftank, die de actieradius immers aanmerkelijk zou vergroten. De kunst is om door een uitgekiende routebepaling en goede teamsamenwerking tot een snelle tijd te komen.

De mogelijkheid om het huidige record te breken is zeker aanwezig. Twee jaar geleden moesten de teams op hun trip nog gebruik maken van drie veerponts. Te weten van de eiland Mageroya (waarop de Noordkaap ligt) naar het Noorse vasteland, van Zweden naar Denemarken en van Denemarken naar Duitsland. Nu bestaan overal vaste oeververbindingen en is het dus theoretisch mogelijk om zonder veerovertocht in Zuid Spanje te belanden.

Het tijdschema
Om non stop van Noordkaap naar Kaap Tarifa te kunnen rijden, moet je eerst bij het vertrekpunt zien te komen. De start van het evenement vindt derhalve plaats op zondag 24 september, vanuit Lichtenvoorde. Daar wordt bij Roemaat Transporten aan de Albert Schweitzerstraat 19 een vertrekpodium opgebouwd, waar ieder team zich zal melden. Na een strenge technische keuring van de voertuigen, waarbij iedere wagen grondig zal worden doorgelicht, vertrekken de deelnemers in konvooi naar de Noordkaap.

Daarbij zal in Finland een tussenstop worden ingelast. De aankomst bij de Noordkaap staat gepland voor woensdag 27 september, waarna de teams 's avonds een laatste briefing krijgen. Op donderdagmiddag 28 september zal vanaf het monument op de Noordkaap worden gestart, waarna de teams (afhankelijk van de gekozen route) een non stop rit van ongeveer 6000 kilometer voor de boeg hebben. Afwisselend zullen zij moeten rijden, navigeren en slapen. De aankomst staat gepland in de avond/nacht van zaterdag 30 september. Na een rustperiode zal dan retour Nederland worden gereden.

LINKS:
www.mitsubishi-motors.nl
www.autovisie.nl
www.nordkapp.com
www.tarifa.net
home.wxs.nl/~smitp (Organisatie)

&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">