Bagage
altijd in de gaten houden
Eerst je eigen koffers,
dan pas anderen helpen
door Jos van Noord
AMSTERDAM - Ze loeren in de drukte vooral op contant
geld, laptops, gsm-telefoons, videocamera's en fototoestellen,
maar ook op betaalkaarten, paspoorten en creditcards.
Elke
dag grijpt de politie er tientallen. De Spoorwegpolitie
heeft er de handen vol aan: tasjesrovers, zakkenrollers
en andere gauwdieven die hun slag slaan als reizigers
een ogenblikje niet op hun spullen letten en hun koffertje,
hun jas of hun rugzak heel even uit het oog verliezen.
Ze werken in groepen, komen vrijwel zonder uitzondering
uit Noord-Afrika of Oost-Europa en hebben een uitgebreid,
onschuldig ogend maar uiterst geraffineerd en doortrapt
repertoire aan 'kunstjes' om de aandacht van de reiziger
af te leiden van zijn bagage.
Wat
denkt u van deze: een keurig gekleed heer laat, kennelijk
in de haast en uiteraard per ongeluk, in het halletje
van de stilstaande trein al z'n kleingeld vallen. Kwartjes,
dubbeltjes en stuivers rollen alle kanten uit. Ach,
wilt u misschien even helpen oprapen? Nog terwijl de
hulpvaardige medereiziger over de grond kruipt om het
kleingeld te vergaren, worden zijn eigen zakken gerold
of verdwijnt zijn bagage ongemerkt uit de trein met
een van de handlangers van degene die het geld opzettelijk
liet vallen.
![](../fotos/reis.010714zakkenrollers.politie.jpg)
Het
zakkenrollersteam van de Amsterdamse politie werkt nauw
samen met het gemeentelijke vervoersbedrijf. Politiecommissaris
J. van Riessen heeft er duidelijk zin in. Eigen foto
"De
muntjestruc", verzucht Martijn Keijzer, agent en zegsman
van de Spoorwegpolitie in Amsterdam. "De laatste weken
wordt die weer heel veel toegepast. Dat horen wij natuurlijk
van de mensen die aangifte komen doen van beroving.
Maar wij kennen die dieven bijna allemaal en wij weten
ook: ze verzinnen elke keer weer wat anders om de aandacht
van de reiziger af te leiden van zijn spullen."
Op
de verscheidene spoorwegtrajecten die Schiphol aandoen,
is het aantal berovingen van reizigers de laatste maanden
zo uit de hand gelopen, dat de politie onder druk van
de politiek extra mankracht heeft ingezet om de diverse
Schiphol-lijnen schoon te vegen.
"De
trein tussen Schiphol en Amsterdam hebben we nu wel
even onder controle. Bovendien wordt er in alle treinen
op de Schiphollijn via de omroepinstallatie gewaarschuwd
in verschillende talen: mensen, er zijn zakkenrollers
actief, let op uw spullen! Een van de bijkomende redenen
voor een resoluut politie-optreden in de Schiphol-treinen
was ook dat conducteurs die in deze treinen omroepen
op te passen voor bagagedieven de laatste tijd worden
bedreigd, met name door groepen Marokkaanse zakkenrollers",
zegt Keijzer. "Ze terroriseren de hele trein en gaan
verhaal halen bij de conducteur die er wat van durft
te zeggen. Dat kon niet langer zo."
Niet
alleen op de grote stations, zoals Amsterdam-Centraal,
Utrecht, Schiphol en Den Haag-Centraal zijn de dievenbendes
actief; bij de politie komen ook veel klachten binnen
over berovingen door groepen Noord-Afrikaanse jongelui
op de onbewaakte NS-stations als Sloterdijk en Duivendrecht,
drukke overstappunten, maar zonder enige vorm van permanent
toezicht.
Paar
seconden
"Iedere
keer weer blijkt: ze proberen de reiziger af te leiden
van zijn bagage, al is het maar een paar seconden",
zegt agent Keijzer. "Ze stappen met drie man de trein
in. Een van de drie schiet het al tevoren bepaalde slachtoffer
aan, toont zogenaamd haastig een kaartje en vraagt dan:
'Is dit de trein naar...?' De overvallen reiziger is
wel zo vriendelijk om even naar het getoonde kaartje
te kijken en te antwoorden dat dit inderdaad de trein
is naar... De deuren gaan dan dicht en de trein zet
zich in beweging. Maar intussen is de tas met de laptop,
die de aangesproken reiziger even naast zich op de grond
had gezet om op het getoonde kaartje te kijken, al verdwenen.
Zo'n laptop brengt in het illegale circuit al snel 2.500
op.
![](../fotos/reis.010714koffers.jpg)
Koffers
mogen niet onbeheerd worden achtergelaten, ook niet
voor een paar minuten. Foto: Ronald Bakker
Een
heel oude truc, die kennelijk nog steeds werkt, is het
tikje tegen het raam van de trein. De trein loopt het
station binnen, de reizigers zitten, met hun tas naast
zich, nog wat te dommelen en op het perron staat iemand
die plotseling tegen het raam tikt. Men kijkt verschrikt
op wat er aan de hand is. Op dat moment verdwijnt de
tas. Een kwestie van enkele seconden. Nog voordat de
trein weer gaat rijden, springt de dief er al met de
tas uit. Of ze geven de gestolen tas heel snel over
aan een handlanger, die er mee verdwijnt, het gebeurt
allemaal razendsnel."
De
Spoorwegpolitie heeft het dievengilde nauwgezet in kaart
gebracht. Rondom Schiphol opereert voornamelijk Marokkaanse
jeugd. "Dat heeft met stigmatiseren niets te maken",
zegt Keijzer. "De feiten wijzen het uit. Deze groep
stigmatiseert zichzelf."
Hoofdinspecteur
Evert Jagerman, ooit chef van wat toen nog het Bureau
Warmoesstraat was in Amsterdam, verzuchtte jaren geleden
al: "Ze zijn die het zijn. Ik kan er met de beste wil
van de wereld geen eskimo's van maken."
Dan
is er, in het hele land maar vooral rond Amsterdam,
een groep gauwdieven actief van wel zeker zestig Polen.
Een goed georganiseerde bende van gentlemen-dieven,
die uiterst onopvallend opereert maar die het voorzien
heeft op kostbare bagage van met name treinreizigers.
Deze Polen komen er speciaal voor naar ons land. "Ze
verklaren ons, als wij er af en toe eens een arresteren,
dat ze door heel Europa trekken, maar dat Nederland
en dan vooral Amsterdam het walhalla is voor zakkenrollers
en bagagedieven", vertelt agent Keijzer. Er is ook nog
een dievengroep actief die bestaat uit wat oudere Noord-Afrikaanse
vreemdelingen, meldt de politie. "En dan zijn er natuurlijk
nog de drugsverslaafden."
![](../fotos/reis.010714zakkenrollers.rugzak.jpg) |
Een
portemonnee in het vakje aan de buitenkant van
de rugzak is vragen om moeilijkheden. Foto: Joop
Fenstra
|
"Ik
ken die lui bijna allemaal", zegt Keijzer. "Als de politie
in de trein is of op het station waar zij rondhangen,
dan waarschuwen ze elkaar met hun mobieltjes."
De
haakjestruc, daar wil de Spoorwegpolitie ook wel even
de aandacht voor vragen. De treinpassagier gaat na een
zware werkdag naar huis, het is warm en hij hangt z'n
jas achter zich aan een haakje. Maar aan de andere kant
van de bank zit ook iemand of er komt wel iemand zitten.
Die hangt zijn jas aan de andere kant aan een haakje
ernaast. Af en toe doet deze reiziger alsof hij iets
uit zijn jas haalt, maar in feite zit hij met zijn vingers
in de jas van de andere passagier, die een beetje zit
te dommelen en er niets van merkt. Zo verdwijnen zijn
portefeuille en zijn gsm uit z'n jas. "Laat dus nooit
iets in je jas zitten als je die in de trein achter
je op hangt", zegt Keijzer.
Op
de roltrappen in de stations verdwijnen dikwijls portemonnees
uit de ritsvakjes van rugzakken, zo weet de Spoorwegpolitie.
"Dat is al zo vaak gebeurd en de eigenaar voelt niks,
want het gebeurt altijd in het gedrang en aan de buitenkant
van een rugzak, die je per definitie niet ziet. Stop
dus nooit een portemonnee in dat vakje. Een portemonnee
hoort niet in een rugzak en, als je met koffers op reis
bent, ook niet in de kleinste tas. Die kleinste tas
wordt het eerst gestolen! Onze ultieme tip is: doe je
portemonnee altijd in een binnenzak. Of in zo'n speciaal
zakje, dat je om je nek draagt, maar wel onder je kleding",
zegt Keijzer. "En kijk vooral uit in elke vorm van gedrang.
We hebben het al zo dikwijls gehoord: twee zakkenrollers
lopen voor je uit, je stapt in de trein en twee zakkenrollers
achter je beginnen te dringen, want die twee voor je
houden de boel op. Dat hebben ze tevoren precies zo
afgesproken. De duwers beginnen zich te verontschuldigen,
sorry hoor en ook hun handlangers die de boel op houden
excuseren zich en intussen worden al je zakken gerold."
De
Spoorwegpolitie is helemaal niet te spreken over het
speciale bagagecompartiment in de Thalys-treinen en
andere TGV's op het Franse spoorwegnet. "Dat is reuze
praktisch, want de bagage staat in het passagierscompartiment
niemand in de weg. Maar het is ook vragen om diefstal,
want er is geen enkel toezicht en als iemand met je
koffer weg loopt en uitstapt, dan kan niemand aan de
neus van de dief zien dat die koffer niet van hem is",
zegt agent Keijzer. "Hou je laptoptas bij je, steek
desnoods een arm of een been door het hengsel of de
lus en laat je bagage nooit zonder toezicht in de trein
staan, want anders wordt 't wel heel eenvoudig om de
spullen te stelen."
"Het
klinkt misschien vreemd", zegt Keijzer, "maar reizigers
van en naar Schiphol zou ik adviseren: wees asociaal!
Als iemand vraagt of je even wilt helpen met zijn of
haar bagage, zorg dan voor alles dat eerst al je eigen
bagage onder toezicht is, bijvoorbeeld bij je reisgenoot.
Pas daarna zou je iemand anders kunnen helpen. Maar
nou komt het mooie: dan hoeft het vaak niet meer, want
dan is de handlanger van degene die geholpen moest worden,
de dief die het op jouw tas had voorzien, al verdwenen
om een ander slachtoffer te zoeken!"
|