&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Met privé-trein door Europa

Van onze redactie Reiskrant

KREFELD - Als haar werk als full-time machinist van de Deutsche Bundesbahn erop zit, draait Barbara Pirch (34) uit Mönchengladbach haar hand er niet voor om nog een traject met een van haar privé-locs te sporen. Al sinds haar prille jeugd wist ze wat ze worden wilde: Locführer bij de Bundesbahn. Mede door haar technische knobbel was dat een makkie.

Alleen, toen ze slaagde voor haar examen, kwam de teleurstelling van haar leven. Haar grote jeugdliefde, de vijftig locomotieven van het in 1965 gebouwde type V-200 met twaalf vibrerende krachtbronnen van elk 1350 paardenkrachten, werden op datzelfde moment door haar werkgever afgedankt. Zij verdwenen naar de schroothoop.

Barbara: "Ik had er net al mijn diploma's voor gehaald. Die locs waren juist mijn grote liefde. Ik moest en zou er eentje voor het nageslacht bewaren."

Barbara vond na een lange speurtocht haar grote liefde, loc 221-135-7, terug bij een oud-ijzerhandelaar in Rosenheim, waar hij ontmanteld zouden worden. "Na een paar slapeloze nachten plunderde ik mijn bankrekening en kocht hem voor ƒ40.000. Dat was in 1988."

Alweer een paar jaar later en meer dan 15.000 manuren restauratie verder, staat de V-200 weer in prima staat op de rails. Om de kosten van haar dure hobby te kunnen betalen, rolt haar ijzeren liefde regelmatig over de internationale rails door Europa. Onlangs nog was ze in Maastricht, Venlo, Lelystad en Amsterdam. Ze voert ook regelmatig vrachtdiensten uit voor een particuliere spoorwegmaatschappij in het Ruhrgebied.

Barbara: "Met mijn loc verzorg ik ook vaak speciale reizen voor de Bundesbahn en voor groepen en bedrijven. We kiezen dan in overleg het traject en het soort wagons dat we aan de loc koppelen. Trouwens, weet je, in 1965 heeft mijn loc koningin Elisabeth II van Engeland tijdens haar staatsbezoek door Duitsland vervoerd." Het onderhoud van haar historische loc (de enige van het type dat nog in Duitsland mag rijden) verzorgt ze met een aantal vrienden die zich verenigd hebben in de Arbeitsgemeinschaft Historische Eisenbahnfahrzeugen.

Barbara achter het stuurwiel van haar dieselloc V-2000.

 

Inmiddels heeft ze een tweede dieselloc gekocht. Ditmaal een 'Krokodil 194', bouwjaar 1944. Dit ook al perfect gerestaureerde exemplaar paradeert momenteel op de Oostenrijkse rails in het kader van een historische spoorwegmanifestatie.

Als machinist leidt Barbara Pirch een druk bestaan. Daarnaast gaan de meeste van haar spaarzame vrije uurtjes op aan haar grote passie, die V-200 heet. "Nee, ik heb geen man. Ik ben met mijn loc getrouwd."

  • Barbara Pirch is alleen schriftelijk te bereiken: Heimstrasse 29, 41239 Mönchengladbach, Duitsland.

Publicatiedatum = 01 juli 2000